Hej,

Har tre FK (fas, nolla och jord) framdraget i rör till en radiator som inte längre kommer att användas. Denna grupp är ansluten till "värmecentralen".

Frågan är nu: Då detta rum för övrigt är ojordat (70-tal) och jag önskar sätta uttag där radiatorn har funnits:
1. Får jag använda "värmecentralen" till bruksel (TV, stereo)?
2. Ska jag sätta ett ojordaduttag och inte ansluta jord.

Kommer i vilket fall som helst att sätta infälld dosa. Frågan är om det blir ett uttag eller "skruvat lock".

/Jörgen
 
  • el.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
1. Ja, det finns inga regler eller föreskrifter som motsätter sig det.
2. Har du ojordade uttag i resten av rummet måste du sätta dit ett ojordat, om du inte vill byta alla till jordade vill säga.
 
Tack. Kompletterande fråga: Vad gör man av jorden?
1. Ligger löst (isolerad) i apparatdosan.
2. Drar tillbaka från VP-rör och låter ligga (isolerad) i kopplingsdosa.
3. Tar bort FKn hela vägen till central.

/Jörgen
 
svar 1.
 
Låt den ligga kvar isolerad.
 
En annan tanke som slog mig, lite off-topic i detta ämne...

Det är ju inte tillåtet att ha jordat och ojordat i samma rum. Hur kommer det sig att raditorerna är jordade och inte uttagen? Se min bild så ser ni hur nära de är. Är inte det livsfarligt om jag håller i elementet och får fel på utrustning som är kopplat till mitt ojordade uttag? Var man inte smartare än så på 70-talet?

/Jörgen
 
Ja med modern regeltolkning så skall man inte ha jordade radiatorer i ett rum där övriga uttag är ojordade.

Ett problem här är att många radiatorer kommer med en installationsanvisning som föreskriver att radiatorn skall vara jordad. Som jag förstår det så får man inte koppla in en sådan radiator i ett ojordat rum. För tillverkaren föreskriver att den skall jordas, och i ett ojordat rum får man inte jorda den.

Jag tror att man förr i tiden (typ 70- 80 tal) tog lite lättare på rglerna om blandat, och valde att jorda radiatorer trots att de satt i ojordade rum.

Det kan finnas mycket starka stjäl för tillverkarens krav på jordad inkoppling. Många äldre radiatorer kan ha avsevärda krypströmmar mellan fas och hölje. Det var då viktigt att avleda dessa strömmar genom skyddsjorden, annars kan man få en obehaglig, kanske tom. farlig stöt från radiatorn.
 
förresten.. nu kom jag på en sak som är vesäntlig i sammanhanget, nämligen regeln om blandbelastningar.
om trådarna som kommer ut ur väggen tillhör en två eller trefasgrupp (delar nolla&jord med andra säkringar)
så kan du inte sätta uttag där OM du inte har allpolig säkring (bara möjligt i modern central)
ELLER så räcker det med att en jordfelsbrytare omfattar den gruppen.
men detta gäller alltså inte då dessa trådar går på en enfas-grupp.

detta gäller ej heller om alla dina övriga element som sitter på denna grupp (även om gruppen är trefas) är enfas.
dvs.
enbart enfasbelastningar på2 eller 3-fasgrupp = kraven ovan gäller ej
blandade belastningar på 2 eller 3-fasgrupp= kraven gäller.
 
electrocuted skrev:
förresten.. nu kom jag på en sak som är vesäntlig i sammanhanget, nämligen regeln om blandbelastningar.
om trådarna som kommer ut ur väggen tillhör en två eller trefasgrupp (delar nolla&jord med andra säkringar)
så kan du inte sätta uttag där OM du inte har allpolig säkring (bara möjligt i modern central)
ELLER så räcker det med att en jordfelsbrytare omfattar den gruppen.
men detta gäller alltså inte då dessa trådar går på en enfas-grupp.

detta gäller ej heller om alla dina övriga element som sitter på denna grupp (även om gruppen är trefas) är enfas.
dvs.
enbart enfasbelastningar på2 eller 3-fasgrupp = kraven ovan gäller ej
blandade belastningar på 2 eller 3-fasgrupp= kraven gäller.
Nu sticker jag in lite för att släcka min kunskapstörst...
Ex. om man har en trefas grupp med ett tvåfaselement på L1 & L2 och ett vanligt VU på L3. Måste man då ha en "tvåpolig säkring" (har inte en aning om sådana säkringar finns) och en vanlig säkring?

Skulle man ha tre VU, en per fas. Då gäller alltså inte den regeln, utan då är det lugnt att sätta tre vanliga säkringar?
 
Patrik_Hed skrev:
Nu sticker jag in lite för att släcka min kunskapstörst...
Ex. om man har en trefas grupp med ett tvåfaselement på L1 & L2 och ett vanligt VU på L3. Måste man då ha en "tvåpolig säkring" (har inte en aning om sådana säkringar finns) och en vanlig säkring?

Skulle man ha tre VU, en per fas. Då gäller alltså inte den regeln, utan då är det lugnt att sätta tre vanliga säkringar?
Om du sätter en- eller tvåfas belastningar på en trefasgrupp så måste det vara trepolig dvärgbrytare. Anledningen är att du annars kan få backspänning på fasen från de övriga faserna även om säkringen löst eller skruvats ur.

Finns det inga två- eller trefas belastningar på gruppen så föreligger naturligtvis inte risken, men det är ändå ingen bra idé. Någon kan ju koppla in en trefasbelastning i framtiden ovetandes om enfasuttagen.
 
Redigerat:
Okej, tack för svaret! Då vet jag.
 
mycke_nu skrev:
Om du sätter en- eller tvåfas belastningar på en trefasgrupp så måste det vara trepolig dvärgbrytare. Anledningen är att du annars kan få backspänning på fasen från de övriga faserna även om säkringen löst eller skruvats ur.
Dessutom skall man säkerställa att utlösningsvillkoret för uttag är uppfyllt då det tidigare kan ha suttit enbart fast anslutna apparater på gruppen och då gäller andra tider! Nu är risken inte speciellt stor och oftast har man JFB som fixar det. Men kollar man så vet man.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.