Lägger upp några bilder från denna hektiska månad.
Jag har kommit mycket längre än vad bilderna visar, men jag vill vänta med "riktiga" bilder tills det är klart med ytskikt och kakel.
Golv, tak, vattendragningar, kök och vitvaror är på plats. Det som jag har kvar är bänkskivor, tapeter, kakel, fläktkåpan och självklart lister och foder.
Det kommer att bli bättre än förväntat faktiskt.
 
  • Kök 12 Dec 001xx.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök 12 Dec 005xx.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 16-23 Dec 002xx.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjena! såg bilderna på ditt "original"pärlspontstak.
Jag gissar vilt på att du smällt upp ett nytt sådant eftersom bilden visar ett magiskt slätt sådant utan en tillstymmelse till ojämnhet som det gamla var. (eller har du slipat som en galning?)

jag gissar på att det är en sådan variant som kommer i mdf i stora ark som man bara limmar upp med sättlim.

har jag rätt? ;-)
 
Japp du har rätt. Brandéns panelskiva! Hur grymt som helst.

http://www.panelskivan.se/

Bilderna jag visat förut i tråden är inte från köket utan från två andra rum. Men det lutar åt att smälla upp Brandéns i alla fall i dessa rum också. Men då blir det "V-spontskivan"
 
Snälla. Annvänd ärliga matrial. välj inte ett något som ska se ut som en pälspånt när det finns riktig. Välj inte ett plåt tak som ser ut som ett tegel tak. Välj matrial som är ärliga. Det syns. Lycka till
 
tar fram orginal golven o sen hänger du laminat i taket :/
klingar dåligt....
 
Så här står det i Bonniers svenska ordbok. ORDET RENOVERA. Rusta upp(& mordernisera) utan att förändra den gamla karaktären. Jag tycker att man ska ta sig en tankeställare innan man börjar att göra något med ett gammalt hus.
 
Ska du sätta upp panelskiva på något du för en sida sedan var glad över och beskrev som charmigt? :confused:
 
Träig snickare skrev:
Så här står det i Bonniers svenska ordbok. ORDET RENOVERA. Rusta upp(& mordernisera) utan att förändra den gamla karaktären. Jag tycker att man ska ta sig en tankeställare innan man börjar att göra något med ett gammalt hus.
I och för sig betyder renovera "göra som nytt". Men i övrigt håller jag med dig. :)
 
Det är ju karaktären man vill åt så att säga. Annars så restaurerar man ju. man får skilja på dom orden.
 
Du har så rätt Linus_E. Jag har raderat mina inlägg då det var off topic.
 
Jaha, det blev en del off topic här....
Sen förstår jag inte riktigt uppståndelsen runt att jag gjort det lättsamt för mig och satt upp panelskivan i taket och använder andra material än vad man hade för 100 år sedan. Materialen är både hållbarare och lättsammare att jobba med.
Jag har penselmålat panelskivan och det blir kanon! Det är väl det som är tanken?
Tagit fram originalgolvet? Jo, men enbart för att slipa till ojämnheter för att sedan lägga klickgolv.
Som sagt, jag renoverar för att behålla lite stil och lantkänsla i huset, jag håller inte på med någon "byggnadsvård" med extra dyra och extra ekologiska råvaror från Gysinge bara för att huset råkar vara gammalt. Jag har varken pengar eller tid för det.
Det blir riktigt fint, ska lägga upp bilder så fort jag fått upp lite ytskikt så får ni se.
 
Ska väl tillägga att jag har en grabb på 1,5 år och en tjej på 4 år..
Är alltså ute efter hållbara och lättavtorkbara ytor.
Äkta trägolv för 900:-/kvm när leksaker flyger omkring och med rusningstrafik på Bobbycars m.m?.. nej tack.
Jag måste helt enkelt prioritera funktion framför allt.
 
konichiwa girl skrev:
Ska du sätta upp panelskiva på något du för en sida sedan var glad över och beskrev som charmigt? :confused:
Detta var inte i köket....
I de rum där jag hittade de "charmiga" taken så kommer jag att sätta upp nytt tak iaf. Det kommer att krävas för mycket arbete för att få till det någorlunda.
 
-Primus- skrev:
Ska väl tillägga att jag har en grabb på 1,5 år och en tjej på 4 år..
Är alltså ute efter hållbara och lättavtorkbara ytor.
Äkta trägolv för 900:-/kvm när leksaker flyger omkring och med rusningstrafik på Bobbycars m.m?.. nej tack.
Jag måste helt enkelt prioritera funktion framför allt.
Det ser vi och precis som du sa nyss. Ingen idé att debatera detta då vi alla tycker olika. Själv gillar jag solida saker där jag bygger för att det ska (om jag vill) hålla livet ut. Andra tycker inte att det är värt det and that's life. Det är din tråd så jag tycker också att samtliga som har avvikande åsikter bör vädra dem på annan plats i forumet eller via PM.

Nu vill vi se fler bilder på hur bygget fortskrider.

//R
 
Ok Robster!
Lite bilder på begäran. Dessa är tagna 16 Dec. Ett tag sen alltså. Vill inte skrida för fort fram med bilder.
 
  • 16-23 Dec 015xxx.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 16-23 Dec 017xxx.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.