Har nyss upptäckt det intressanta takmaterialet takduk. Att googla fram teknisk information om det är inte det minsta svårt. Däremot har jag hittills misslyckats med att hitta några prisuppgifter.

Så min fråga till forumet är helt enkelt om någon vet ungefär vilka priser det handlar om när man talar om ett duktak till en normalvilla? Ett annat sätt att fråga skulle kunna vara hur takduken står sig i pris jämfört med taktegel och falsad plåt?
 
lafarges nya takduk som är diffusionsöppen ligger på ca 65-70 /m2
 
Jovisst, det är yttertaksduk jag syftar på. Derbigums och Protans hemsidor ger ju god teknisk information men några indikationer om priset vill de inte ge. Jag är heller inte särskilt intresserad av specifika priser. Mest vill jag bara veta hur takduk ligger prismässigt jämfört med andra takmaterial. Priset är ju en inte oväsentlig faktor när man ska välja taktäckning.
 
Jag har också funderat på gummiduk, men jag hittar inget annat än firmor som lägger det dom säljer, inga som enbart säljer.

(gummiduk får bli mitt samlingsnamn på produkter åt det hållet)
 
Redigerat:
Derbigum är inte en takduk, det är mer en takpapp. Sen är inte protan en gummiduk det är en pvcduk. Prismässigt tror jag att det är ganska billigt, men det tar jag inte gift på.
 
Protan kallar sin duk för "polyestervävarmerad takduk av PVC", men slutresultatet tycks ju vara lite gummilikt så det är kanske inte fel att kalla det för det i dagligt tal.

Men för att återgå till frågan. Om man ska tro specifikationerna så är ju det här ett utmärkt taktäckningsmaterial. Protan lovar att det ska hålla i över 30 år och det är ju helt underhållsfritt och tätt trots att det andas. Om det dessutom är ganska billigt som jocke_mejsel påstår så förstår jag verkligen inte varför det inte används mer. Jag har nämligen aldrig sett det på någon villa.
 
Pvcduk används inte på villor av den enkla anledningen att det inte är så snyggt. Det går att få det lite snyggare genom att svetsa profiler på duken så det påminner om falsad plåt. Annars är det ett väldigt bra material. En annan anledning att man inte ser det så ofta på villor är att det är mer rigg än att lägga papp. Som takläggare vill i alla fall jag hellre lägga papp på små tak. Duken är grym på stora industribyggnader.
 
Vi har en gammal ind.fast. som hobbylokal, och har ca 600m2 tak, med dålig lutning, vi skulle gjort något åt,
Men som sagt , att hitta något pris att jämföra med är inte enkelt..
 
Vad ligger det på den nu?
 
Delvis korrugerad plåt, tp 20 ? delvis papp, på ett välvt tak, som känns lite besvärligt..
 
Estetik är väl ganska subjektivt antar jag. Och jag ska inte uttala mig med någon säkerhet, för jag har inte sett något takdukstak i verkliga livet. Men jag tycker att på en hel del bilder ser takduken helt acceptabel ut.
 
  • takduk.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilden har du profilerna jag skrev om tidigare, då ser det helt ok ut. På håll ser det precis ut som bandtäckt plåt, men kommer du nära så se det lite mer billigt ut. Tro mig jag har sett många, för många....:)
 
Du råkar inte ha några bilder på villor med takduk, jocke_mejsel?

De bilder jag har hittat är bara på lite större hus, det minsta var ett radhus. Som jag har bedömt det har utseendet varit fullt tillräckligt för ett tak. Tak är ju ändå en sådan del av huset som det inte är meningen att man ska se på nära håll. Ännu bättre vore ju förstås att se det i verkligheten, men jag har aldrig sett någon villa med takduk, om det beror på att det knappt finns några eller på att man inte tänker på dem för att de ser ut som falsad plåt låter jag vara osagt tills vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.