gipskatt = snickare som bara gipsarväggar på stor byggen...
 
Formapa= kille som knackar form
Gråmacka=betongare
Kalksvin= Murare
osv...osv

Vilken titel jag har är inget jag vill höra gubbarna säga:)
 
Macce skrev:
"Urtag" = Uttag
"Kabel" = Kablage

Goda Hjul och Grått nytt hår

/m
urtag är väl ändå hålet i väggen man gör för att dosan till uttaget ska få plats!
 
Jag brukar fråga kunden vilka funktioner han eller hon vill ha när det gäller t.ex. belysning, istället för att snurra in sig i 1-pol, 3x1-pol, trapp, kron, kors etc etc. Kan kunden bara beskriva vart och hur denne vill kunna manövrera belysningen så ordnar det sig utan en lista på vad alla olika apparater heter.
 
el_richard skrev:
gipskatt = snickare som bara gipsarväggar på stor byggen...
Begreppet gipskatt kommer ursprungligen från vad man kallade invandrade italienare som kom till Sverige på 50-60 talet (tror jag) och som gjorde sk gipsstuckaturer. Men som alltid så förändras ords betydelser med tiden.
 
pefo skrev:
Begreppet gipskatt kommer ursprungligen från vad man kallade invandrade italienare som kom till Sverige på 50-60 talet (tror jag) och som gjorde sk gipsstuckaturer. Men som alltid så förändras ords betydelser med tiden.
Du har ett litet fel i tidsbestämningen: Stuckatörerna kom minst ett halvsekel tidigare.
Stuckens storhetstid var på 1800-talet.

Det kom många italienare hit efter kriget, men de gick oftast till industrijobb, tex SKF här i Göteborg.
 
anaitis skrev:
Du har ett litet fel i tidsbestämningen: Stuckatörerna kom minst ett halvsekel tidigare.
Stuckens storhetstid var på 1800-talet.

Det kom många italienare hit efter kriget, men de gick oftast till industrijobb, tex SKF här i Göteborg.
Jo, kan bero på att jag blandar ihop vilken våg som var vilken. ;) Min tidreferens kom från en historia min far berättade. Sökte lite och konstaterar att det finns många olika berättelser. Gemensamt är dock det italienska ursprunget och arbetet med gips och gipsfigurer.
 
'gnistjagare'


Sladd eller 'tåt' säger väl de flesta elektriker dagligen om allt från fk till 240 :p
 
Danne031 skrev:
'gnistjagare'


Sladd eller 'tåt' säger väl de flesta elektriker dagligen om allt från fk till 240 :p
"snöre" är också en vanlig benämning på diverse kablar.
 
2-trådselektriker = är ofta på byggen och kan ej tänka själv :) dvs skall ha allt på papper / kabellistor / parttabeller. Fast det har med tidsaspekten att göra också :)

3-trådselektriker = kan tänka själv...ser oftast hur olika apparater / styrutrustningar skall kopplas in. / Mvh Tomas
 
Fyrsnöre = EKKX 4*0,5
 
Papegoja = Kabelsax med utväxling.
 
Ubåt, Pistol, Dansk (finns säkert fler benämningar) = Toppklämma m. skruvanslutning.
 
Strypare = Buntband
 
"Strippor" = Buntband
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.