Tänkte bara lämna en liten kostnadskalkyl på detta pyssel:

Renoveringskit: ~7000:- för 14 steg
Formade ledstänger i ek: 7m x 500:- = 3500:-
Stolpar: gratis, återanvänt spaljematerialet från gamla trappan, bra furu
Bakkant på steg i ek: 15m x 50:- = 750:-
Grundfärg samt bruten vit lackfärg och penslar och dylikt: ett par hundra.

Totalt kan man säga att trappan kostat ~11500:- exkl. arbetet och verktyg. Arbetet lägger man ju ner själv och verktygen hade jag sedan tidigare. Skulle jag måsta köpa verktygen också som jag använt under renoveringen så hade jag fortfarande kommit klart under priset för en ny trappa.
 
Mycket snyggt!
Vet en trapp som du gärna kan komma och fixa... :)
 
En liten uppdatering så här i juletidens bakvatten med rester, rester och åter ... rester...

Som ni förstår har det inte varit läge att jobba trappa så mycket under julen även om jag har kunnat fixa litegrand. Ledstången åkte på plats 22 dec på kvällen med inoljning. Nu saknas bara lite stolpar som är grundade. Skall bara slipas till och slutmålas, dom är profilfrästa som ni kunde se i början på tråden så det är lite piller med slipningen.

I morgon skall jag lägga den första 2 meters ledstången i press och sedan är tanken att alla 3 skall sitta på plats innan nyårsaftons kvällen !?!?! lovade jag i ett svagt ögonblick, faktiskt att hela trappan skall vara klar då. Det är det jag planerar iafa och jobbar efter. Himla tur att det inte skall vara stolpar under de återstående 3 ledstängerna.

Bilder kommer nu i nästa inlägg vad som gjorts sen senast.
 
1. Möjligheter med en MFT är oändliga, som hur man kan fixera på sidan hur man vill. Nedan inför fräsning av 10x50 domino
image6 01.JPG

2. Kör med domino upp och ner för att använda undersidan som referens, 10mm ni vet. Så jag markerade med 10 mm offset.
image6 04.JPG

3. Resultat... dominon gör saker enkelt (fast jag skulle aldrig falla mig in att sälja min Makita lamellfräs då den klarar vissa saker som inte domino klarar). Har inte tryckt in dominon helt då jag får ta fram hovtången för att få ut den.
image6 07.JPG
 
4. Ledstången på plats fast utan stolpar. Kommer inom kort, klart nyår ni vet... :(
image6 08.JPG

image6 09.JPG

image6 10.JPG

Hörnstolparna skall kapas till och lock (ligger på målning tillsammans med stolpar) skall limmas eller nåt. Har börjat se lite mer pragmatiskt nu på saker och ting. Försöker att göra saker så enkelt som möjligt nu för att det skall bli klart och då säger ni naturligtvis "och varför laminera då det finns färdiga ledstänger" och då svarar jag "det är inte lika roligt"
 
5. Kunde köra med Pocket Hole jigg på ena sidan men den andra var för brant så det blev bara borra, försänka skruva
image6 12.JPG

Väl bemött, säger inte gott nytt år ännu då denna tråd skall vara avslutad innan 12 slaget :eek:
 
geschwint skrev:
... och då säger ni naturligtvis "och varför laminera då det finns färdiga ledstänger" och då svarar jag "det är inte lika roligt"
Skule vi aldrig få för oss att säga...inte jag iallafall:) otroligt snyggt geschwint.
 
Uppdatering: 2 meters åbäket sitter nu i press... Den väger litegrand: 58x75x2100 i ek + ~30 tvingar och en limknekt (hade velat ha en tving till). Det är lite stressande att sätta en sån här sak, skall ni göra något liknande så är planering och förberedelse a och o. Man bör också ha gjort en torrkörning utan lim innan så att man vet att inget saknas eller att något skulle gjorts annorlunda. Inte riktigt tid till förändringar då första limklutten lagts... "passed the point of no return" :p

MFT1080 rymmer inte denna bjässe, knappt hanterbar i min lilla snickarbod. Min bod är bara 13m2 och den innehåller ett stort väggfast bord, en MFT1080 med systainers under och en CTL33, fullhöjd och fullbredds plåtskåp med verktyg, garderob med diverse, GTS10, pelare med bandslip, pelare med Tormek slip, fler systainers. Virke förvarar jag under taket, skivor blockerar jag mina hyllor med. Färg och annat kladdigt på hyllor efter takkanten. Ett kungarike för 13m2 till. :(

Har några bilder att visa men lägger upp dom imorrn. Vi skall glutta på något inspelat nu så man får stressa ner lite.
 
