Tack för bra svar Lillbjorn  :)

Jag sågade ett tiotal stockar al i våras, dock så tycker jag det är svårt att få tag i raka, friska och något sånär grova alstockar, tänkte därför prova att såga asp istället, en grov aspstock måste ju nästan tillgodose ett helt bastubehov.

Alen jag sågade gjorde jag okantade och det lönar ju knappt att ens försöka kanta fram brädor ur dessa "bananbrädor"  :(

Nä asp fär det bli härnäst........eller om man skulle tigga till sig lite ask istället.
(känn dig träffad om du läser Erik  ;) )


Edit: Pete_01, jag glömde ju säga att bastun var fin, verkar tacksamt att bygga bastu då jag tycker att varenda en man ser bilder på ser otroligt fina ut  ;)
 
Väldigt behaglig, klädd men inte överbearbetad interiör! Alen ger en varm rödbrun ton utan att kosta lika mycket som de värmebehandlade virkesalternativen.

Hur har du fäst fronterna till bastulavarna? Avtagbara? Hos oss har den här mysiga stilen fått vänta då vi inte har kunnat komma på en bra lösning för städningen.

Jag kan också varmt rekommendera din planslösning med dörren i hörnet. Det skapar ett rymlig, funktionell bastu även i lite mindre utrymmen. Du har utnyttjat ytan maximalt. Snygg pall dessutom, framhäver bastuns form!
 
Du Pete, har du ytbehandlat din al på något sätt? Bastulack?
 
Ja,jag har behandlat både panelen och lavarna med paraffin-olja,jag tror att även Tikkurilas lave-skydd består av paraffin-olja.
Jag köpte flaskan från apoteket,jag tror att 300ml gick på ca 80kr.
Egentligen behöver inte panelen någon behandling,om man har ryggstöd som jag,men lavarna bör behandlas 1-2 ggr om året om man vill ha dom "för evigt",jag bastar ju ca 4ggr i veckan...
Använder man paraffin-olja så skall man efter behandlingen torka bort överskottsoljan och sedan värma bastun i ca 1 timme så att oljan torkar i lavarna,man ska vara medveten om att paraffin-oljan ger alen en mörkare toning,men den blir ljusare igen ju längre tid som går...
 
OK. Tack!
 
Pete_01 vad är det för avstånd mellan översta laven och taket?
/Busnut
 
Om du ursäktar att jag hoppar in.. Avståndet skall vara 1000-1200 mm
 
Panel (tjäral),ca 6000kr
Laven och skydden (tjäral) ca 10 000kr
Aggregatet ca 3000kr
Foliebeklädda polyuretanisoleringen ca 2000kr
Ledlight belysningen i taket ca 1800kr
2st ventiler av tjäral 150kr styck
Klinker 10x10 199kr/m2
Taklist av tjäral,8 meter 200kr
Dörrfoder av tjäral,5 meter 250kr
Clips ca 300kr
Eller 22 050 sek exkl klinkers. Räknade nyss över mitt och det blev 1 500 euro eller 13 800 sek, men vi har ett mycket enklare utförande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.