Kanskepassar detta in i den är kategorin.
Vad ska man välja för villalarm. Har till slut hittat till Larmtoret.se som verkar ha ett bra och prisvärt alternativ med Wisdom kopplat till Securitas.
Erfarenheter om larm och olika alternativ mottages mycket gärna!
/P
 
Nä, inge bra, du kommer bara känna dig lurad..

Kolla med någon lokal larmfirma och se vad dom kan bistå dig med.

Wisdom = skräp.

Det blir snabbt dyrt med allt runtomkring.

kanske nyttja ROT-avdrag till larm installationen...
 
Larmtorget säljer väl PowerMax också, jag har fått för mig att det är bättre än Wisdom. Vissa större hyrlarmsleverantörer kör (eller har kört med åtminstone) PowerMax.

Annars är det väl det vanliga: trådat är bättre (och dyrare) än trådlöst, köplarm är dyra initialt men billigare per månad medan det är tvärtom med hyrlarm. Tänk också på att kompletteringar i efterhand brukar kosta dubbelt så mycket i ett hyrlarmsalternativ som om du köper själv (plus i vissa fall även en extra månadsavgift!), fast är man inte lite tekniskt lagd är det förstås bekvämt att hyra.

Men framförallt tycker jag man ska hålla sig långt borta från de som försöker "mörka" att det handlar om hyrlarm (t ex Trygga Hem) eller de som försöker lura in en i hyrköpsavtal som automatförlängs om man inte säger upp dem (t ex NLT).

Observera också att en del säljare påstår att man måste ha "serviceabonnemang" eller liknande för att få ansluta det till en larmcentral, det stämmer inte.
 
el_richard:

Jag kikar också på Wisdoms larm har fastnat för möjligheten gentemot PowerMax att man kan ha upp till tre zoner i Wisdoms fall.

Kan Du utveckla lite vad Du menar med att larmet är "skräp" tack. Du verkar insatt.

Vill Du inte skriva ner larmet offentligt får Du gärna PM:a mig. Mycket tacksam för info då det ändå kostar en summa att investera i ett larm och då vill man ju inte behöva köpa det "två gånger".

M V H
Tom
 
M
Är också nyfiken på varför wisdom är skräp, jag har bara fått en kort genomgång och då lät det bra till privatbruk. Lättinstallerat, lättprogrammerat.
 
Kan inte se varför wisdom skulle vara mer eller mindre skräp än powermax?
Nu kan man ju tycka vad man vill om dessa trådlösa "allt-i-ett-centraler" men det måste ändå sägas att de oftast fungerar bra om man gör en ordentlig installation och regelbundna batteribyten.
De egentliga skillnaderna är väl vilka olika tillbehör/funktioner som finns på respektive central kontra ens eget behov.
(förutsatt att man tittar på de SBSC-intygade centralerna och inte annat billigt skräp som finns på marknaden)
 
Kolla även in Infinite Prime.
Ett trådlöst larm från Eletronics Line med en del intressanta funktioner!
 
En förklaring på Wisdom=skräp vore mycket intressant El-rickard. Om du Virgin fått svar får du gärna skicka vidare det.

Köppriset för Wisdom och Powermax är ju nästan samma.
Det jag tycker gör Larmtorgets hyr-erbjudande bra är ju i slutändan priset. Köpet man ett larm och vill ha det kopplat till larmcentral kan ju kostnaden ofta bli högre n vad det kostar att hyra larmet.

Är inte ute efter något värstinglarm. Tror att om tjuven valt att gå in är det ju ändå kört, ok kamera kanske kan hjälpa. Än så länge tror/hoppas jag larmet har en avskräckande effekt. detta kommer säkert ändras med tiden och då får man uppgradera larmet till nåtot bättre. Det är en av anledningana till att jag är inne på att hyra.

Det är ju även intressant att höra hur ni andra som letar larm att installera tänker.
Tycker Wisdom från Larmtorget verkar mycket intressant.
/P
 
Jag är i mot samtliga trådlösa/trådbundna larm som har centralen i knappsatsen. OM man inte monterar en extra manöverpanel/knappsats.

