Hej på Er.

Jag har tänkt bygga ett massivt träbord i framtiden.

Bordet ska bara en tjock trä skiva o sen några snygga ben.

Borde ska se ut så här när de e klart men bredare o ca 2m långt.
Så här
FILM
Klicka på den nedersta filen lr bänka er framför tv:n.

Först tänkte jag jag åka ut i skogen o såga till ett trä o hyvla en skiva.
Ändra mig sen o tänker försöka köpa en färdig sågad skiva.

Någon som vet var man hittar de? lr någon som kan såga en?
 
Välkommen.

Skivan får du förslagsvis din lokala bondsåg. Torkas långsamt under lång tid, helst med strö och tyngder över. Välj en skiva som kommer från mittendelen av stocken. Såga med övermån så du kan hyvla den torkad, den kommer garanterat att slå sig på något sätt.
 
Du kan också testa att ringa Logosol och fråga om de vet om nån Solosågare i dina trakter som kan hjälpa dig.
 
Jag lånar tråden istället för att skapa en ny om samma ämne.

Jag har också fått för mig att jag ska göra en massiv bordsskiva( fast lite mindre än trådskaparens) a la Tullamore Dew, och jag har några ytterligare frågor:

Vilket träslag är vettigast att använda? Jag har tänkt att få till en ganska mörk och hellst mönstrad skiva, men viktigast är att den blir ganska mörk. Ek? Betsa annat träslag?
Jag har i stort sett inga pengar att lägga på detta, utan max en tusenlapp. Kört från början?

Kan man spara pengar genom att eventuellt få tag i ett stycke trädstam gratis, för att sedan åka till en bondsåg och få den uppsågad?
Min tanke är en trädstam med ca 50-60cm i diameter som sedan sågas ur med cirka 30-40 graders vinkel för att få ett ovalt/avlångt bord med sneda kanter. Färdigt resultat cirka 8-10 cm tjockt.Hur tjock skiva bör jag då såga till?

Hur viktigt att det med att torka en såpass tjock skiva, och kan man eventuellt få tag i redan torkat matrial?

Ska tillägga att jag en extrem novis inom snickeri, men med lite tips ska det nog gå bra, för händig är jag allt .;)
 
hur mycket vill ni betala för en skiva sågad av ek som beskrivs.
Har en ek stam som är 3m*60-70cm.
Man orkar inte lyfta en sådan stam för att sedan åka till bondsågen och få den uppsågad.

Mvh Pär H
 
Det beror väl på hur den sågas till. Solosåg? Dålig kärna i stocken?
Jag behöver ju inte direkt 3 meter, och som jag skrev har jag inte speciellt mycket pengar att lägga ut. Med resa till ekerö drar det iväg direkt. :(

Ser egentligen två alternativ

1: Skivan sågas som jag beskrev, men det plockar ju absolut inte tre meter av stocken, utan snarare högst 1m. Vad vill du ha för det?

2: Skulle kunna ta de tre mittskivorna ur en meter, sågade längst med stocken, cirka 10 cm tjocka. Vad vill du ha betalt för det?
 
Jag har köpt några "plank" 3,7m, 7,5cm tjocka ca 70cm breda (kärnvirke ca 55cm), torkade i ca 3år. Jag betalade 500kr/st. Så det är inte så dyrt att köpa så mycket virke. Jag köpte det hos en liten lokalsåg. Men glömt inte en sak, de väger mycket.
 
Kan man tänka sig ett par rejäla gamla golvreglar som man hyvlar ner lite?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.