Finns lite mark mitt emot vår tomt som tillhör huvudfastigheten på ön (äldre jordbruk) som jag funderar på att köpa, alternativt försöka arrendera. Marken är ett sankhål som ligger mellan ett par tomter och har inget direkt värde. Går det att köpa 2-3000 kvadratmetar mark utan att stycka upp till ny tomt eller är man utlämnad till arrende?
 
Fastighetsreglering. Tveksamt om LM tillåter detta, men fråga gärna.

Arrende går bra.
 
Håller med. Vi sålde av 25 ha till en sommarstugeägare och det tog LM närmare fyra år att acceptera detta. Dom fick bilda en ny jordbruksfastighet. Knöligt värre.
 
Du måste visa LM att fastighetsregleringen är "till båtnad" för alla berörda fastigheter, och att nyttan är både beständig och oberoende av de behov just DU råkar ha som just nu äger fastigheten.

Talar vi om så lite mark skulle du iochförsig lätt kunna övertyga myndigheten om att den lämpar sig sämre som impediment för ett jordbruk än som snygg trädgård bland en klunga småhus.

Du skriver att fastigheten ligger "mitt emot" er egen, och att den ligger "mellan ett par tomter" (alltså andra tomter än din egen). Av detta skulle man kunna dra slutsatsen att det naturligaste vore att lägga marken till någon av de direkt intilliggande tomterna. Eller kan man reglera gränserna så att marken tillsammans med din tomt enkelt och logiskt hänger ihop i ett enda stycke?

Ett alternativ till reglering är nybildning. Om byggnadsnämnden meddelar postitivt förhandsbesked för ny stuga kan LM medge att marken avsöndras från stamfastigheten för att bilda en ny och självständig fastighet. Att just DU som ägare sedan föredrar att behålla fastigheten obebyggd är en annan femma.

OBS!!! Det första du ska göra är INTE att komma överens med myndigheter. Du ska börja med att KÖPA marken med villkor att LM medger reglering alternativt nybildning. Detta köp ska du avtala skriftligt med nuvarande markägare för att undvika att han/hon ångrar sig den dag allt annat är klart.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.