Hej!
Vi skall sätta stående panel inomhus. Det skall vara en finsågad panel.

Finns det några tips?
Måla före eller efter?
Hur sätta upp?
Mellanrum?
Tjocklek/Bredd?
Tacksam för tips...
//Torgny
 
Det lättaste är nog att grunda och måla panelen en gång innan ni sätter upp den för att när den är uppe göra en sista strykning. Gör du så har du ju fortfarande möjligheten att rätta till små skavanker som uppkommer under uppsättningen.

Dina andra frågor passar jag vidare till dom som kan det bättre...
 
Det är väl värt att ta sig en riktig funderare på kvistlacken också.
 
Ja, kvistlack bör man använda sig av och sen gärna en oljegrund för att isolera kvistarna så mycket det bara går.
 
Har hört att om jag väljer panel av gran istället för furu slipper jag kvistlacka?
Någon som kan bekräfta?
 
Nix, spelar ingen roll om det är gran eller fura... hartsen slår igenom.
 
Jag har satt upp en hel del panel i vårat hus och det blev bra!

1-Torka panelen i rummet under ca en vecka.
2-Kvistlacka två gånger
3-Grundmåla panelen (viktigast på sidorna eftersom dessa kommer fram när trät krymper.
4-Sätt upp panelen
5-Färdigmåla

Ta-Da!!!
 
Men jag har hört att om man målar innan man sätter upp så sväller träet och det går inte att få i sponten. Någon som upplevt detta?
 
Det är ingen fara med att det sväller. Se till däremot att du inte har några fetkanter med färg, det är då det kan vara svårt att få ihop dem. Dra av färgen i underkanten på panelen med penseln, sen ska det inte vara några problem att få ihop dem när det torkat.
 
Låt bli att måla sponten bara, och glöm inte kvistlack!!
 
Men det är ju sponten jag vill måla så att det inte blir en omålad rand om bräderna torkar isär efter ett tag! Det är mer det jag vill uppnå än att effektivisera själva målandet.
 
  • Gilla
Bulten112
  • Laddar…
Måla sponten men dra av färgen som blir på underkanterna, med pensel eller trasa !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.