Har beställt lite offerter av olika brunnsborrare och har fått höra lite olika saker. Den ena firman hävdar att de är bättre än den andra tack vare att de har en större diameter när de borrar och att det ska vara mycket bättre.
Hur viktigt är detta och är det bara ett säljknep för att få mig att anlita denna firman? De som hävdar att de var bättre anger detta:
Borrning utföres med utgångs-/bottendiamater av: 168-140mm OBS = 5.5"

Kan någon vänlig själ förklara detta för mig?
 
Jag kan i åtminstonde göra ett försök såhär på juldagen ;-)

För att till och börja med reda ut vad Odex 5,5" (140mm) innebär.
Borrdiametern i berget är då 140mm och för att ta sig till berg borrar men med en större borrkrona som är exentrisk (blir större vid borrning och) och drar med sid foderröret ner till berg. Foderröret (som du ser sticka upp i backen) kommer att vara 171/155,7mm vid 5,5" borrning.
Att kronan är exentrisk beror bara på att man ska kunna plocka upp den efter borrningen, skulle kronan ha mindre diameter än foderröret skulle det inte gå att få med foderröret ner.

Jag antar att den andra firman väljer att borra 4" (115mm)
Då är bergborrningen 115mm och foderröret har en diameter av 142/128.

Om ni bara ska ha den för dricksvatten till en villa så räcker det med en 4". Självklart gäller det att kolla så pumpen man köper inte har för stor diameter men dom flesta pumpar för egenbrunn klarar den diametern.
Ett större borrhål ger förvisso lite större buffert ifall hålet skulle ge dåligt med vatten men dom flesta brunnsborrarna garanterar en tillräcklig kapacitet på brunnen så det tycker jag inte är motiverat.
En jordlager brunn ger mer vatten då filtret får en större area men på en bergbrunn är det inte lika givet. En större brunn är det lättare att få ner pump i men så sällan som det sker så motiverar det inte heller högre pris tycker ajg.

Ska du ha brunnen för dricksvatten eller som bergvärme?

Beroende på prisskillnaden så tycker jag du gott kan nöja dig med 4" men skiljer det lite i pris så är det såklart ingen nackdel med 5,5"

Hoppas du blir något klokare och jag inte bara rörde till en massa ;-)
 
Tack så hemskt mycket för ditt svar. Vi borrar för vatten. Om det inte spelar någon större roll så kan man ju gå lite på pris. Jag tror dock inte att skillnaden blir så stor. Det skiljer nog lite vad som ingår så det går kanske inte att jämföra rakt av.
Jag planerar att köpa pump genom firman som borrar brunnen för att få det rätt.

Firman som använder 4" anger följande:
Pris till 30 m: 16.900kr
Efter 30m: 262kr/m
Foderrör: 625 kr/m
Tryckning: 6500kr
Ev. borrkaxcontainer: 3.125kr <--- vet ej vad detta är
Priser INKL moms

Denna firman har även specat pris för en pump:
1 fast pump, 60m kabel, 70m slang, 1 adapter, 1 borrlock, 1 rördelssats, 60L trycktank, tryckströmbrytare, 10m jordkabel.
16.500kr EXKL moms


Firman som anger 5.5" anger följande:
Pris till 30 m: 20.000kr
Efter 30m: 250kr/m
Foderrör: 650kr/m
Tryckning: 5000kr
Piser INKL moms

Deanna firman anger också en garantivolym om 150l/h eller 3600l/dygn

Båda firmorna ingår labbanalys efter 3 månader.

Kollar man på detta så är prisskillnaden inte så stor och om det är en fördel med 5.5" så kanske det är bättre att gå på det.
Synpunkter i övrigt?

Tack än en gång för ett utförligt och bra svar.
 
Borrkaxcontainer innebär att dom tar reda på borrkaxet som blir vid borrning, Berget som borras blir finfördelat och spolas upp. Ska marken justeras bredvid borrröret kanske det inte gör något om det ligger på marken men vill du inte ha en hög med borrkax så är container rekomenderad.

Då priset inte verkar skilja mycket och 5,5" dessutom har ett garanterat flöde skulle jag tagit den
 
På tex debe kan du kolla och begära in pris för pump och tillbehör som jämföresle annars.
http://www.debe.se/Katalog2008.pdf

Sidan 9 finner du tex kompletta pumppaket, vilken pump du ska ha går inte att säga först du borrat brunnen och vet vilken nivå gvy står på. Men det kommer att räcka med en relativt liten pump skulle jag tro.
Men där ingår allt du behöver så en prisjämförelse är att rekomendera. Dessutom är dom duktiga. Min erfarenhet av många brunnsborrare är att dom inte riktigt kollar pumpkurva utan tar en pump som garanterat klarar flödet och därmed drar mer energi och kostar mer initialt. Men självklart är det varierande, finns säkert dom som är väldigt duktiga och väljer rätt pump

Edit
Sidan 20 kan du se hur adapter och borrtopp ser ut. Debe har väldigt fina adaptrar och borrtoppar tycker jag.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.