P
Var uppe och kröp lite på vinden idag och konstaterade att en del av råsponten såg lite fuktig ut. Min enkla fuktmätare visade på mellan 20-25% fuktighet vilket väl är i mesta laget. Frågan är hur länge man vågar vänta med byte av underlagspappen. Takbyte ingår inte riktigt i planeringen då vi har lite större planer för taket med ombyggnad, takkupa mm. men först kanske 2010 så frågan är om man vågar vänta så länge.
 
är du säker på att taket läcker då,så det inte är konden av för dålig ventilation på vinden.
 
Instämmer med glenn30. Hur gammalt är huset?
 
P
Byggt -29 och tillbygt -65. Har för mig att taket las om 1985 men pappen är väldigt torr och spröd så jag undrar om den verkligen byttes då. Kanske den har legat sedan 1965. Lagade nederdelen på ena sida i sommar http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/98725-laga-taket-synpunkter.html

Då det är enstaka brädor som är fuktiga så tror jag inte att det beror på ventilationen. Vi installerade frånluftsfläkt för drygt ett år sedan och den tidigare rimfrosten på vinden såg jag inga spår av igår däremot hittade jag en rostig spik som det hängde vattendroppar under så man kan ju misttänka att det läcker lite där åtminstone :)
 
Redigerat:
Genomgående spik = köldbrygga.

Det kan mycket väl vara fuktig luft som kondenserar mot den kalla spiken ska du se.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.