Hej! Ja sitter o lurar på att koppla om min exp i sommar,har hört att man minskar förlusterna om man ansluter exkärlet i botten?Ja är inte helt 100 på hur man ska koppla? så ja bifogar en skiss på hur ja tänkt att det ska va? Vore tacksam om man fick synpunkter o råd utav alla er här på forumet.:)
 
  • magnus 041.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • magnus 042.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser bra ut.
Jag har kopplat likadant.
Jag fick problem med att laddomatpumpen tryckte på så mycket att det spillde över till kärlet via ångblåsledningen.
Detta hände när nivån stod som högst, alltså i slutet av eldningen när systemet började bli genomvarmt.

Jag löste problemet genom att dra upp ångblåsröret i en förhöjningslyra som effektivt förhindrade vattnet att orka upp och spilla över.
Jag hällde även i paraffinolja i ångblåsröret för att lugna ner ytan och förhindra syresättning den vägen.
 
Brukar man ha cirkulation GENOM exp kärlet, det jag sett är ett T-rör direkt under kärlet. Minskar syresättning och de.

Protte
 
roke skrev:
Jag tycker det ser bra ut.
Jag har kopplat likadant.
Jag fick problem med att laddomatpumpen tryckte på så mycket att det spillde över till kärlet via ångblåsledningen.
Detta hände när nivån stod som högst, alltså i slutet av eldningen när systemet började bli genomvarmt.

Jag löste problemet genom att dra upp ångblåsröret i en förhöjningslyra som effektivt förhindrade vattnet att orka upp och spilla över.
Jag hällde även i paraffinolja i ångblåsröret för att lugna ner ytan och förhindra syresättning den vägen.
Ok! ska ja sätta "chimorangen" längst upp i vänstra hörnet på min skiss?Så att den når högre upp en kärlet?Typ så att ångröret blir längre? innan det når kärlet......:)
 
prototypen skrev:
Brukar man ha cirkulation GENOM exp kärlet, det jag sett är ett T-rör direkt under kärlet. Minskar syresättning och de.

Protte
Hur menar du? kan du ge en närmare förklaring?:)
 
knekten skrev:
Ok! ska ja sätta "chimorangen" längst upp i vänstra hörnet på min skiss?Så att den når högre upp en kärlet?Typ så att ångröret blir längre? innan det når kärlet......:)
Det beror ju lite på hur vilt vattnet blir i ditt ångblåsrör och hur stor höjdskillnaden är mellan ångblåsrörets inlopp i kärlet och vattenytan vid maxnivå. (maxnivå kan kanske vara vid skvallerröret typ, om man inte släpper ut lite vatten, då blir maxnivån lägre)
Du kanske inte behöver en förhöjningshabrovink?
Du kanske klarar dig ändå?
Du kanske kan testa först.


I mitt system hade jag inga problem vid uppstarten, då vattenytan är låg.
Men av en slump, när jag nästan hade eldat färdigt, så hörde jag att det skvalade i kärlet och när jag kände på det var det skållhett.
Då spillde det över till kärlet från blåsledningen.
Efter det fixade jag min förhöjningslyra som löste problemet.
Jag dimensionerade upp röret och drog upp det kanske 20 cm över inloppet. Innan jag vände ner till kärlanslutningen igen.
 
  • Bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
prototypen skrev:
Brukar man ha cirkulation GENOM exp kärlet, det jag sett är ett T-rör direkt under kärlet. Minskar syresättning och de.

Protte
Det är inte tänkt att det ska cirkulera i kärlet.
Det ska fungera så att bara det kalla bottenvattnet ska expandera till kärlet.
 
Redigerat:
En offtopicfråga.
Vad gör röret jag markerat med en pil för nytta?
Om jag förstått rätt kunde man väl skippa detta rör.
(om övriga rör lutas så att luften kan leta sig upp och ut ur systemet.)
 
  • magnus%20041.jpg
Redigerat:
roke skrev:
En offtopicfråga.
Vad gör röret jag markerat med en pil för nytta?
Om jag förstått rätt kunde man väl skippa detta rör.
(om övriga rör lutas så att luften kan leta sig upp och ut ur systemet.)
Njaa! det har du fanimej rätt i! tror ja kollade för mycket på min gamla koppling när ja ritade den nya!;)
 
Redigerat:
roke skrev:
Det beror ju lite på hur vilt vattnet blir i ditt ångblåsrör och hur stor höjdskillnaden är mellan ångblåsrörets inlopp i kärlet och vattenytan vid maxnivå. (maxnivå kan kanske vara vid skvallerröret typ, om man inte släpper ut lite vatten, då blir maxnivån lägre)
Du kanske inte behöver en förhöjningshabrovink?
Du kanske klarar dig ändå?
Du kanske kan testa först.


I mitt system hade jag inga problem vid uppstarten, då vattenytan är låg.
Men av en slump, när jag nästan hade eldat färdigt, så hörde jag att det skvalade i kärlet och när jag kände på det var det skållhett.
Då spillde det över till kärlet från blåsledningen.
Efter det fixade jag min förhöjningslyra som löste problemet.
Jag dimensionerade upp röret och drog upp det kanske 20 cm över inloppet. Innan jag vände ner till kärlanslutningen igen.
Ok Tack för att du förklar så bra! Nu börjar "poletten" ramla ner. Jag eldar mot en 3:a ack exkärlet på vinden hade ja tänkt ett orginal 200l liggande från R.R. värmer normalt upp till ca 90g. Ja gör som du säger testa först! Är det ok att koppla så som ja rita då? bortsett från det"offtopicröret"?:)
 
Redigerat:
knekten skrev:
Är det ok att koppla så som ja rita då?
javisst, jag skulle kopplat som du ritat.
Jag tror det kommer fungera fint.
Om det blir som tänkt kommer du få ett kallt kärl med mininala värmeförluster.
Isolera kärlet väl bara, så det inte fryser.
 
Redigerat:
Tack Roke! för din respons.Nu kan ja lära mina grabbar hur dom blir "riktiga rörkrökare";) Gott Nytt År!!!!!!!!:)
 
hehe, gott nytt år och lycka till. :)
 
Att koppla exp-kärlet med dubbla ledningar tycker jag verkar lite överambitiöst,...förstår att visten är att i första hand trycka upp kallvatten i det, men ger det verkligen så stor vinst ? Tycker det finns risk för "självcirkulation"....vilket var just det skval du beskrev...

Nä hellre skulle jag satt exp-kärlet nära tak (inte på vind) i ett uppvärmt utrymme i huset. och då slippa både frysrisk och ändå ta vara på ev överskottsvärme i det.
 
_ap_
roke skrev:
I mitt system hade jag inga problem vid uppstarten, då vattenytan är låg.
Men av en slump, när jag nästan hade eldat färdigt, så hörde jag att det skvalade i kärlet och när jag kände på det var det skållhett.
Då spillde det över till kärlet från blåsledningen.
Efter det fixade jag min förhöjningslyra som löste problemet.
Jag dimensionerade upp röret och drog upp det kanske 20 cm över inloppet. Innan jag vände ner till kärlanslutningen igen.
Har inte så stor erfarenhet av öppna kärl men blir det inte en luft/ångfika när man gör en uppgång just innan kärlet?
Laddpumpen ska väl suga lika mycke som den trycker, kan det bero på att du har lite litet kärl när det började rinna över?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.