Tänkte bygga ett vinställ för lagring av vin. Ska rymma ca 70-80 flaskor. Någon som byggt ett sådant och kan bidra med lite inspiration? Min tanke var att bygga i trä då det inte ska stå i en källare utan i ett fristående förrådsutrymme.
 
Om du inte är intresserad av läcker design(i denna frågan) så tror jag att IKEA erbjuder ett vintillbehör till sin Ivar-bokhylla
 
Finns en kanonsnygg lösning som jag själv ska göra när tid finns över. Köp 10x10 armeringsnät på skroten eller i värsta fall järnhandeln (dyyrt nuförtiden) Svetsa ihop med ca 20 cm mellanrum med hjälp av vinkeljärn som ram och några korta armeringspinnar som avstånd i mitten. Doppgalva hos lämplig firma, eller måla på med t ex svart hammarlack som förhindrar rost. Tada! Färdigt. Det bästa är att det ej bidrar till mögel i den fuktiga vinkällaren samt att du får helt perfekt lutning på flaskorna genom att lägga halsarna emot den främre tråden och sidan på flaskan mot den bakre. Blir grymt snyggt och stabilt. Lägg sedan skumpaflaskor högst uppepå, eller köp en mindre bit med större hål 15x15 för magnumbuteljer och skumpa.

//Rob
 
  • Gilla
Står.i
  • Laddar…
Robster skrev:
Finns en kanonsnygg lösning som jag själv ska göra när tid finns över. Köp 10x10 armeringsnät på skroten eller i värsta fall järnhandeln (dyyrt nuförtiden) Svetsa ihop med ca 20 cm mellanrum med hjälp av vinkeljärn som ram och några korta armeringspinnar som avstånd i mitten. Doppgalva hos lämplig firma, eller måla på med t ex svart hammarlack som förhindrar rost. Tada! Färdigt. Det bästa är att det ej bidrar till mögel i den fuktiga vinkällaren samt att du får helt perfekt lutning på flaskorna genom att lägga halsarna emot den främre tråden och sidan på flaskan mot den bakre. Blir grymt snyggt och stabilt. Lägg sedan skumpaflaskor högst uppepå, eller köp en mindre bit med större hål 15x15 för magnumbuteljer och skumpa.

//Rob
Skådespelaren och tv-kocken Per Morberg (vad blir det för mat) hade gjort exakt så i sin vinkällare. Dessutom hade han nån slags belysning bakom så det blev riktigt läckert.
 
lastkaj skrev:
Tydligen var det Gorm
[länk]
Den blir tyvärr för hög då jag måste rymma hyllor ovanför. Hade kunnat vara ett alternativ annars. Att kapa den går ju, men känns dumt. Då bygger jag hellre en själv.
 
Robster skrev:
Finns en kanonsnygg lösning som jag själv ska göra när tid finns över. Köp 10x10 armeringsnät på skroten eller i värsta fall järnhandeln (dyyrt nuförtiden) Svetsa ihop med ca 20 cm mellanrum med hjälp av vinkeljärn som ram och några korta armeringspinnar som avstånd i mitten. Doppgalva hos lämplig firma, eller måla på med t ex svart hammarlack som förhindrar rost. Tada! Färdigt. Det bästa är att det ej bidrar till mögel i den fuktiga vinkällaren samt att du får helt perfekt lutning på flaskorna genom att lägga halsarna emot den främre tråden och sidan på flaskan mot den bakre. Blir grymt snyggt och stabilt. Lägg sedan skumpaflaskor högst uppepå, eller köp en mindre bit med större hål 15x15 för magnumbuteljer och skumpa.

//Rob
Skulle kunna bli en riktigt bra lösning, speciellt då jag har två armeringsnät kvar från garagebygget. Ska skissa lite...
 
Bror skrev:
[länk] har enkla och funktionella vinställ till bra priser.
Ja, de här var ju så pass billiga att lösningen med armeringsnät diskvalificerade sig. Den lösningen hade nog blivit lite charmigare men den ska ju som sagt inte synas för någon bortsett från mig själv och frugan.
 
H
Gäller det vin går det säkert också att få skapliga EU-bidrag.
 
har tyvärr ingen bild, men hjälpte en vännina att bygga vinhylla, med tegelsten och tegelpannor, blev riktigt snyggt och smälte in bra med trä inredningen i övrigt. Blev stabilt, hon har väl en 50 flaskor så det väger en del, men det klarar det av utan problem.
Tegelpannorna och stenen hittade hon billigt på blocket men en hel del fick hon gratis - i mängder!
 
holmertz skrev:
Gäller det vin går det säkert också att få skapliga EU-bidrag.
He he... Ja, speciellt i dagsläget då man behöver få fart på konsumtionen världen över. Vinkonsumtion kan väl inte vara undantaget?...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.