Är det någon som har lagt vattenburen slinga på garage uppfart och gång på tomten?
Skulle vara rätt skönt att slippa skotta och stå med spett för att ta bort isbildningar.
Hur ska man lösa det på bästa sätt och är det möjligt?
Kan tänkas att det blir ganska dyrt att hålla isfritt, men att slippa brutna ben och spara på ryggen så kan det kanske vara värt att räkna på iaf.
//ToAl
Skulle vara rätt skönt att slippa skotta och stå med spett för att ta bort isbildningar.
Hur ska man lösa det på bästa sätt och är det möjligt?
Kan tänkas att det blir ganska dyrt att hålla isfritt, men att slippa brutna ben och spara på ryggen så kan det kanske vara värt att räkna på iaf.
//ToAl
Är också väldigt intresserad av detta, har är så länge bara kommit till planeringsstadiet...
Finns ju lite att läsa på t.ex. Wirsbos site:
http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs...rer/Onlinex_Ytvxrme_Meltaway/brochurelist.jsp
Det är antagligen inget för privatpulare (dyrt?) men det borde väl fungera med:
Paddad 0-16
Frigolit 5/10 cm ?
PEM-slang (dimension / längder/ c/c-mått)?
Sand 0-4 (tjocklek?)
Plattor/Asfalt ?
Synpunkter/råd/tips/bilder!
Finns ju lite att läsa på t.ex. Wirsbos site:
http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs...rer/Onlinex_Ytvxrme_Meltaway/brochurelist.jsp
Det är antagligen inget för privatpulare (dyrt?) men det borde väl fungera med:
Paddad 0-16
Frigolit 5/10 cm ?
PEM-slang (dimension / längder/ c/c-mått)?
Sand 0-4 (tjocklek?)
Plattor/Asfalt ?
Synpunkter/råd/tips/bilder!
Det speciella är att man behöver en egen cirkulation med glykolblandat vatten så systemet inte fryser sönder om kylan blir för svår, det blir elavbrott eller det blir för dyrt att hålla igång det.ByggaNytt skrev:
Dvs det går åt en värmeväxlare, en cirkulationspump, ett litet slutet expansionskärl, säkerhetsventil och någon handpump edyl för att fylla systemet. Inte så dyrt för en privatpulare.
Sedan har man en fantastisk kylfläns för att hålla nere temperaturen i pannan eller se om värmepumpen håller garantiperoden ut för kontinuerlig drift.
Som jag förstår de så ska slingorna lägga i sandfyllning med en kornstorlek på 0-4 mm som ska vattenpackas..ByggaNytt skrev:
Slingorna ska va 11 cm från ytan o ha cc 250mm..
Tror inte de behöver bli så dyrt att lägga men hur stor kostnaden för driften blir vete f-n.. :
Det måste ju va attans dyrt att drifta!
Ja och stänger man sen av värmen kan man ta fram skridskorna hehe ;D
Jag har gjort en sån installation.
Det går åt en värmeväxlare, en schunt (ska hålla +8 grader) med styrning, cirkulationspump och expansionskärl.
Kika in på Acaso, de har schuntstyrningen. Värmeväxlaren fick jag från saveitnaturvärme. Resten är standardkomponenter.
Visst får värmepumpen jobba men det är bara runt 0 och några grader under det är intressant. Om det är kallare är det ju lätt att borsta bort snön.
Det går åt en värmeväxlare, en schunt (ska hålla +8 grader) med styrning, cirkulationspump och expansionskärl.
Kika in på Acaso, de har schuntstyrningen. Värmeväxlaren fick jag från saveitnaturvärme. Resten är standardkomponenter.
Visst får värmepumpen jobba men det är bara runt 0 och några grader under det är intressant. Om det är kallare är det ju lätt att borsta bort snön.
Så tänkte ja oxå att då det är kallare än t.ex -5 blåser man ju bort snön..BAS skrev:
De är då de är runt nollan som de kan va ett straff arbete att skotta.. >
Inte konstigt att det blir effekt brist när folk värmer sin garage uppfarter
Att smälta 2cm kompakt is vid 200W/m2 tar 44min om starttemperaturen på isen var -5degC och sluttemperatur är 4degC. (bortsett från ev förluster) Är isen -20degC tar det 93min.
Ska man anta att 30% av den installerade effekten försvinner ner i marken och det blir ju värre när isen kyls från luften. Säg att 50% av effekten går bort pga av detta. Då dubbleras ovanstående tider.
Intressant hade ju varit att installera solceller med elektrisk värmekabel och köra strömmen från solcellerna direkt i kabeln utan reglering eller växelriktare (likspänning). Inget krångel med glykol, värmeväxlare och cirkulationspumpar etc. 150-200W/m2 effekt får man från solcellerna (givet 1000W/m2). Solinstrålningen är dock lägre på vintern när man behöver detta.
Enligt SMHI:
Dvs i november är max 10kWh per månad. Av detta får man ut 10*0,2 (20% verkningsgrad)=2kwh utspritt över hela november. Inte helt orimligt att det går med solceller att smälta en garageuppfart om man har förhållande 1:1 på solcellernas area till garageuppfartens area (med förbehåll att man smälter snön och vattnet fryser till is på natten ).
Ska man anta att 30% av den installerade effekten försvinner ner i marken och det blir ju värre när isen kyls från luften. Säg att 50% av effekten går bort pga av detta. Då dubbleras ovanstående tider.
Intressant hade ju varit att installera solceller med elektrisk värmekabel och köra strömmen från solcellerna direkt i kabeln utan reglering eller växelriktare (likspänning). Inget krångel med glykol, värmeväxlare och cirkulationspumpar etc. 150-200W/m2 effekt får man från solcellerna (givet 1000W/m2). Solinstrålningen är dock lägre på vintern när man behöver detta.
Enligt SMHI:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dvs i november är max 10kWh per månad. Av detta får man ut 10*0,2 (20% verkningsgrad)=2kwh utspritt över hela november. Inte helt orimligt att det går med solceller att smälta en garageuppfart om man har förhållande 1:1 på solcellernas area till garageuppfartens area (med förbehåll att man smälter snön och vattnet fryser till is på natten ).
Redigerat:
Man får väl nästan ha på den kontinuerligt för att hålla isfritt. Man får väl sätta en givare som drar igång när temp och fuktighet sjunker under ett inställt värde.
+8 grader i slingan lät väl som ett hett tips!
+8 grader i slingan lät väl som ett hett tips!