Lassie:
"Söker tips och kommentarer om tillverkare /installatörer.
Vi har fått offerter för byta av fönster i vår 60-talsvilla (Göteborgsområdet) från Elit, Norlux och Ekstrands."

Vad är viktigast för dig vid ett fönsterbyte?
 
Jag tror inte fabrikatet av fönster spelar så stor roll, så länge du väljer bland de svenska tillverkarna. Då är det hundra gånger viktigare att få bra snickare/montör som kan sin sak och vågar lämna referenser, ring upp eller besök snickarens referens o hör va de tyckte ! Bra snickare/montörer har inget emot det då de kan stå för sitt arbete !
 
och XL-bygg i Tullinge... Fönstren i sig (kvalitet osv) har jag ej haft tid att bedöma. De verkar justa och stabila.

MEN

Jag köpte ca 30 partier för ungeför 180.000. Skulle vara Sveriges bästa fönster. Ett var repigt vid leveransen och ett av de andra hade kladd mellan rutorna(!). (Det sistnämnda kan ingen har avsynat på fabrik.)

Anmälde direkt (dagen efter till XLBygg Tullinge) fick ligga på innan de reagerade. Tre månader senare kommer första svaret från ngn norsk representant som skickar en orderbekräftelse på norska (där man kan förstå att det rör sig om glas) och man kan först nu skönja att ngt börjar att hända med reklamationen. Tanumsfönster är nu min nya motpart i ärendet och inte XLbygg trots att jag bett om att de skall hålla ihop dialogen eftersom att de är dem jag köpt fönstren av.

Cirkusen pågår ännu (mer än 6 månader senare.) Jag bor inte i huset så varje möte med en representant som "kommer mellan 08.00 och 11.00" (mao när man jobbar) tar cirka 3 timmar. Så det adderar ihop...

Reparationsfirman som de skickade ut hade med sig en ny kassett som var ännu repigare. De slet dessutom sönder alla aluminiumlisterna på ett stort fast parti med tre öppningar så att de fick beställa nya från Tanumshede... Vid återmontering av ett öppningsbart fönster så skadar de karmen.

XLBygg har krediterat motsv 2% av beloppet och tycker att de har varit supergenerösa.

Undvik Tanum och XL-Bygg.
 
Redigerat:
Vilka erfarenheter finns av Wisy fönster?
 
Kan inte något om Wisy men Skaala skulle jag inte rekommendera. Ungefärr liknande erfarenhet som mgunnars men utan åtgärder efter 6 månader.
 
I våras bytte vi samtliga fönster på vårt hus byggt -64, vi valdeVelfacs 400i-serie efter dialog med entreprenören som skulle montera (var först inne på 200i) och vi är mer än nöjda! :D

Fönstren som vi valde ser nästan exakt lika ut som de som satt från början (valde en mittspröjs 2/3 in på bågen för att efterlikna orginalet).

Fönstren släpper in avsevärt mer ljus i rummen, de är ljuddämpande (bor utmed en motorvägspåfart men hör inget vägbrus längre) och då vi valde vändbara fönster så går fönsterputsningen som en dans. d^_^b

Sowerhill skrev:
Beroende på vad det är för fönster som ni är ute efter, så skulle jag kolla med
SP Fönster oxå!
Deras aluminumklädda fönster är de snyggaste på marknaden, dessutom är konstruktionen på deras vridfönster betydligt snyggare än tex. den lösning Elitefönster har för sina vridfönster!
På Elitefönster syns vridbeslagen utifrån vilket ser väldigt fult ut, på SP fönster är dom helt dolda = mkt snyggt!
Jag håller inte med om att SP's fönster skulle vara snygga, de har någon idé om att efterlikna allmogestil på den invändiga profilen och det passar inte i ett 60-tals hus.q(;^;)p

MItt tips är alltså: http://www.velfac.se/
 
  • Fönsterbyte.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag letade efter fönster med riktig spröjs (dvs genomgående och inte lös påknäppt). Bäst valuta för pengarna och med flest valmöjligheter hittade jag hos danska Kipa (www.kipa.dk). Leverarade direkt hem till mig på Värmdö utanför Stockholm från Borup i Danmark. U-värde på 1,1 är inte någon nackdel det heller.
 
Ser ut som det var länge sedan denna tråden var uppe men jag följde alla råd som ni har tippsat om. Det slutade med att jag valde en firma i göteborgs trakten, Fönstermontören i göteborg. De hade massa olika fönster leverantörer som de arbetade.. vad som inte framgick här på sidan var att det var lång väntetid på att få fönster.. nästan sju veckor, men jätte nöjd nu när det är klart... tack alla..:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.