ahh jag blir tokig på mina j***a hantverkare, gör mitt bästa för att försöka välja efter rekommendationer, väljer inte de billigaste utan de jag tycker verkar mest proffsiga och seriösa (även om de är dubbelt så dyra som de som ger offerter "svart"/utländsk arbetskraft mm..men inte hjälper det. Ett genomgående problem med hantverkare är att de inte hör av sig..det kommer lite som de passar lovar att göra en sak klar i tid för att sedan "försvinna" från jordens yta.

Resulatet är ju att saker i MITT hem står halvfärdiga onödigt länge och även om jag inte lider någon direkt skada av detta gör det mig ändå så förbannad.

Exempel, väntar på en glasmästare som skall montera en glasskiva i vårt nya kök (istället för kakel). Vi beställde jobbet i slutet av november och de sade då att det skulle vara klart på någon vecka (vilket gjorde att vi valde just dem) de var SKITDYRA men eftersom vi fick så gott intryck och de verkade så smidiga så valde vi dem ändå. Nu dagen innan jul har jag fortfarande en spånplatta i stället för glas i köket... hoppades ändå in i det sista på att de skulle hinna färdigt innan jul (vilket jag sa när jag beställde var ett absolut krav)... men hursom..ingen egentlig skada skedd men VARFÖR kan de iallafall inte höra av sig och meddela NÄR de kommer och VARFÖR de är sena.

För att jävlas har jag bestämt mig för att bara göra ett avdrag på ett par tusen på dera faktura...kommer aldrig hålla i rätten men då jag är jurist och det blir ett små-mål (dvs jag behöver inte betala deras advokatkostnader om jag förlorar) så är jag beredd på att gå låååångt för nu är jag sjuk irriterad...(inte den första hantverkaren som gjort så här mot mig)

jag är själv konsult och skulle jag bete mig så här mot mina kunder skulle jag varit arbetslös för länge sen..varför kommer då hantverkare undan med detta??
 
  • Gilla
Siary
  • Laddar…
P
Varför är det inte en hantverkare som kan svara på detta??? Hur f-n kan hantverkare komma undan med detta.. Detta skulle jag också vilja ha svar på....
 
Det verkar finnas nån typ av svensk uppfattning om att om man betalar dyrt får man bättre jobb och produkter. Det är inget som är sammankopplat i 2008 års sverige, det kan jag försäkra dig. Vi betalar för varumärken och images numera, inget för kvaliteten i sig. Trist för ett väl gjort arbete kostar inte mer än ett dåligt.

Det finns en kollektiv synonym att t ex polacker skulle vara betydligt sämre arbetskraft än "svensk" just pga att det tar en bråkdel betalt mot vad som är gängse satt standard för byggbolag i vårt avlånga land. Det är ju löjligt. Man måste ner på individnivå och kanske tyvärr dra enskilda erfarenheter från olika yrkesområden. Kan ta ett lysande exempel på något som borde vara kvalitetssäkrat - tandläkaren. Jag har haft en tandläkare som jag varit tveksam till ganska länge men för en månads sedan bet jag sönder en tand och då hade hon inte tid, då gick jag istället till min frus tandläkare - snacka om skillnad i bemötande, pris och tid! Min nya tandläkare gjorde ett ypperligt jobb och tog inte lika mycket betalt. Eftersom jag betalade mindre borde det vara ett sämre jobb, eller hur? Nej, självklart inte. Jag är helnöjd och jag tror man ska våga satsa på det man känner är ok i maggopen även om det förstås SJÄLVKLART är en högst varierande möjlighet till att hitta bra hantverkare ;)

Om det är någon tröst är det ju så att sådana hantverkare som beter sig så som din glasmästare visserligen har att göra NU men jag tror och är övertygad om att finns det nån rättvisa och rim och reson i världen blir dessa dårar arbetslösa FÖRST när det går nedåt. Nu är det kanske inte alltid så men folk MINNS en dålig hantverkare, se bara här på forumet. En som gjort bort sig tillräckligt många gånger får inte jobb så han kan livnära sig på det i längden vilket sanerar branchen, dock är det ju astrist att vara med och finansiera den saneringen...
 
