Xanthy
Eftersom detta forum är så bra lägger jag in ett inlägg till.
Finns det fler sätt att koppla in en jordfelsbrytare i en central med dinskena.
Hur brukar ni koppla in den 4pol med huvudbrytare.
Då menar jag vilka färger som andvänds från nollan på jordfelsbrytaren till jordskenan på centralen.
 
PEN: kombinerad skyddsjord och nolla i t.ex. matning till elcentral. Finns i TN-C (fyrledarsystem).
 
Klart mest förrvirrande tråden hittills angående inkoppling JFB.

Kolla inlägget med länken till Hager så klarnar det nog
 
Xanthy skrev:
Ja alla har både rätt och fel tror jag jag skall försöka att förklara så noga jag kan hur det ser ut.
Matrningen från trafon till elskåpet är kopplad på tre faser plus pen.
Vidare där till min elcentral är både jorden och nollan i femledare kopplad på pen plinten i elskpået.
Skåpet är mycket gammalt och saknar platts för att dela pen till TN-s.
Så jag har två alternativ
Antigen kopplar jag pen i elcentralen eller så byter jag ut mätarskåpet och delar till TN-S där.
Men som det ser ut i dag är femledaren kopplad som pen hela vägen till centralen
Ingen övergång i mätarskåpet.
Nejdu där har du fattat fel. Separationen är gjord i mätarskåpet iom att man delat upp pen på jord och nolla i separata kablar. Finns ingen anledning att ha en separat nollskena i mätarskåpet. Hos mej är tom pen uppdelad i sista stolpen på ledningen fram till gården och sedan ligger femledare (AKKJ) de sista 60 metrarna fram till mätarskåpet. Dvs jord och nolla är bägge kopplade på PEN i stolpen.
 
Redigerat:
Denna tråd innehöll massor med sakfel, felaktiga teorier om hur en jfb skall vara inkopplad. Jag har raderat det mesta, även en del hyffsade inlägg men som blerv fel i sitt sammanhang.

Till trådskaparen vill jag säga: Att instalera en jordfelsbrytare är inte en lämplig hempularaktivitet. Det finns massor med fallgropar (vilket kanske framgick av denna tråd). Att koppla fel på en jordfelsbrytare kan ge skumma livsafarliga fel.

Överhuvudtaget gäller vid elikopplande att man skall ger tusan i det om man inte vet exakt vad man gör OCH varför man gör på just det sättet. Här är helt uppenbart att det kopplats enligt principen frisk kopplat hälften (eller vardet allt) brunnet.

En felkopplad jordfelsbrytare ger just det fenomenet.
Anlita en fackman!
 
hempularen skrev:
Anlita en fackman!
Att installera en JFB brukar ta max 4tim om allt funkar och det inte blir massa fel... å det kan man ju inte veta innan om man inte gör en mätning av anläggningen innan.

sen tillkommer lite material, beroende på befintlig central.
 
Hoppas att h*n har anlitat en fackman (efter fyra månader), JFB är ju rätt viktig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.