Hägrar jag slutet på denna tråd ? :)

Det verkar som att de flesta är överens om att myresjöhus byggsätt är ok under förutsättning att el-entreprenören gör sitt jobb rätt ?
 
Mikael_L
injonil skrev:
Om någonting trycker på slangen i sidled så glider slangen i röret istället för att ta belastningen. Elkablarna får ta belastningen och skada kan uppstå.
I teorin ja. Men å andra sidan, vad skulle röra på slangen, där nere under golvet? Antagligen är väl dosan sen bara någon enstaka decimeter därifrån och där finns det lite extra sladd som kan ta rörelsen.

Sen ang ingjutning eller inte, som det nu sitter, med slangens ena ände hyfsat väl instoppad i röret och den andra änden till synes ordentligt förankrad, så tycker jag att det inte ser så speciellt illa ut nu.

Men jag är inte elektriker, så vad jag tycker är kanske inte relevant ... :surprised:
 
Jag vill nog tro (men ska inte lova) att det ca 2 kvadrat decimeter stora hålet som frigolit biten lämnat efter sig kommer att fyllas igen på något vis, annars kommer ju trägolvet att svikta just där över hålet.
 
Men det där ser väl helt OK ut? Diskussionen om sidokrafter på slangen verkar lite långsökta. Slang brukar kunna gå betydligt längre sträckor utan klamring.

Det är ju viss skillnad mot utförandet hos trådskaparen.
 
hempularen skrev:
Men det där ser väl helt OK ut? Diskussionen om sidokrafter på slangen verkar lite långsökta. Slang brukar kunna gå betydligt längre sträckor utan klamring.

Det är ju viss skillnad mot utförandet hos trådskaparen.
Precis, det var därför jag frågade om vad felet var. För jag såg inget märkvärdigt fel...
Men då vet man att man ska lita på sig själv. :p
 
Deralte skrev:
Vid slutbesiktning ingår inte besiktning av elsystemet i huset, dvs besiktningsmannen provar inte eller mäter upp elsystemet.
Hur kan detta komma sig? Elsystemet måste väl besiktigas vid slutbesiktning, annat vore väl absurt?

Jag är glad att det löste sig för er, Deralte med familj. Jag har nog aldrig streckläst en tråd på ett diskussionsforum på samma sätt som nu tidigare. Det är ögonbrynshöjande vilken likgiltighet det finns hos vissa yrkesmän. Förstå om en kirurg hade haft samma attityd.
 
Oftast är det inte nån separat elbesiktning utan besiktningsmannen, som oftast har ytterst begränsade elkunskaper, gör en okulärbesiktning (kollar om man har fått rätt antal uttag osv). Det man däremot vill ha av den som utfört elarbetet är protokoll på provningarna som i dag ska ingå som en del i egenkontrolen.
 
Så under det att elektrikern innehar allmän behörighet förutsätter man helt sonika att arbetet ska vara väl utfört, även vid nybyggnation?
 
Mikael_L
Decamber skrev:
Så under det att elektrikern innehar allmän behörighet förutsätter man helt sonika att arbetet ska vara väl utfört, även vid nybyggnation?
Men det är väl egentligen inte så märkligt.
Man måste ju lixom lita på att yrkesmän gör som dom ska.

Besiktningsmannen kan inte heller riva ner kaklet för att kolla hur tätskiktet är applicerat, inte ta ner alla tapeter för att kontrollera att rätt antal gipsskruv är satt, inte heller riva ner väggar för att kontrollera VVS-installationer och bärande förband. osv
Så helt klart måste man kunna lita på att hantverkare gör på rätt.
En del av detta är iofs KA's kontrollansvar, men även KA kommer inte att se allt, utan det blir mycket som sker med hjälp av egenkontroller.
 
Hur gick det sedan???
Stort tack för alla goda synpunkter under resans gång. Vi hade nog haft stora problem att komma vidare utan ert goda stöd.Som framgott är elproblemen åtgärdade i huset sedan en tid och allt fungerar (åtmindstone nu).
Någon föreslog att vi skulle kontakta Elsäkerhetsverket under resans gång, och det gjorde vi och det verkade vara en åtgärd som tog skruv. De kontaktade entreprenören och diskuterade fakta i ärendet.
Elsäkerhetsverket följde även upp ärendet häromdagen (081222) för att höra att saken var löst innan de avslutade ärendet, mycket proffsigt tycker vi.
Husfabrikanten (Myresjöhus) hör förstås inte av sig på något sätt ,exempelvis med en liten elljusstake eller erbjudande om att betala fakturan på elkompetens som vi har behövt anlita för att kunna använda några av vägguttagens i rummen. Det hade varit klädsamt med någon kompensation för allt strul de har förorsakat oss.
Är man av kategorin "krävande kund" som kräver att exempelvis ABS 05 (det vanliga enterprenadavtalet för småhusbyggnation) ska följas o teknisk specifikation samt att arbetet skall vara fackmannamässigt utfört helt ut. så ska man räkna med att det blir en krävande tid att bygga med Myresjöhus.
Räkna även med att behöva besöka/följa upp byggnationen åtskilliga timmar.
Deralta
 
Vart det riktigt rätt det där till slut ?
Har inte riktigt orkat läsa alla inlägg, men bilden efter åtgärden visar ju att ledarna går o isolerade bredvid parketten...
Parkett rör sig beroende på temparatur och luftfuktighet, så risken för sönder skavda ledningar borde ju vara ganska hög?
 
Deralte skrev:
Hur gick det sedan???
.....................
Husfabrikanten (Myresjöhus) hör förstås inte av sig på något sätt ,exempelvis med en liten elljusstake eller erbjudande om att betala fakturan på elkompetens som vi har behövt anlita för att kunna använda några av vägguttagens i rummen. Det hade varit klädsamt med någon kompensation för allt strul de har förorsakat oss.
........................
Deralta
inte kan dom väl ge er en elljusstake, det kan ju börja brinna i den fasta elinstallationen:D:D
men en stearinljusstake hade dom ju kunnat kosta på åt er ;);)
 
Der är ju helt sjukt ,
Håll oss informerade hur det gåtr.
Hoppas att det löser sig och att du inte hittar ngt mera skit........
 
Markus H skrev:
Jag vill nog tro (men ska inte lova) att det ca 2 kvadrat decimeter stora hålet som frigolit biten lämnat efter sig kommer att fyllas igen på något vis, annars kommer ju trägolvet att svikta just där över hålet.
Helt enligt mina misstankar, hålet som frigolitbiten lämnat eftersig gjöts igen, och sedan var det bara en stump vp-flex rör som stack upp typ 10 cm ur plattan precis bredvid väggen där sockeldosan ska monteras.... Allt i sin ordning,.
 
Det finns ju några trådar om hur svinigt Myresjöhus beter sig. Vi har själva byggt och haft så mycket strul att jag knappt orkar skriva om det.

Vi har kontaktat Fuskbyggarna som är intresserade av att göra ett specialprogram om Myresjöhus. Ju fler som bidrar desto mer tyngd till programmet. Man behöver inte vara med i TV för att bidra. Kontakta mig om du som vill bidra med input!
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.