Hej!

Är det någon som har gjutit igen torpargrund som kan ge lite synpunkter på våran idé.

Vi har ett hus från mitten av 1800-talet som ska genomgå en totalrust. Först ut är grunden.

Vi vill ha golvvärme och skall därför gjuta en platta i torpargrunden. Vad tror ni om detta?

Jag har tänkt att först forma runt den befintliga "stensockeln" och gjuta ihop alla stenar som huset står på. Sedan ställer jag en 50 mm cellplastisolering mot den gjutna sockeln för att sedan gjuta en platta emot. Nedersta timmerraden klär jag in med papp för att skilja från betongen.
Tänkt underbyggnad. Markduk, 150 mm makadam, 250 - 300 mm cellplast, 100 mm betong.

Vad tror ni om detta? Någon som gjort något liknade?

Tar tacksamt emot tips och idéer
 
vi gjorde en liknande operation i fjol på sommarstugan vi köpte..o jag tycker nog att det låter bra i mina öron iallafall

jag skulle nog ha gjort likadant men vi får väl se om någon annan har några andra ideer
 
Vi gjorde också något liknande för ett par år sedan. Vi rensade ut all jord och annat organiskt. Sedan in med massor av singel, därefter 300 mm cellplast och på detta ca 100 mm betong med golvvärme.

Vi gjorde så att det färdiga golvet hamnade på samma nivå som gamla golvet. Detta innebar att väggarna i trä också hamnade bredvid grunden ca 20 cm höjd. Där satt vi tjärpapp och en tunn 20 mm frigolit som skydd.

Hur som helst verkar det ok så här långt, Om lösningen är ok på lång sikt vet vi inte, men hoppas i alla fall.

/Rob
 
  • Gilla
Andreas B Hallberg
  • Laddar…
robhol skrev:
Vi gjorde också något liknande för ett par år sedan. Vi rensade ut all jord och annat organiskt. Sedan in med massor av singel, därefter 300 mm cellplast och på detta ca 100 mm betong med golvvärme.

Vi gjorde så att det färdiga golvet hamnade på samma nivå som gamla golvet. Detta innebar att väggarna i trä också hamnade bredvid grunden ca 20 cm höjd. Där satt vi tjärpapp och en tunn 20 mm frigolit som skydd.

Hur som helst verkar det ok så här långt, Om lösningen är ok på lång sikt vet vi inte, men hoppas i alla fall.

/Rob

Får jag fråga vad det kostade,allt som allt?

Tacksam för svar ,då vi också står inför samma projekt.....(minus gräva ur,då det redan är gjort )
 
Även jag är nyfiken på kostnader för detta då vi ska göra samma manöver framåt vintern. Robhol? Putteb?
 
vi gjöt igen c:a 65-70 m2 isolering o armering gick på c:a 12-13000:- dock så vart det bra pris genom lite kontakter så det kan vara dyrare

golvärmeslang rinkabyrör c:a 5500:- ink skenor otrycka fast slangen i

betong lättflytande 7m2 c:a 8500:- men det var utan transport det hadde jag gjort upp privat med ett åkeri jag känner

det var väl dom stora kostnaderna sedan vat det lite hyra av padda laser m.m

tror att allt som allt vart det 35-38000:- plus en massa egenarbete förstås..:) under 40k vart det med all säkerhet men då har hag haft förmånen att känna rätt folk o på det sätte kunna få ner priserna litegrann
 
putteb skrev:
tror att allt som allt vart det 35-38000:- plus en massa egenarbete förstås..:) under 40k vart det med all säkerhet men då har hag haft förmånen att känna rätt folk o på det sätte kunna få ner priserna litegrann
Ok,tack för svar..
 
Tänk på att fylla golvvärmeslingorna med vatten, annars finns risk att de flyter upp när ni gjuter... inget kul!
 
  • Gilla
bjorkand
  • Laddar…
vi fyllde inte golvvärmeslangen med vatten o det var inga problem vid gjutningen..men då låg slingorna under armeringen o satt fast i frigoliten med rörhållarskenor.. så skulle dom e.v flyta upp har jag svårt att se att det skulle bli några problem
 
Hej!

Vi kommer också lägga golvvärmen m.h.a. skenor som sätts fast i cellplasten. Om ni vill se hur det går för oss med grundarbetet så titta gärna in på www.ostragarden.blogspot.com
 
ni verkar också ha en del att göra men det ser bra ut lycka till!!
 
Betongen ligger på ca 1500 kbm. Ska du sen ha rotorpump så kostar den ca 3500kr. Inte billigt alls.
 
Intressant. Funderar på liknande projekt.

Det jag reflekterar över är att ingen verkar göra en tjockare kant på plattan. Alltså plattan verkar vara lika tjock hela vägen..

Är det ok pga att ingen vägg ska belasta plattan??
 
JoMan skrev:
Intressant. Funderar på liknande projekt.

Det jag reflekterar över är att ingen verkar göra en tjockare kant på plattan. Alltså plattan verkar vara lika tjock hela vägen..

Är det ok pga att ingen vägg ska belasta plattan??
det är inget hus som står på plattan så därfor går det bra att gjuta på det viset ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.