Har någon här satt upp Byggmax innertak? Tyckte det hade ett väldigt bra pris, men man blir ju lite misstänksam..?
 
Jag har satt taket som är baserat på någon fiberskiva hemma, hittade inga brister,
Har sett att de ibland har ett tak baserat på spånskiva också, det sätter jag som levebröd, då är det dock inköpt från en finare affär...
Spåntaket kräver att man spikar märlorna ganska tätt,,

Båda taken är okey när det sitter där..
 
chrille112 skrev:
Det var det här taket jag tänkte på, det är med spånskiva:
[länk]

Mälor? Jag hade tänkt att först fästa upp skivorna lätt med spikpistol och sedan skruva i noten. Är det fel?
Det är inte fel, vi kör med märlpistol av tidskäl, det går att skruva också.
 
Redigerat:
Kolla också att taket är övermålningsbart. Surt om du vill måla om taket om tre år, och det ej går.
 
Jag kollade på ett liknande tak på Coop bygg (folierad spånskiva) och det var övermålningsbart. Detta har jag inte uttryckligen läst att det är det, men det borde det väl vara?

Låter bra med mälarpistol. Kanske kan man använda en kraftig häftpistol med mälor i?
 
  • Gilla
Tola90
  • Laddar…
Tror inte du hittar någon häftpicka som klarar märlor,
Fast det kan hända att Biltema eller Jula kan ha en märlpicka,
en vanlig dyckertpicka rekommenderar jag inte, det är för små skallar för att hålla skivan..
Fast till ett rum går det bra med skruvdragaren, det blir annat om du ska bygga ett par hus i månaden...
 
Är det folierad spånskiva kan det bli problem. Beror lite på vad det är för folie. Kolla så att verkligen går att måla över. Eller inte om du inte hade tänkt måla över det.
 
Jag vet att skivorna målats över vid ett tillfälle, utan särskilda förarbeten, fast det var rätt nyligen,
Återstår att se hur det slutar..
Annars byter man skivor igen..
 
Vore ju skönt att byta skivor varje gång de ser dåliga ut, det är ju trots allt 40 kvm...
Förstår inte varför det skulle bli problem, det borde väl fungera med vanlig plastfärg? Vad jag förstår så är väl i princip alla innertak folierad spånskiva eller?

Mäster: Är det alltså exakt detta tak ni sätter upp? Har för mig att det stod "Regina" på förpackningen

Edit: Hittade lite mer info:
http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Byggvaror/Skivmaterial/?prodcat=1912_244

Här är datablad, men där står det att det är MDF och inget om målning:
http://epi.byggmax.com/Documents/Produktspec/Produktblad Regina vägg- och takpanel.pdf
 
Redigerat:
Våra kommer på pall, med vit kartong som transportskydd, har inte sett / letat märkning,
Den enda skillnad jag sett är att våra är 240X60 + noten då
Undrar om jag inte sett "samma" skiva märkt swedspan eller något,
Längden utgår jag ifrån att samma tillverkare har olika i sitt sortiment,
Jag är inte 100 på att det är exakt samma, men vet flera andra "Märkesprodukter" som säljs i lågpriskartong också.
Tipset är väl annars att fingra,bryta, och repa lite på en redan skada skiva innan du köper nåt..
 
Jag skulle kunna tänka mig att det är Moelven som används i våra hus, då en del annat kommer därifrån,
Fast det är folierad spånskiva vill jag påstå, annars har jag haft rejält fel om vad MDF är för något.
 
Bläddrade lite mer på Moelven, Regina finns tydligen som MDFinteriörpanel och Spånskiva innertak...
 
Jag tittade på skivorna på Byggmax häromdagen, och tyckte de såg helt okej ut. Det jag reagerade på var att folien satt något löst i noten på några skivor, men det stoppar man ju ändå in i nästa skiva så det bör ju inte vara något problem.

Det jag är orolig för är att själva folien är av lägre kvalité och gulnar snabbt. Är det något du hört talas om?

En annan grej: hur brukar ni lägga taket? Med fallande längder, eller skarvarna på exakt samma ställe hela tiden?

Om inget dyker upp nu under kvällen så åker jag nog och köper dem på Byggmax imorgon.
 
Borde egentligen inte vara värre än att man får använda en riktig grundfärg innan man målar dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.