Någon som kan rekomendera rör för dragning i mark för LED spott? Skall man alltid använda 50mm gult rör eller går det med vanliga VP rör? VP rör är vad jag förstår inte alltid gjorda för ingjutning men de går kanske att använda för förläggning av svagström i mark utan gjutning? Elektrikern har semester i mellandagarna och kulverten skall vara igenfylld när han kommer tillbaks =) ......
Tacksam för alla förslag
 
det funkar fint med vprör/slang............ta till extra bara om det skulle vara nåt mer du vill ha ner i backen
 
ja är det svagström så duger det ju med VP-rör.. men då får du inte lägga nåt annat i de rören, t.ex. starkström..
för starkström gäller strängare regler.
däremot vet jag inte om VP är så lämpligt att ha i marken, det kanske böjer sig/går sönder lätt så man inte kan dra i kabeln sen jag har aldrig provat.
jag har en liten 12-voltslampa på 50w som lyser upp ett träd på tomten, och transformatorn sitter inomhus, och då gjorde jag det så bekvämt för mig så jag hackade upp ett decimeterdjupt spår i gräsmattan och la en högtalarkabel 2x1mm2.
ett stort spänningsfall blev det ju men det spelar mindre roll, lampan lyser iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.