Nu är det inte mitt badrum som detta gäller utan en god väns, så jag har inte alla fakta.

Det jag vet är att han har iskallt badrum utan golvvärme och när jag var inne igår och kollade så verkar det som det drar in kalluft i alla 3 ventilerna.

Det finns en bastu som ansluter till duschen (med dörr emellan så klart).
I bastun sitter det 2 ventiler nere vid golvet och i duschen sitter det en i taket. När jag kollade med tändsticka så visade det sig att det drar in luft ifrån alla ventiler, även den i taket i duschen.

Jag är ingen ventilationstekniker men när det gäller självdrag ska väl luften komma in från ytterväggarna (fönster eller ventiler) och ut genom taket (öppen spis, kök och badrum)?

Huset är rätt stort och på 2 våningar (markplan och övervåning). Det finns en gjutjärnspis (á la jättestor) i mitten av huset och lite el-värme som går sparsamt (han e snål) :D. Badrummet ligger på markplan och en bra bit ifrån spisen.

  • Min spontana tanke är att eldningen slukar luft ifrån alla kringliggande rum och skapar något sorts undertrycke i huset för den behöver så mycke luft, kan det vara så?
  • Jag tror även att det är för lite (antal) "in-luft-ventiler" eftersom han tror man måste elda mer om man tar in kall luft och det blir dyrt. Jag menar på att man bör ta in luft för att få den att cirkulera för att få ut värmen till alla rummen.
  • Dessutom är det väldigt luftfuktigt i badrummet jag pratar om och jag tror det måste in med en eller flera in-luft-ventiler någon stans men jag har ingen aning om vart.
  • Det kan gå att lösa med en fläkt i taket men jag tror inte att själva grundproblemet är löst.

Finns det någon här som kan detta. Dimensioner och hur mycket luft som ska in och ut för att få det att fungera. Iaf så att det inte drar in luft ifrån taket i badrummet.
 
Släng in en pax fläkt i dusch taket fukten måste ut ....Sen på vintern blir alla rumsventiler bra drag i .....tilluft...

Frånluft =köksfläkt ---badrumsfläkt....

Mvh
 
i ett 2-våningshus har du alltid undertryck i undervåningen och mindre undertryck i övervåningen om din fläktventilation fungerar. Har du däremot självdrag så kanske du kan uppnå detta under en kall vinterdag om du har eldat så att skorstenen är varm.Resten av året har du fortfarande undertryck(även om det är mindre) och troligtvis övertryck på övervåningen vilket gör att det blir fuktvandring som följer övertrycket och letar sig upp genom vindsbjälklaget och skapar fukt på vinden.Hur löses detta? Ett sätt är att likt nya hus se till att fukten inte kan tränga upp på vinden genom att montera plasfolie innerst mot rummet(nära nog omöjligt i efterhand) eller att öka undertrycket i huset med fläktventilation (och då gäller det alla frånluftsventiler oavsett om de är på över eller undervåningen) och samtidigt minska på ev tilluftsventiler som finns på undervåningen där tilluften iallafall tar sig in lättare. Det viktiga är att inte använda fläktar som stängs av med ljusknappen el dyl. Störst ventilationsbehov har du efter du använt badrum el likn. Ett vanligt senario i tex 1½ plans 70-tals villor med sk självdrag där ventilationen från toan på övervåningen mynnar i en liten egen huv på taket och ventilationen från nedre toa + tvättstuga går ut genom en gemensam huv längre ner på taket, är massor av kondens på fönsterrutor i sovrummen på övervåningen.Detta borde byggaren kunnat räkna ut med ars..t att det inte skulle fungera. Det första tecknet brukar vara att husägaren tycker att toasitsen på bottenvåningen är jä..igt kall på morgonen ,vilket ibland föranlett byte till ett större elelement i lokalen i fråga, ett olyckligt beslut då orsaken egentligen berott på att frånluftsventilen i taket egentligen fungerar som tilluftsventil pga att utloppet på taket sitter lägre än utsuget från toan på övervåningen. Detta iof sig gör ju egentligen bara att skitoset kommer ut i huset men betänk då att ventilationen från tvättstugan mynnar ut i samma ventilationshuv.Detta gör att även den fukt som alstrats från tvätt, torktumlare o torkskåp kommer in i huset och följer värmeströmmen upp till övervåningenAtt värma upp ett fuktigt hus kostar mycket energi. Kolla i ett mollierdiagram vad det innebär.
 
exerg skrev:
Det första tecknet brukar vara att husägaren tycker att toasitsen på bottenvåningen är jä..igt kall på morgonen ,vilket ibland föranlett byte till ett större elelement i lokalen i fråga, ett olyckligt beslut då orsaken egentligen berott på att frånluftsventilen i taket egentligen fungerar som tilluftsventil pga att utloppet på taket sitter lägre än utsuget från toan på övervåningen.
Det finns ingen ventilationskoppling (anslutning) mellan övervåningens toa och den som har det kallt på undervåningen. De går i helt separata rör.

