Status
Tråden går ej att kommentera.
Sökarn
Vi har hittat en för dyr tomt (2-2,5 mkr) och hittar ingen annan där vi vill bo. Sedan länge har byggpriserna varit alldeles för höga. Vi har hittat ett äldre hus vi vill ha men det ligger lite fel, c:a 400kvm totalt och kostar drygt 4 mkr.
För att bygga lika stort behöver vi komma ner till max. 10.000/kvm, då får vi ändå bjussa 2-3 mkr för att hamna på rätt tomt.
Har vi hamnat där än eller när kan vi komma dit?

Med tvärstopp i nybyggen borde det vara billigt, men regeringen har slagit till med ROT. Så hur är läget nu och hur kan det bli. Vi har inga "svarta pengar" men kan betala det mesta svart.
 
Tveksamt om du kommer att komma ner till några 10.000 kr per kvadratmeter oavsett konjunktur.
Förvisso blir ju varje kvadratmeter billigare ju större du bygger eftersom du sprider ut de fasta kostnaderna på fler kvadratmeter. Men du ska nog bygga vääääldigt stort innan du är nere på 10 lax/kvm. Eller väldigt enkelt.

"Tyvärr" så har ju staten i ditt fall förstört marknaden lite för svartjobb med hjälp av ROT.
 
10 kkr/kvm är väl inter någon omöjlighet -kan ni själva göra en del så torde ett såpasst stort hus rel. enkelt komma ned i de summorna (om ni inte gör för dyra materialval förstås)...

Man brukade väl (för ngt år sen) säga 10-20 kkr/kvm - och då var det högtryck. Idag lär du kunna pruta lite både på material (bla kök och badrumstillverkare går ju rätt knackigt) men framförallt hantverkstimmar ?

ROT - är förvisso till för att stimulera marknaden, men med tanke på hur kolmörkt det ser ut på vissa ställen så finns det nog slack kvar ?!

Stockholm är kanske ett undantag - här verkar det iaf inte ännu vara helt stopp...

/K
 
Hej i detta ämnen har jag också en fråga..
jag och min sambo ska börja bygga ett 1-plans hus på ca; 160kvm på en bergstomt i stenungsunds kommun GBG.
Vi har fått ett pris på 14000kr/kvm, min fråga nu är om detta verkligen är rimligt med tanke på lågkonjukturen, hur mycket kan/bör man kunna pruta?
Kan tillägga att vi har fått ett rabatt pris på ca 40000kr på valfri inredning, det skulle vi få om vi skrev på papper innan årsskiftet för då ska priserna ändras till det högre..

Vore väldigt tacksam för svar snarast..Mvh Tezzan81
 
Sökarn
klaskarlsson skrev:
10 kkr/kvm är väl inter någon omöjlighet -kan ni själva göra en del så torde ett såpasst stort hus rel. enkelt komma ned i de summorna (om ni inte gör för dyra materialval förstås)...

Man brukade väl (för ngt år sen) säga 10-20 kkr/kvm - och då var det högtryck. Idag lär du kunna pruta lite både på material (bla kök och badrumstillverkare går ju rätt knackigt) men framförallt hantverkstimmar ?

ROT - är förvisso till för att stimulera marknaden, men med tanke på hur kolmörkt det ser ut på vissa ställen så finns det nog slack kvar ?!

Stockholm är kanske ett undantag - här verkar det iaf inte ännu vara helt stopp...

/K
Som du ser är jag i Sthlm och måste köpa tomten + ha bygglov först, så det gäller att se framåt, även tomtpriser kan gå ner. Problemet är att bygga så det går att sälja utan förlust om man måste.
 
Sökarn skrev:
Som du ser är jag i Sthlm och måste köpa tomten + ha bygglov först, så det gäller att se framåt, även tomtpriser kan gå ner. Problemet är att bygga så det går att sälja utan förlust om man måste.
I dagsläget tror jag det är mkt mkt svårt att bygga så att man inte går med förlust vid en hastigt påkommen försäljning !?!
Riktigt så billigt har det väl inte blivit att bygga ännu så att det matchar de fallande villapriserna?

/K
 
ROT är ju en knepig konstruktion, varför gynnas en bransch så ensidigt?? KAn tänka mig samma för frisör och tandläkare...ROT-fyllnings-avdrag för tandläkare;-)

Skulle komma större del av folket till nytta, inte alla som har något att renovera.
 
ROT-avdraget finns redan för tandläkarbesök. En ROT-fyllning hade kunnat kosta mycket mer annars...

ROT-avdraget är en vinst för staten. Fastigheternas värde ökar, och den kommunala fastighetsavgiften och reavinstbeskattningen kan maxas. En fördel är också att det inte blir särskilt attraktivt att arbeta svart.

Till på köpet sänks arbetsgivaravgifterna. Förvisso med blott en procent i generella sänkningar, men definitivt ett steg i rätt riktning. För personalintensiva tjänsteföretag är det en lättnad.

För att återgå till trådskaparens frågeställningar så tror jag att byggpriserna inte har rasat nämnvärt, och att ROT-avdraget kommer hålla dem uppe. Visst går det att bygga för runt 10.000kr/m2, men det kräver att man håller igen lite på en del tillval som i vissa kretsar ansetts som självklart, men som få vill betala för idag.
 
ROT avdraget är som jag ser det en nackdel vid nybygge. Dels håller det timpriserna uppe och sedan kan vi inte använda avdraget vid nybyggnation. Återstår antagligen betala svart för att hålla arbetskostnaden nere, eller??

Välkomnar friska ideer och lösningar på detta////
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.