Jaja. jag tar väl bladet från munnen;
Jag ringer alltid. Jag ställer alltid upp och löser kundens problem. Kom hem kl 19 idag för att få färdigtapetserat ett barnrum innan jul. Kunden ifråga ringde i torsdags kl 19:45...

Har inget bra svar på din fråga. Kan bara svara för mig själv.
 
Samtidigt verkar detta forum krylla av trådar som denna. Hade varit roligt att se en omvänd tråd. En hantverkartråd som gnäller över kunder.
 
5.2 racing skrev:
Samtidigt verkar detta forum krylla av trådar som denna. Hade varit roligt att se en omvänd tråd. En hantverkartråd som gnäller över kunder.
Jo sådan tråd finns nog redan. Tror att jag läste om att "man ska aldrig ta privatkundsjobb" . Privatpersoner har ingen koll vad som gäller osv. Som man ropar får man svar heter ju ett gammalt talesätt. Fast, jag tror väl så fort tiderna blir aningen sämre och hantverkarna måste börja måna mer om sitt kundunderlag, företag som privatpersoner så blir jargongen annorlunda. De sista 10 åren har det varit så bra tillgång på jobb att hantverkare knappast behövt vara trevliga, punktliga eller ens korrekta pågrund av att det alltid finns nya jobb bakom nästa klockas timvisare.
 
Thomas59
Instämmer med trådskaparen. Senaste erfarenheten av hantverkare:

VVS-firma för att fixa värmepumpen i mittnyinköpta hus=ringt och mailat i drygt en månad. Rörkrökren svarar ALDRIG i telefon. Telefonsvarare eller mobilsvar trots att den kvinna som svarar på firman hea tiden hänvisa till ttman måste ring rörisen personligen för att se när ha kan komma. Har lämnat meddelande på mobilsvar ett 15-tal gånger, an hr ring tllbaks.

EL-firma. Fick en elkille rekommenderad via en vän. Kontaktade elkillen som lovade att komma senare den veckan senare den veckan. Sedan hörde jag inget mer. Han dök aldrig upp och ringde ej heller. Försökt nå honom i ett par veckor sedan dess - omöjligt. Han svarar i mobiltelefon men är alltid upptagen just då jag ringer. Han lovar varje gång att ringa om några minuter men ICKE.

Byggfirmor. Kontaktade fem välrenomerade byggfirmor för enbadrumsrenovering. Alla lovade att komma förbi för att se vad som behövde göras och få underlag för offert. RESULTAT= Tre firmor kom och tittade och lovade att skicka offert. Två dök aldrig upp och hörde ej heller av sig. En firma kom verkligen med offert. Den andra påstod sig ha malat en offert men kunde/ville inte skicka en kopia då jag bad om detta, eftersom jag inte fått mailet. Den tredje firman hörde jag aldrig av och ej heller gick det att få tag på någon som kunde ge besked om ev offert.

Tog senast i förra veckan ledigt en förmiddag för att vänta hemma på en hantverkare som ringde på morgonen och sa att han var i trakterna och kunde titta förbi. Blev sittande hemma hela dagen (jobbar iofs hemma ibland så det var ok) men ingen hantverkare dök upp och givetvis ringde han inte. Fick tag i honom 3 dgr senare och då blev han nästan sur då jag nämnde att han"..kunde ha ring och meddelat att han fått förhinder.."

Listan kan göras hur lång som helst....
 
Redigerat:
Även jag har en tråkig historia. När jag höll på att bygga ut mitt hus så tog jag kontakt med samma rörgubbe som hade lagt golvvärmen i den befintliga delen på huset. Jag tyckte att han hade gjort en del konstiga lösningar på det befintliga systemet och ville att han skulle ta "ansvar" för dem när han monterade det nya golvvärmesystemet. Alltså göra de två systemen kompatibla med varandra. Jag tänkte att om det är samma person som gör det så borde han ta ett visst ansvar för vad han gjorde sist, om ut i fall att det var ett dåligt jobb.

