andra våningen har haft ett allrum med furutak öppet upp till nock. sedan har de som bodde där sänkt ner taket och gjort ett rum där. sidoväggen går inte upp till nocken så man kan liksom se upp över kanten av rummet. som om där var ett loft ungefär. nu ska vi ha sovrum i det rummet och vet inte om vi ska öppna upp taket och bygga upp väggen. många vi har frågat säger det kommer bli kallt i rummet och att vi måste bränna på med mer värme i huset, att det kommer kosta. jag tänkte att det kanske kommer kännas som en kyrka med nån sorts ekoljud känsla. fast det skulle ju se häftigt ut. ser konstigt ut nu iallafall när man kan se över takkanten ifrån hallen..
 
ingen med ett råd eller åsikt?
 
Ja, jag kan väl inte annat säga än att de som säger att ni kommer få brassa på med värmen har rätt - ökad luftvolym och -cirkulation, men det kan det ju vara värt :)
En grej som dock kan ställa till det är om rummet / rummen blir för högsmala - kyrkokänslan kan övergå i att det känns som att sitta på botten av en brunn...

Sen är jag inte riktigt säker på att jag förstod planlösningen. Tror du att du kan förklara på något annat sätt eller lägga upp en skiss?
 
Jag tror jag förstår vad du menar. Det torde ju se ut som om någon ställt in en manskapsbod i allrummet ungefär...

Värmemässigt går det på ett ut, för idag skall ju allrummet värma upp luften ovanpå sovrummet. Däremot kan det bli lite tråkig känsla med högt i tak i sovrummet. Många vill hellre ha lite lägre takhöjd där för att trivas bra.

Jag skulle kanske fundera på att höja upp väggen till taket i allrummet, men ha kvar det lägre taket i sovrummet, alternativt kanske sänka taket i allrummet om det är väldigt högt.
 
ja det ser ut som det står ett rum i vardagsrummet. kan också tycka det känns mysigare med lågt tak i sovrummet men tycker det är synd att bygga upp väggen. det är fint med högt till taket och just nu sitter det lampor som lyser upp tomrummet där. undrar hur man kan göra kanten snyggare..
 
kan man inte bifoga fil med bild här??
 
Jag skulle satsa på öppet upp i nock! vet inte vad ni har för värmesystem men har ni golvvärme behöver det inte bli så stor skillnad. Dessutom vill man väll ha lite svalare i sovrummet.
 
Vi valde sänkt tak i sovrummen, loft ovanpå och öppet upp i nock i allrummet utanför. Provade att sätta igen loften, men det mycket konstigt och instängt ut.

Valde bort högt tak i sovrummen av de skäl som Swetrot anger ovan.

Kanten till loften förklädde vi till en grov bjälke mha en gammal planka.

Ska försöka lägga upp några bilder senare, har ingen vidvinklig kamera hemma just nu.
 
det hade varit jättebra med en bild. jag funderade också på att lägga en bjälke på kanten eller nåt.
'
tyvärr har vi direktverkande el och en luftpump men den hjälper bara till på första våningen..
 
kan du inte bara ta ett foto på kanten?

hur lägger man in bilder här förresten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.