Jag funderar på att såga upp en rektangel i en gipsskiva mellan två reglar för att sätta dit en kortling. Hur ska man såga och sedan återställa ett sådant hål så det blir så bra som möjligt? Gipsväggen är vitmålad och det verkar sitta nån väv bakom färgen. Jag antar att man måste såga upp hela sträckan mellan reglarna för att få in kortlingen eller finns nåt annat smart sätt? Borrar man ett hål först, sågar med sticksåg, öppnar hålet, stoppar in och spikar fast kortlingen, sätter tillbaka rektangeln, spacklar lite och målar sen eller finns några mer bra tricks att tänka på så det blir snyggt?
 
Varför en kortling? Ska du hänga upp något tungt?
 
Ja, jag ska hänga tungt (handdukstork), törs nog inte lita helt på molly. Hm, vill väl ha både livrem och hängslen. Tänkte i så fall gå in bakifrån från klädkammare för att inte sabba tätskiktet i badrummet. Velar fortfarande om hurvida molly (metallexpander) räcker eller inte.
 
Har du en regelvägg. Så mät ut var handukstorken ska sitt, markera med en penna var fästet till handukstorken är på väggen. Ta en borr (tex 5mm) som är längre än vad väggen är tjock. Borra igenom hela vägg. Då vet du var du är på andra sidan.Såga ditt hål så du får in din kortling. Fäst bitar av en playwood el något annat runt hållet. Skruva fast bitarna.Sätt tillbaka gips biten.Skuva fast den också. spackla och måla. Lycka till
 
settler skrev:
Ja, jag ska hänga tungt (handdukstork), törs nog inte lita helt på molly. Hm, vill väl ha både livrem och hängslen. Tänkte i så fall gå in bakifrån från klädkammare för att inte sabba tätskiktet i badrummet. Velar fortfarande om hurvida molly (metallexpander) räcker eller inte.
En mollyplugg skall hålla för runt 50kg rakt ut.
Men visst är en kortling roligare.
 
Alternativt borrar man ett hål sen kör man med sticksågen runt bara. En platta bakom gipset och sen i med gamla biten spackla + måla. Sågar man snyggt så blir jacket inte så brett. Man kan även luta sågen så att man inte tappar in gipsbiten i väggen.
 
Hura hura! Nu har jag sågat ut rektanglar mellan reglarna, skråspikat fast kortlingar och sen spacklat fast gipsrektanglarna igen. För första rektangeln borrade jag ett hål som jag sen sågade från med sticksåg. För den andra rektangen tog jag ett sågblad från metallsågen och höll bara i bladet och sågade mig ner utan att borra, blev bättre med finare skåra. Den ena rektangeln blev nästan osynlig efter spacklingen, den andra sväller ut någon tiondel men jag orkar inte finlira där. Ska snart sandpappra och sen måla så får vi se hur det blir! Det är ändå bara en klädkammare och där är man ju inte någon längre stund. Skönt med riktigt trä bakom! Monterade kortlingarna i överkant för handdukstorken så den hänger stabilt där, kör sen med molly i underkant. Räknar med att borra i kaklet från andra sidan imorgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.