Jag ringde till honom i juni det året, han sa naturligtvis att han hade mycket att göra. Fast han lovade att komma om två veckor. Han kom inte, hörde inte av sig. Jag ringde, han sa att han hade haft så mycket att göra så han hade inte tid att komma. Vi bokade då en ny tid. Detta upprepade sig fyra gånger.

Tillslut frågade jag honom, "när kan du helt säkert komma?" När kan du planera in mitt jobb och inget annat, så du verkligen kommer. Då tog han i och sa "i mitten av november". Efter lite funderade så accepterade jag det. Jag ringde ungefär var tredje vecka och påminde honom om hans löfte. Han försäkrade på heder och samvete att det inte var några problem, jag var inbokad o klar.

I mitten på november stod bygget helt still och enbart väntade på rörgubben, han var mycket väl informerad om detta. En (1) dag innan han skulle komma så ringer han och säger att han inte kan komma. Jag frågar då när han kommer. Han säger att han inte tänker komma alls, aldrig. Han hade aldrig tänkt att komma säger han. Varför säger han inte.

Efteråt satt jag o ringde runt i fyra timmar innan jag fick jag tag på en suverän rörgubbe från Rörö - han gjorde ett fantastiskt jobb.

Straffet för den första rörgubben är att jag har upplyst alla jag känner om min historia och vad jag tycker om honom.
 
Visst hör man också till skaran som drabbats.

Inför garageutbyggnaden tog jag ledigt från jobbet och satt och väntade på firmor som skulle titta på jobbet. Tre av gångerna dök inte någon upp på avtalad tid. De som uteblev var nog samtliga mycket väl medvetna om var de skulle varit, eftersom de alla var oanträffbara eller "inte kunde prata" när jag väl fick tag på dem efteråt. Jag har en ganska bra bit till jobbet, så det var en del förlorad arbetsinkomst som gick till spillo där, bara p.g.a. hantverkarnas nonchalans.

Byggfirman som sedan tog sig an jobbet (totalansvar) verkade mycket seriös till att börja med. Men när tiden gick utan att något hände, så jag fick själv börja leka samordnare, jaga de extra entreprenörer som behövdes och elda på. Mer och mer fick jag göra själv eftersom firman kunde komma färre och färre dagar. Vid avstämning mot grannar o.s.v. hade de i praktiken varit där ännu mindre än vad jag visste om och som fakturerades. En dag lät firman mig så helt enkelt förstå att de inte tänkte jobba något mer alls på mitt garage på obestämd tid. De hade fått klart med några andra offererade jobb som kolliderade med mitt, och som de ansåg vara affärsmässigt mer fördelaktiga. Jaha, men vi hade ju en överenskommelse.....? Tack och hej för oss !

Vid det laget stod jag med ett halvrivet och halvtillbyggt garage, utan tak och dessutom helt oanvändbart. Byggfirmans ineffektivitet (när de sprang på andra jobb än mitt) hade gjort att tidplanen körts helt åt skogen, och vintern närmade sig. Tur i oturen var kanske att jag har rätt stor erfarenhet av byggbiten också, och att det "bara" var tiden som egentligen inte fanns. Påhejad av en suverän kvalitetsansvarig och en förstående familj så gick projektet att få iland i alla fall.

Men byggfirman hade sedan mage att utan förvarning återkomma i våras (dvs efter ett halvår) och tänkte på fullaste allvar fortsätta där de slutat. Men då var det som sagt slutfört i egen regi och firman var inte välkommen.

Till saken hör att ingen av firmorna - varken de som inte kom eller den som fick jobbet men stack - var okända för oss. Enbart firmor vi fått på rekommendation var tillfrågade. Om det nu är så här bland firmor som ändå lyckats skapa sig ett hyfsat namn, hur uselt är då inte den genomsnittliga kundhanteringen ?

