Hej .

Skulle behöva få hjälp med att bedöma vad det är för slags märken vi har fått på vår fasad.
För 4 år sedan byggde vi vårt hus. Huset är ett suterräng/sluttningshus där den nedre planen på backsidan är bara till hälften under marken d.v.s baksidan av huset är 1.5 plan hög när själva huset är i två plan. Vi har träfasad på hela huset utom den delen av nedreplanen som har en källarväg. Källarväggen är byggd av cellplast "klossar" som är fyllda med betong (vet inte om det finns ett särskild namn för det) . Sedan har man lagt puts (EF puts) på hela källarväggen direkt på cellplasten.
En kort tid efter inflyttningen, två tre månader, märkte vi att fukt börjat klättra upp på putsfasaden, ungefär 1-3 decimeter upp från marken runt hela baksidan av huset. Vi kontaktade personen som lade grunden (betongplattan) och källarväggen och fick höra att det inte gör något och att vi skall lägga jord ungefär 10cm över isodrän mot källarväggen utan att bli oroliga. Sedan målade vi putsen med en silikat-maxid färg. Men vi fick flera fukt(?) linjer på fasaden lite närmare marken, lite högre också. Så vi bestämde oss att ta bort jorden från fasaden och i somras lade vi singel mot källarväggen. Nu tror vi att under hösten kom det inga fler märken, men de gamla är kvar - de är lite ljusare än själva färg vågiga linjer, kanske en halv cm tjocka och fargen från marknivån upp till de linjerna är inte mörkare (svårt att förklara) . Med andra ord det ser inte fuktigt ut , inte nu i alla fall , det gjorde det förr när vi hade jorden mot vägen.

Min fråga är vad var det som var fuktigt, EF putsen stänger ju fukten ute? Kom det någon fukt inifrån?
Finns det fukten kvar någon annanstans ? Hur blir vi av med de fula ränderna på fasaden, kan vi bara lägga på en ny skick färg?
 
Det är väldigt svårt att avgöra om det kan vara ett problem eller inte som ni har råkat ut för. Men det låter ju inte så bra om det nu är märken av fukt som avyttrar sig på er fasad.

Jag tycker att ni ska ringa runt till färgaffärerna i er närhet och fråga om dom har en riktigt bra fuktmätare som ni skulle kunna få hyra. Annars kan ni ju alltid fråga om dom har någon "husdoktor" som kan komma ut och kolla på ert hus.

Vart i landet bor ni?
 
Tack för svaret.

Vi bor i Stockholm.
Vi hade faktiskt en kille från färgbutiken (där vi köpte putsfärg) hos oss i våras. Men då kunde jag inte hitta kvitto på färg (jag har den nu :) ) Han kollade och sa att färg reagerade lite konstigt på regndroppar också. Det synns liksom små fläckar där regnet kommer på fasaden.
Vi viste inte att det går att hyra en fuktmättare. Det ska vi försöka göra.

Mvh
Galina.
 
Eftersom färgen ni använder er av är fuktgenomsläpplig så ser man när regnet lägger sig på färgen och suger in den. Då kan det bli fläckar, också gärna om den är ljusgrå... Men dom fläckarna ska försvinna när det torkar upp ute igen.

Hur ser det ut inomhus? Tapeter eller målade ytor?

Det är inte alla färgaffärer som har fuktmätare, men många har det.
 
Inne känns det bra. Vi har inte märkt något alls. Vi har tapeter på källarväggen i ett rum, sedan kakel i duschrummet och målade väggar i tvättugan. Jag har kollat på alla ytor , nej det finns inget.


/Galina
 
Jens_H skrev:
Eftersom färgen ni använder er av är fuktgenomsläpplig så ser man när regnet lägger sig på färgen och suger in den.
Silikatfärg släpper inte genom några vattendroppar, den släpper genom enbart ånga.
Hemmafru skriver också att dom har EF puts som stänger fukten ute.
Dom ljusa vågiga linjer som hon beskriver påminner mej om saltutfällning när fukten vandrar upp med kapilärkraft och vatten förångas i solvärmen .... salter som fanns i vatten fäller ut på ytan. Förstår inte varför det hänt på hennes fasad.
Jag undrar om EF putsen verkligen inte kan bli blött och suga in vatten från marken som läskpapper?

Hemmafru, prova att tvätta av missfärgningen med ljumet vatten och mjuk börste. Om det är saltutfällning så bör det lösas i vatten igen och försvinna.
gaia
 
Ja .... det stämmer med min makes teori om att det är kanske fibernät som ligger under putsen suger åt sig fukten (kan fiber göra det ? ) och sedan släpper EF bruket ut fukten för den kommer inifrån. Jag ska försöka att tvätta bort de fula ränder nu på våren när det blir varmare.


Tack för era svar. Det är skönt när man är orolig att höra vad andra tycker.

Mvh,
Galina
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.