hej är igång o renovera sovrummet,så jag tänkte isolera taket inifrån med en 45 mm isolering o sen byggplast o sist pärlspont,ska även sätta gips på väggarna då jag har tretex o väggarna är lite oljämmna,frågan är om jag ska plasta in väggarna oxå,eller är jag helt ute o cyklar,någon som gjoert liknande,huset är byggt-47
 
Att bygga in mineralull och plast i huset är överhuvudtaget det värsta du kan göra i byggsammanhang. Du berövar huset dess förmåga att ha en naturlig fukt- och värmeväxling med omgivningen. Dåligt inomhusklimat, fuktproblem, mögelangrepp och hälsobesvär blir följden förr eller senare.

Det finns dock alternativ. Oorganiska material är alltid bra, därtill hör gips, foamglas o d. Vad som gäller väggarna gäller att riva bort tretexen och göra en snygg gipsavjämning. Plasta aldrig in gipsen!
 
Plasta in gips? var väl inte det han skulle göra utan plasta in tretex.


Själv säger jag skippa plasten och kör papp istället. då kan huset andas.
 
Skulle han inte sätta gips på tretexen och sen plasta in det hela?
 
nä jag tänkte att först sätta plasten på tretexen o sedan gipsen,men det kanske är fel,sen vad gäller taket,ska jag strunta i plasten o bara köra isolering o sen pärlsponten ller vad tycker ni,det är en jungel,alla säger olika.glenn
 
Jag skulle skippa plasten helt. Jag vill ha ett hus som andas. Men det är jag det och åsikterna om plast vs inte plast är många.
 
jag tror jag tar plast i taket till isoleringen,men väggarna struntar jag i.
 
Nej det ska du inte göra, antingen har man plast i både väggar och tak i hela huset eller inte alls.
Du koncentrerar ångtrycket på de delar som du låter bli att plasta, vilket inte är bra.
 
Bra ventilation utan plast bör väl vara det bästa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.