Jo, fick ju borra lite i formen för att mina 160mm tvingar skulle räcka till. Använde då en 25mm trä spiralborr... Min Makita 6227 hade inte kraft nog för det, börjar väl bli lite till åren för tunga grejor, fast den är ju inte riktigt gjord för så tunga saker. Körde då med Festo T15 :eek: Grymt vilken kraft!! Det var bara att hålla i sig. Jiihaaa!!
 
Plockade loss kolossen och insåg att den inte går att köra genom bänksågen på ett säkert sätt. Blir till att köra med hyvel...elhyvel alltså, manuell hyvel är inget alternativ om jag skall bli klar i tid med armarna i behåll.
 
Verkligen roligt att se hur det går framåt! Önskar jag kunde prestera en sån här tråd med bilder!!

Är inhyst i vinterverkstan i källaren på landet med massor av roliga prylar, men det är trångt och inte iordning med belysning och el, så mesta tiden har gått åt att fixa verkstan... Den är nog ungefär 13 kvm...

Har dock hunnit använda nyinhandlade MFT-bordet, och det är ju en hit alltså! En hyvelbänk för 2000-talet.

Väntar med spänning på fortsättningen Geschwint!
 
Håller precis i denna stund på med fräsning av den första 2 meters ledstången. Man blir effektivare då man har i stort sett likadana moment som skall genomföras.

Ledstången kräver 3 fräsningar per sida: oval överdel, midja samt avrundning i botten. Sedan kan den slipas. Hyvlingen blev kalas, slätt och fint...

För de kommande ledstängerna måste det bli en överhandsfräs per fräsningsmoment för att spara tid; rigga, byta fräs och ställa in tar tid.

Hyvlingen gick rätt fort för att vara en 13m2 bod med allsköns junk i som jag tidigare beskrivit. Pga bredden på ledstången och höjden på hyvelanslaget så kunde jag inte hyvla hela sidan i sin helhet utan att flytta den, så jag fick hyvla en 3-4st 0,5mm tag till lite mer än halva och sedan flytta om och hyvla vidare från där jag slutade.

Det är egentligen fantastiskt vad man kan utföra i trånga utrymmen där det man gör inte borde gå.

Kompletterade idag med resterande ek för den sista ledstången. Min leverantör hade inte tillräckligt mycket av tillräckligt bra kvalitet kvar förra gången.

Man tackar för intresset i mitt projekt :D ... ikväll kommer det bilder, promise.
 
Gällande manuell hyvling med armbågsolja och MFT bordet så är det ingen hit egentligen... MFT bordet är för lätt och instabilt för sådana övningar, det skakar och hoppar hiskeligt.

Tacka vet jag ett hederligt Sjöbergs bänk på +100kg, det står stadigt vid hyvling
 
Då kommer det bilder... laddar upp
 
Nu är äntligen första 2 meters ledstången klar. Det tar ju egentligen inte lång tid att göra en, hade man inte så trångt så hade det gått på halva tiden.

1. Sågar upp lite mallmaterial för att rita av vangstycken på. Dessa måste förbindas då jag inte "får plats" med större skivmaterial
image7 01.JPG

2. Vangstyckets form överförd till masonitskivan
image7 04.JPG

3. Här skall det sågas (trodde jag...)
image7 07.JPG

4. Det visade sig vara så knöligt virke att det knappt gick att såga vinkelrätt med sticksågen. Blev till att anamma mer traditionella metoder. Funderade på elhyvel men eftersom ledstången är välvd så skulle nog hyveln ta konstigt på sina ställen.
image7 11.JPG
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.