En fläkt i taket skulle lösa problemet och få luften att gå ut i taket men inte lösa det egentliga problemet.
 
Hade rören varit dragna till samma takhuv högt upp på taket skulle detta inte vara möjligt ,det skulle den termiska dragkraften sköta om. Den förbränningsluft som går åt när du eldar i en kamin med luckor är ca 15 -20 kubikmeter luft per timma. Sätter man det i propotion till de 250 kbm luft /tim som tex en köksfläkt skickar ut så torde inte kaminen förorsaka det onormala undertrycket. Är det möjligen så att ventilen i duschen har en kanal som mynnar i ytterväggen och inte går upp genom yttertaket eller att köksfläkten gick vid tillfället?Men visst saknas det säkert luftintag åxå. Samma mängd som kommer in skall ut och vice versa.
 
exerg skrev:
Är det möjligen så att ventilen i duschen har en kanal som mynnar i ytterväggen och inte går upp genom yttertaket eller att köksfläkten gick vid tillfället?
Hmmm...
Kanske, jag har som sagt inte alla fakta men jag kan ta reda på det.
Skulle det isf hjälpa om vi drog om det genom taket istället?
 
Nu vet jag, röret i taket går rakt upp. En ventil kommer in i batun ifrån ytterväggen och en kommer in i bastun från hallen.

Det verkar som det kommer in för lite luft i huset eftersom det kommer in luft genom takventilationen. Men hur löser jag det?
 
ser det ut sä här,på ett ungefär? Att det kommer in kalluft från väggventilen i bastun är ganska självklart och sitter huvarna som på bilden är det åxå ganska självklart att det drar bakvägen in i duschen. Och ju större avstånd "A" ju mer bakdrag blir det. Om du bara öppnar fler uteluftsventiler så minskar säkert baksuget i duschen men det kommer inte att suga rätt väg.Prova genom att öppna nåt fönster på glänt. Skulle ventilationskanalerna i exemplet dras upp till den övre takhuven så är den termiska dragkraften lika från alla frånluftsventiler och baksug skulle bara kunna uppstå annat än när du brukar köksfläkten. Skulle det se ut som på bilden är en fläkt på den nedre huven + fönsterventiler enklaste lösningen. Stoppa dessutom igen uteluftventilen i bastun och ta upp ett nytt uppe vid taket i väggen mellan bastu o dusch så bör det fungera.
 
  • självdrag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Han har testat med en fläkt men den gick söder av någon anledning (tror det var kondens som ran ner i den). Verkade inte som den fungerade som tänkt eftersom han satte dit en vanlig venti igen. Dörren mellan bastum och duschen är nästan alltid öppen så jag tror inte det behövs en ventil där emellan.

Jag ska kolla om det hjälper med att öppna ett fönster. För det badrummet ser precis ut som på din bild. Det finns ett fönster utanför duschen och då kanske det är läge för att öppna för en ventil där.
 
Om man skall montera en fläkt i taket så går det inte med dom billigaste då dom inte har kullager utan glidlager. det funkkar ett tag sedan så rasar dom ihop.
Pax har kullager men det finns dock fler, titta efter i monteringanvisningen om dom kan monteras i tak eller inte.
 
Jag tror på Pax, men jag hittar ingen med IP65. Behöver det inte vara det i barum ovanför duschen?
 
Vi har en gammal pax från 70-talet i taket ovanför våran dusch. Den fungerar bra än, och om dagens pax-fläktar inte är ip65-klassade så tror jag inte att våran gamla är det heller. Dom håller nog ändå.
 
Jag dundrar en pax rakt ovan duschen ,,,barnen har duschat på den så jag fick hälla ut och passade på att rengöra från damm ...Den funkar klockrent;) drar väl 6 W så låt den gå om behovet finns;)

Mvh
 
Perfekt, låter den mycket?
 
Den "susar" lite mysigt fram bara....Och tar med sig fukt och orena dofter...:)

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.