Hej!

Jag ska lägga nya furugolv i ett par rum och vill se till att det bir samma utseende på de nya golven som på de övriga.

Jag har sett att många nya golv läggs helt utan skarvar mellan bräderna, d.v.s. bräderna läggs fas i fas. Min önskan är dock att det finns en eller ett par millimeters skarv mellan bräderna, så att olja/bets kan gå ned och färga skarven (om ni förstår hur jag menar :), är lite novis på detta område som ni märker).

Tycker det blir mycket finare när det finns en liten skarv mellan bräderna nämligen.

Tacksam för kommentarer och råd.

/Mattias
 
Håll isär dem ca 1 mm. Men räkna med att brädorna förmodligen kommer att krympa något när de torkar. Jag hade nog slagit ihop dem men skippat det sista "ihopslagningslaget" hm.. :rolleyes:om du förstår vad jag menar?
 
Tack för tips. Men krymper alla brädgolv verkligen? Det här är ett obehandlat furugolv från Siljangolv (11 cm och 3 cm tjockt).'
 
Ett trägolv kan du ge dig den på krymper...OCH sväller. Allt efter årstid och rådande luftfuktighet.

Ett tips är att strölägga golvet i det rummet det ska ligga i och låta det ligga på strö i några veckor-en månad. Då har golvet acklimatiserat sig.
 
Det är bättre att lägga det flyttande. Alltså man slår ihop golv plank utan att skuva eller spika. Låter de torka minst lika många dagar som det är tjockt. Ta upp det och slå ihop det igen och skruva eller spika. Det är bra pga att tex man slipper ha en hög med plank och har man bara bjälkar under så är det bara att gå på golvet. Man slipper ballasera på bjälkarna.
 
Ett modernt torkat golv från Siljan kommer inte krympa och svälla mycket, räkna med max ca 1% av bredden dvs. 1 mm springa som mest då det är som kallast ute. På sommaren och höst en inga springor alls.
Vill du ha mer springa använd distanser vid läggningen. All lägga massiva trägolv flytande är ingen bra idé, om du inte gillar att lyfta och fixa lite då och så.
Nu för tiden kan tillverkarna fixa "acklimatisering" redan på fabrik så gamla tumregler blir omoderna. Sågar man själv och torkar på gammalt sätt är det dock en god regel.
 
Lägg in ett otorkat golv och du får många sköna springor att samla damm i efter att det torkat. Lacka inte för då hamnar springorna bara här och där och då blir de riktigt breda..
 
Svar på inlägg 6. Du ska veta att inte alla golv som säljs är torkade. Det kan vara så att ett otorkat golv kan det vara halva priset på. Sen förstog du nog inte att det här flyttande golvet inte ska ligga för alltid flytande. Läs hela mitt inlägg i 5 an. vad tror ni händer med ett så kallat fixat golv i en sommartuga när den inte är uppvärmd?
 
Trä är alltid trä och det får man räkna med att det rör sig. 1% låter inte mycket men på 4-5 meters bredd är det lite att ta hänsyn till. Hellre lite springor mellan golvplanken än att de reser sig och bågnar.
 
Klart att man kan köpa golv med fel fuktkvot på men seriösa leverantörer typ Siljan vet vad som krävs. Om sedan bygghandeln missar i lagringen är en annan sak, då hjälper det inte i alla fall.
Cheessus, 1% på 11 cm blir 1,1 mm, vilket man ju kan leva med. Det är ju därför man inte limmar ihop golvbrädorna till en flytande yta på 4-5 meter som täcker hela rummets bredd, då skulle det garanterat bli problem.
Jag har själv 190 mm breda ektiljor från Woodia i ett rum som jag skruvat direkt på bjälklaget enligt tillverkarens instruktioner, direkt från "påsen". I februari har jag på sina ställen 1-2 mm breda springor som stängs i juli-augusti. Det har funkat bra i 3 år nu, och ek är mycket starkare än furu.
 
Det handlar inte om att vara seriös eller inte. det handlar inte om en miss i lagringen. det jag prata om var att det finns golv plank som säljs otorkat. har du aldrig handlat på en lite bygg handel som kan ligga mitt i skogen. Eller?
 
Köper man otorkade golvplank vet man förmodligen om det, och då är det bra att följa de gamla tumreglerna, precis som jag skerv i slutet på mitt första inlägg.

Köper man från tillverkare som Siljan, DalaFloda m.fl. så kan man skruva fast ett furugolv direkt utan att vänta några månader. Jag tycker inte man skall förvirra frågeställaren när hans fråga gällde ett golv från just Siljan. Vill man vara hundra är det bara att mäta fuktkvoten, är den inom 6-10% lär det gå bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.