Hej!

Har under den kalla julhelgen lagt lite energi på att få igång ett gäng sömniga radiatorer i huset. I de allra flesta fall har det räckt att motionera upp ventilpinnen och i något fall har termostaten fått bytas. På två radiatorer har jag dock gått bet:

1) Det ena elementet går på maxvärme hela tiden och ventilpinnen är lättrörlig men saknar helt fjäderverkan. Detta får mig att tro att radiatorventilen måste bytas - vad tror ni? Är standardmått och gängor desamma idag som på 60-talet? (den nuvarande Danfossventilen är så gammal)

2) Det andra elementet ger ingen värme alls. På detta sitter en radiatorkran (typ "slottskran") i mässing från 50-talet. Kranen har troligen suttit fast i årtionden men idag lossade jag den med en polygrip. Då hände följande: 1) kranen började läcka (tätades genom att spänna flänsmuttern) och 2) elemetet gick från maxvärme till ingen värme alls. Pinnen rör sig vackert uppåt och nedåt när man vrider på kranen men inget varmvatten flödar ut i elementet. Några tips som kan få mig på rätt spår?

Mvh
 
Finns danfoss packbox modell äldre på rinkabyrör.....inga problem.....
Gamla ventilen finns att byta på samma ställe...nu när den läker är det väl lika bra....kläm dit en termostat på en gång;)

Mvh
 
Hej och tack för svaret!

Styrpinnens fjäderverkan kommer väl inte från packboxen utan från själva radiatorventilen? Är det inte denna som måste bytas?

Mvh
Fredrik
 
Det skiljer inte så mycket att byta hela ventilen i pris jämte packbox....men om nålen har släppt räcker det med byte av p-box....

Mvh
 
Jag är novis på ämnet, men delar problem med "jobbare" och då främst punkt 2.

Mitt radiatorelement tycks ha dåligt genomflöde. Ingen luft finns i systemet och tillförselröret är hett, men radiatorn kall. Kan man behöva justera frånflödet på något sätt?
 
Hej har du enrörs eller tvårörssystem ? jag har haft ett hus med enrörs system och hade då problem med luft det räckte inte att lufta med skruven utan jag fick lossa på rörkopplingen mittemot
mvh tille
 
tille1, är inte säker på att jag förstår dig, men jag hat tillförsel via radiatorventil (för att reglera flöet/värmen) i den övre delen av elementet. På motsatt sida sitter avluftningsventilen och under readiatorventilen i nederkant går ett rör ut (frånflöde, antar jag). Det är alltså två rör, ett i övre delen och ett i undre delen som båda sen går genom väggen.

I det nedre, frånflödesröret sitter det en T-koppling varav det bara sitter tätning fastskruvad. Vad änder om jag lossar den? Sprutar det ut vatten då?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.