------------------------

Sedan FINNS det undantag. Anlitade en plåtslagarfirma nyligen. De kom och tittade, gav ett ungefärligt pris men framförallt - de var trevliga, gav ett kompetent intryck, lyssnade på vad jag verkligen behövde hjälp med och verkade förstå direkt.
Vidare var det nästan så man inte trodde sina ögon när de varit där första dagen i veckan vi kommit överens om, och dessutom städat och gjort allt klart och fint. Fakturan som kom var snyggt specad, och visst fanns där en post för servicebil som jag inte visste om men den var bara på några hundralappar och de hade trots allt ett par mil att åka. Antalet timmar höll sig också inom det uppgivna.
Den firman (Anderssons Plåtshop i Jönköping) kommer garanterat att fortsätta blomstra, trots lågkonjunkturen. Killen som var här har naturligtvis också fått ta del av min positiva feedback på hans jobb.
 
Redigerat:
Kan också bara tala för mig själv och kollegorna på företaget...

Tider passas, visst kan trafik etc göra att man är fördröjd en stund men då ringer man, det är liksom trevligare med glada kunder än sura.
Har jag ett jobb bokat på morgonen och ett efter lunch så brukar jag ha förbehåll med att jag har ett jobb tidigare så jag kan i värsta fall bli något försenad, vet folk bara om det innan och man kommunicerar så brukar det lösa sig. Sen så gör vi rätt nischade saker så tidsberäkningen brukar stämma rätt bra och likaså är priserna fasta.

Offerter lämnas i tid, jag brukar ofta sitta och räkna på kvällarna eller tidiga mornar för att få undan den delen av jobbet. Fördelarna med mail är att de kan skickas när som helst på dygnet, att ringa runt om priser tar upp tid.

Större delen av kundkategorin utgörs av rekommenderade kunder.

Sen är det mer än trevligt att få kommentarer vid fakturabetalningar såsom "Tack för ett snyggt jobb och en underbar service" Likaså när man kommer tillbaka för tredje, fjärde eller femte gången till samma kund för att göra mer jobb, det tyder ju på att de är nöjda.

/Kent
 
Jag tänker inte elda på ytterligare i detta ämne.
Men eftersom jag vet att det finns mycket yrkesfolk som läser i detta forum, vore det väldigt roligt om NÅGON som behandlat kund på sätt som beskrivs ovan, TORDES erkänna och berätta hur man tänkte då???
Tyvärr så kommer väl aldrig detta att ske! Så mycket ryggrad har nog inte dessa hantverkare, som även ger ett förbannat dåligt rykte till dem som gör ett helt fantasktiskt arbete, kommer när de lovar, tar skäligt betalt etc...
 
Tyvärr så är nog alla rökrökare i Thailand så du får nog vänta två veckor innan dom kan svara...;)
 
"Snickarboden" slår huvudet på spik. De allra, allra flesta kunderna har förståelse för både förseningar och annat, bara man kommunicerar. Jag kan bara hålla med - bara man kommunicerar så löses det mesta. Allt från olika uppfattningar om jobbet till att städning inte ingår. Det behövs så lite för att lösa så mycket.

Tyvärr förstår många hantverkare inte detta.....
 
P
Jag kan bara också hålla med tidigare att 'Snickarboden' är helt på rätt spår.
Kommunikation är AoO. Jag skulle till och med acceptera att man kommer en annan dag än avtalat bara man meddelar detta i någorlunda tid.

Jag har funderat på om man inte skulle starta en blogg/site/tråd om dåliga företag. Dom skulle mycket gärna kunna förklara sig där då.
Man skulle kunna ha en svart lista och en guld lista på företag
PUL gäller ju personer och så länge det är företag man pratar om och INTE personerna bakom dessa företag så borde det väl vara ok? eller? kan någon med juridisk kunskap säga något om detta?
 
Tror tyvärr inte att de företag som utpekas kommer att svara där. Eller ens att de är registrerade som användare på ett forum som detta. De är nog inte sällan dessutom fullständigt ointresserade och därmed inte speciellt kompetenta i datorernas värld.

Vi är ju ganska överens om att kommunikation och social kompetens är en bristvara hos vissa hantverkare, och att då de som utgör den problematiska skaran i skrået plötsligt skulle börja kommunicera och bli aktiva i ett internetforum när de inte ens vet hur och när man skall använda en telefon - nej, det tror jag knappast på.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.