Batteribyten som blir bökiga och kostsamma, tillbehörena typ ir-det, magnetkontakt är svindyrt när det gäller trådlösasystem.

En vanlig tradionell IR-det kostar ca 200 kr, trådlöst 700-1000 kr
 
tack el_richard, det där sa lite mer.

Hur länge kan man räkna med att batterier räcker innan byte?

Är det möjligt att ansluta andra detectorer som inte är av samma märke? då tänker jag inte bara på wisdom.
 
nä, detektorer mm är olika för olika fabrikat.

batteri mellan 1-3 år beroende hur ofta den skall sända signaler resp avstånd.

Ett enklare DSC 1618 kostar ca 2500 inkl moms, för ett start kit.
 
Jag har precis beställt en Bosch Easy, Jag valde trådlöst för att jag tycker att kabeldragning är ett rejält otyg. 1. det är fullt, 2 om man tar in en firma för att göra det snyggt så kan det ändå bli dyrt.

Här är offerten jag godtog med tillägg för en trådlössiren också (dryga tusingen till).

---------
1 st Larm Bosch Easy
1 st Centralenhet(med batteri)
1 st Manöverpanel
1 st wLSN-hubb
1 st wLSN PIR-rörelsedetektor
1 st infälld magnetkontakt (bytes mot minin som ingår i paketet)
1 st kodbricka
1 st inbyggd inomhussiren
OVANSTÅENDE ÄR DETSAMMA SOM GRUNDPAKETET EASY SERIES

Utöver detta önskar du:
1 st rökdetektor
1 st glasdetektor
2 st infällda magnetkontakter
3 st kodbrickor
1 st GSM-enhet TWIN-LINK

Totalpris:
11 570 kronor inkl moms

Fri frakt (värde cirka 175 kr).
---------
 
"Det jag tycker gör Larmtorgets hyr-erbjudande bra är ju i slutändan priset. Köpet man ett larm och vill ha det kopplat till larmcentral kan ju kostnaden ofta bli högre n vad det kostar att hyra larmet."

Enligt Larmtorget: 149 kr/månad för hyrlarm+larmcentral, 80 kr/månad för att ansluta ett köplarm ger att det tar fyra år att "tjäna in" ett köp. Fast det är enklaste modellen, behöver man komplettera senare stiger månadsavgiften. Rökdetektor kan ju t ex vara en bra idé.

Fast jag har inget emot hyrlarm, det är upp till var och en att bestämma enligt de förutsättningar man har. Det jag har något emot är de som mörkar att de "säljer" hyrlarm.

Godkända trådlösa larm är ok idag, men man bör definitivt komplettera med extern knappsats (så man kan sätta centralenheten skyddat) och ev extern inomhussirén (så centralenheten kan vara tyst) och åtminstone en icke-trådlös detektor.
 
Toobster skrev:
Jag har precis beställt en Bosch Easy, Jag valde trådlöst för att jag tycker att kabeldragning är ett rejält otyg. 1. det är fullt, 2 om man tar in en firma för att göra det snyggt så kan det ändå bli dyrt.

Här är offerten jag godtog med tillägg för en trådlössiren också (dryga tusingen till).

---------
1 st Larm Bosch Easy
1 st Centralenhet(med batteri)
1 st Manöverpanel
1 st wLSN-hubb
1 st wLSN PIR-rörelsedetektor
1 st infälld magnetkontakt (bytes mot minin som ingår i paketet)
1 st kodbricka
1 st inbyggd inomhussiren
OVANSTÅENDE ÄR DETSAMMA SOM GRUNDPAKETET EASY SERIES

Utöver detta önskar du:
1 st rökdetektor
1 st glasdetektor
2 st infällda magnetkontakter
3 st kodbrickor
1 st GSM-enhet TWIN-LINK

Totalpris:
11 570 kronor inkl moms

Fri frakt (värde cirka 175 kr).
---------
Liknande konfiguration med DSC trådbundet. ca 6000 inkl.moms.

Bara som upplysning.

/Richard
 
el_richard: Jag har inte följt Dig på forumet, men Du skriver VÄLDIGT mycket om DSC, har Du någon samröre med detta märke?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.