Börjar bli dags att omsätta planerna till verklighet men har några frågeställningar som jag inte är klar över ännu.

Om man väljer att bygga in badkaret sätter man då kakel och klinker även bakom badkaret? Har tidigare trott att man först kaklar "hela rummet" och sedan gör eventuella inbyggnader m m men nu såg jag någon beskrivning där de byggde in badkaret först och sedan la kakel och klinkers.

Om man inte har kakel och klinker "bakom" badkaret var har man då fuktsäkringen? Jag antar att den sitter vid badrummets ytterväggar/golv och inte vid kaklet?
 
T
Öhh....tätskiktet sitter ju bakom plattorna.

Själv hade jag kaklat bakom badkaret också ifall man i framtiden skulle få för sig att byta till dusch.
 
Kakla och fuktspärra badrummet. Sätt sedan dit badkaret och bygg in.

Du kommer att ångra dig om du behöver byta kar eller ta bort.
 
Ta en riktig funderare på det där med att bygga in badkaret med, du kanske inte trivs alls med badkaret eller som sagt behöver en dusch, Finns ju mygget snygga dadkar nuförtiden. lycka till!
 
erikssonjorgen skrev:
Kakla och fuktspärra badrummet. Sätt sedan dit badkaret och bygg in.

Du kommer att ångra dig om du behöver byta kar eller ta bort.

Instämmer. Vi tänkte bygga in badkaret först, men valde att kakla alltihopa och när vi sedan fick se ett som vi tyckte kanonstiligt extra stort badkar så tackade vi gudarna för att vi inte byggt för inbyggt. Bara att byta från inbyggt till löst och vips så insåg vi att inbyggt sannolikt är lite tokigt om man inte är absolut TVÄRSÄKER på exakt hur man vill ha badrummet och att man sett lösningen tidigare i verkligheten så man får bra känsla för hur det potentiellt begränsar en framledes. Bör dock tillägga att inbyggda kan vara grymt snyggt, bara att man måste vara säker.

//Rob
 
Tack för synpunkter. Blir nog till att kakla och fuktspärra först för att sedan bygga in.

Vi har redan två andra badrum där det finns dusch. Det här blir mer som ett spa-rum med bubbelbadkar. Återstår om/när vi skall byta till ett nytt men det ligger förhoppningsvis långt fram i tiden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.