Hej!

Jag håller precis på att isolera vinden med Roxull. Jag har lagt i en 195mm flexibatt i botten (bjälkarna är 195mm höga).
Jag sitter nu och funderar på hur jag skall fortsätta, jag siktar på ca. 500mm isoleringstjocklek.

Jag har ett par olika alternativ:

1: Flexibatts (vanliga isoleringsskivor) rakt igenom: 195+170+120 = 485mm

2: Flexibatt 2x195mm + 100mm byggrulle med vindskydd: 195+195+100: 490mm

3: Flexibatt 195+170mm + 120mm bjälklagsskiva med vindskydd: 195+195+120=485mm


Det är bl.a. vindskyddets vara eller icke vara som jag har kört fast på. Utrymmet som jag isolerar är ganska trångt så för den skull lär det bli smidigare med skivor än med byggrullen.

Ett par frågor:

1: Fyller vindskyddet som finns på bjälklagsskivor och byggrullar en viktig funktion som man inte bör hoppa över?
2: Är det svårare att packa ihop skivor med vindskydd så att de lägger sig tätt?
3: Om svaret på fråga 2 är ja, kan det då vara en bra idé att isolera med vanliga flexibatts även i övre skiktet och sedan lägga ut en vindtät duk eller förhydningspapp ovanpå isoleringen efteråt?
4: Om svaret på fråga 3 är ja, är den ev. energibesparing som pappen ger värt besväret att lägga dit den?


Mvh Lucke
 
Vad jag vet så är pappen där enbart för att hindra konvektion eller "luftdrag" ner och genom isoleringen. Detta på grund av den något låga densiteten i vanliga bjälklagsisolering.

Du har inte funderat på att blåsa lösull på vinden?? Jag kan garantera dig att du får det bästa resultatet! Inga skarvar nånstans "what so ever"! Speciellt också eftersom du säger att utrymmet är trångt. Med lösull kommer de åt att isolera överallt. Spelar inte materialet som du blåser upp någon roll så finns det ju stora möjligheter att deala till sig ett bra pris. Spela ut mineralulls-isolerarna och cellulosa-isolerarna mot varandra...

Lycka till
 
Alternativ 2 skulle jag göra om det går att göra rent praktiskt annars spruta med lösull.
Lösullen har sämre u värde och måste läggas tjockare för att få samma isoleringsvärde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.