Hej,
Läser mycket i detta forum med aldrig skrivit.
Behöver nu hjälp med vårt lilla kök.
Håller på att bli tokigt med detta svårplanerade kök.
Köket är 4,30 X 2.32 med 2 fönster 140x140. Det är endast dörröppning (ingen dörr att ta hänsyn till.
Vi är 2 vuxna och 2 barn och vi behöver även ha en matplats i detta kök.
Skulle bli tacksam om någon har lust att titta på detta och ha åsikter.

Vill även ha tips på smarta vitvaror och lösningar som man kan ha nytta av i ett litet kök.

Hälsningar från Lisa
 
  • ritning2.jpg
Här har jag gjort en lösning där jag har försökt få in så mycket förvaring som möjligt.
Ovanför spisen har jag satt in en kombinerad fläkt/micro.
Istället för stolar har jag gjort en soffa av fläktskåp. Givetvis måste det på en toppskiva för att få ett bra sittdjup, sedan en klädd dyna för att få en mjuk och skön sittplats.
 
  • 081227 ider nr4.jpg
  • 081227 ider nr1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 081227 ider nr2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 081227 ider nr3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj - det var inget dåligt förslag Linska!
 
AstaS skrev:
Oj - det var inget dåligt förslag Linska!
Tack!
 
Redigerat:
T
Linska: Det var ett helt genialt förslag du gav där, personligen hade jag börjat bygga direkt.
 
tank77 skrev:
Linska: Det var ett helt genialt förslag du gav där, personligen hade jag börjat bygga direkt.
Tack, blir nästan lite röd om öronen av allt beröm!
 
Fantastisk lösning! Man kan ändra den .... bara till en sämre :).
gaia
 
Effektivt kök! Blir kalas! Kör på det :)
 
Tack så mycket !!
Förslaget ser jättebra ut och funkar dessutom med våra inåtgående fönster !
Vet att det finns allafall en blandare som är vikbar, är det någon som har tips ?
Vi har dessutom en takhöjd på 274 cm och vill gärna ha skåp ända upp och det funkar bra med denna lösningen också eftersom vi slipper de jobbiga hörnskåpen.
Funderar om man ska minska skåpen/lådorna vid spisen till 40 cm och
ta ett side by side kylskåp som inte är så djupt , är det en bra ide ??
Hälsningar från Lisa
 
ider skrev:
...Vet att det finns allafall en blandare som är vikbar, är det någon som har tips ?...
Det är en snygg lösning som Linska har fått till!

Ang blandaren, så är i varje fall Hans Grohe Talis S Variarc ett exempel på en vikbar blandare. Har för mig att Grohe Minta också finns i en version som går att vika, men är inte helt hundra. Sen finns det säkert fler...
 
Roligt att du gillade mitt förslag!
Blandaren du tänker på kommer från Mora och heter Izzy Turnie.http://www.moraarmatur.se/show.php?id=1041129

Problemet med kyl och frys kan du även lösa med ett 2m högt kylskåp på samma ställe som min ritning. Sedan byter du ut det 80 cm breda diskbänksskåpet mot ett 60cm dito. Plocka bort 40cm skåpet tv om diskbänken och ställ dit en 60 cm bred (ca 85-90cm hög) frys.
Eftersom det är så högt i tak kan ni, om ni vill, använda högre skåp ovanför matdelen. Har även på en av bilderna bytt ut ett överskåp till lådor .
 
  • 081227 ider alt2 nr1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 081227 ider alt2 nr2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 081227 ider alt2 nr3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Jag tycker att din lösning är jättebra.
Köksoffan är en jättebra ide men maken tycker att ett U-kök som vi har idag vore bättre. Skulle det kunna gå att lösa ?
Har även bestämt att vi ska ta bort elementet för att få mer yta och sätta in golvvärme. Jag hade tänkt vattenburen men det var inte så populärt hos grannen under så det får väl bli el men eftersom köket är så blir det nog inte så dyrt.

Hälsningar från Lisa
 
Hemmakatten
Jag tycker också att Linska's förslag är suveränt bra. Att göra om till ett U-kök tror jag inte på. Det innebär att köket kommer att kännas mindre och kortare, en del 'luft och rymd' går förlorad.

Det innebär också att ni behöver flytta den höga kylen/frysen och ställa den vid dörren. Det kommer att se klumpigt ut. Som det är nu blir det en öppen bänkskiva och man ser in i köket, det är också lätt att lägga ifrån sig saker på hörnet vid bänkskivar, det kan också fungera som matuppställningsplats om man vill.

Så mycket mer bänkskåp vinner ni inte, hörnor är alltid svåra att förvara saker i. En stor nackdel är att ni då får så lite utrymme att det bara kan vara en i köket samtidigt. Som det nu är föreslaget kan man faktiskt vara två i köket.
 
Hemmakatten skrev:
Jag tycker också att Linska's förslag är suveränt bra. Att göra om till ett U-kök tror jag inte på. Det innebär att köket kommer att kännas mindre och kortare, en del 'luft och rymd' går förlorad.

Det innebär också att ni behöver flytta den höga kylen/frysen och ställa den vid dörren. Det kommer att se klumpigt ut. Som det är nu blir det en öppen bänkskiva och man ser in i köket, det är också lätt att lägga ifrån sig saker på hörnet vid bänkskivar, det kan också fungera som matuppställningsplats om man vill.

Så mycket mer bänkskåp vinner ni inte, hörnor är alltid svåra att förvara saker i. En stor nackdel är att ni då får så lite utrymme att det bara kan vara en i köket samtidigt. Som det nu är föreslaget kan man faktiskt vara två i köket.
Kunde inte säga det bättre!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.