Xanthy
Ja som alla har vet bryter elbränder ut för ofta.
Dette sker trotts att elinstallationen varigt korekt utfört men ändå fel pga misstag eller liknande.
Finns det några med erfarenhet som vet dom vansligaste orsaker eller som upptäkt alvarliga fel som kunnat förbättrats och åtgärdats i tid.

Jag var i ett hus som ville ha alla sina brytare bytta i huset till nyare och snyggare.
Dom som satte in brytarna tidigare hade andvänt nollan till alla brytare i stället för fas. Inte för jag tror det kan orsaka elbrand men det kan bli alvarliga fel om man kompleterar elen utan att veta om detta.

Ha en god jul med er alla
 
Mikael_L
Xanthy skrev:
Ja som alla har vet bryter elbränder ut för ofta.
Alla bränder är kanske för ofta... :surprised:

Men än viktigare är väl att bekämpa brand orsakad av:
Rökning, 255 st.
Anlagd, 82 st
Annan orsak 63 st.
Värmeöverföring 55st
Glömd spis 49st
Levande ljus, 37 st
Trafikolycka 27 st

Tekniskt fel (i denna kategori återfinns fel i elanläggning) 28st

siffrorna är antalet bränder med dödlig utgång under åren 1999-2007.

Källa Räddningsverket.
http://ida.srv.se/port61/main/p/a0261

Sen finns det en stor grupp, 251st, med orsak okänd.
Men då jag har fått itutat mig av en massa elektriker hur lätt det är att hitta när brandorsaken är elfel, t.o.m att det lätt ska gå att utröna ifall det varit hempul eller inte, så får vi väl anta att det inte är speciellt många bränder orsakade av el i kategorin okänd !!! :rolleyes:
 
Vi kanske ska förbjuda rökning först enligt teorin om att täta det största hålet först.

Protte
 
Förbjud glömda spisar och trafikolyckor också!
 
enligt den berömde Jukka Saarivirta så skall man byta all el från 50 och 60-tal, då det är en mycket stor brandrisk... (är ju då som elmateriel blev lika säkert som idag, före det var det däremot farligare!)

så här skriver jukka på sin hemsida http://www.jukkas-elteknik.se/ :
Bor du ett hus som är från 1950 eller 1960 talet med gammal elcentral och gammal el grejer? Dä måste byta alla elledningar och el-central och alla vägguttag och strömbrytare och el grejer! Alla elgrejer som är från 1950 eller 1960 talet är brinnarisk som måste byta!
 
Mikael_L
jeppeknaster skrev:
Förbjud glömda spisar och trafikolyckor också!
Du glömde anlagda bränder ...!
Anlagda bränder borde också förbjudas, eller åtminstånde regleras genom ett behörighetsförfarande, tycker jag ... :rolleyes:
 
Sågspånsfyllda väggar i kombination med otäta infällda dosor är ju aldrig en vidare bra kombination. Tyvärr bor jag i ett sådant hus. Men nu när alla trådar och apparater byts går jag igenom alla dosor och tätar de som är dåliga. Den gång väggarna ska öppnas får jag väl byta dosor också :)

Kan dock tillägga att huset är byggt på slutet av 50 början av 60-talet, och elen är mycket fräsch. PVC isolerad FK som känns som ny, skulle eg. inte behöva bytas. Men då allt ska jordas så byter jag ändå.
 
Och därmed ett elfel? ;)

Att dra på en panna olja på spisen är ju inte som att koka upp pastavatten precis. Allmänfarlig vårdslöshet borde det bli eftersom personen i fråga uppenbarligen lämnat köket med oljan på. :eek:

Det där med att bryta på nollan gör inte att det börjar brinna lättare. OK att en tändtråd blir spänningslös då man bryter den... Men den uppenbara risken är elchock då det kan finnas el där man tror att det är strömlöst.
 
Mikael_L skrev:
Du glömde anlagda bränder ...!
Anlagda bränder borde också förbjudas, eller åtminstånde regleras genom ett behörighetsförfarande, tycker jag ... :rolleyes:
vem blir först med att skaffa allmän pyromanbehörighet?:D
 
electrocuted skrev:
[länk]
Vilken underbar sida :D:D:D:D
 
electrocuted skrev:
vem blir först med att skaffa allmän pyromanbehörighet?:D
Först blir man medlem i 'Amatörpyromanernas förening'! Bara att skicka i en halvsmält fleecejacka från senaste Valborg! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.