Jag har kommit fram till jag absolut behöver en skena till mig cirkelsåg. Har idag en Makita 5705R cirkelsåg. Fungerar utmärkt, saknar ingenting på den, förutom möjlighet att kunna justera plattan i förhållande till klingan (så att klingan är paralell med kanten/siktstrecket på plattan (och anhållet)) och justerbart varvtal.

En skena+adapter från Makita är dyr, 1300 kr för en 1400 mm skena, som ej går att koppla ihopa, dvs går ej att köra skivor på längden.

En festool kan jag köp m 1400 sken+3 klingor för ca 4300+moms. Då får jag sänkfunktionen (inte jätteviktig för mig) och reglerbart varvtal vilket känns högst intressant. Men å andra sidan för mkt mer pengar, speciellt som jag redan har en proffsmaskin som funkar utmärkt.

Finns det skenor från andra tillverkar som kan passa en makita?

Andra råd, funderingar?
 
Såg på Coop igår att de sålde en Universalskena/linjal för ca 200:-
Kanske något för dig.
 
Liten fråga, när har man behov av justerbar hastighet på cirkelsågen?
 
sville skrev:
Liten fråga, när har man behov av justerbar hastighet på cirkelsågen?
När man skall såga i andra material än trä. T.ex. spån- fiberplattor, plast, gips, aluminium.
 
swemax skrev:
Kolla detta [länk]

3590+ M för TS55an
Är det med 1 klinga? Billigare med 4200+moms för 3 klingor då. Tack iallafall.
 
tynnis skrev:
Såg på Coop igår att de sålde en Universalskena/linjal för ca 200:-
Kanske något för dig.

Tack för tipset, skall kolla upp det. Är det någon som vet var det finns Coop i närheten av Lund/Lödde/Landskrona? Förknippar Coop med Konsum, är jag ute och snurrar?
 


Tack för tipset, skall kolla upp det. Är det någon som vet var det finns Coop i närheten av Lund/Lödde/Landskrona? Förknippar Coop med Konsum, är jag ute och snurrar
Stämmer bra det. Det är väl framförallt de större coop affärerna som tidigare var OBS o B&W som har sådana saker.
 
Burlöv Center utanför Malmö eller vid Väla Center Helsingborg.
 
Har sedan 1,5 år tillbaks en TE55 med 2st 1400 skenor. Perfekt till mesta och skulle inte kunna vara utan dom idag kan jag säga.... Skulle nog inte satsa på en universell. Brukar ju oftast inte vara så där bra som man önskade....
 
Hej

En Festool 1,4 m styrskena kostar snart 900 kr, tittade runt lite igår.

Varför inte tillverka en på egen hand? Kanske något för Daniel, för mig tog det ett par timmar tidigare idag.

Material: plywood 5 x 200 x 1400 mm
             list        15 x 30                        för uppstyvning
             styrlist   6,5 x 16,5                    passar Festool
             ett par gummiremsor
             ingnidning med hårt  bilvax

Bilderna visar: 1    fräsmaskinen
                     2    cirkelsågen
                     3    gummiremsorna
                     4    klotsarna som styr cirkelsågen
1309114711-thumb.jpg1309130574-thumb.jpg
 
Tryckte på fel knapp, här är en fortsättning:

Bild 3

1309144398-thumb.jpg

Bild 4

1309154838-thumb.jpg

Klotsarna enligt bild 4 passar på Dewalt 350 och jag använder dem på en Festool originalskena. Och jag gjorde skenan åt min svärson "så att jag kan få ha min ifred".   Fördelen med nämnda såg är att den är förberedd för styrklotsar.

Inget för en yrkesman,  men duger kanske gott åt amatörer.

Per



 
sville skrev:
Liten fråga, när har man behov av justerbar hastighet på cirkelsågen?
ofta om man sågar i hårda matrial
 
Styr_Rickard skrev:
Har sedan 1,5 år tillbaks en TE55 med 2st 1400 skenor. Perfekt till mesta och skulle inte kunna vara utan dom idag kan jag säga.... Skulle nog inte satsa på en universell. Brukar ju oftast inte vara så där bra som man önskade....

håller till fullo med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.