Nu när vi håller på att renovera köket vill jag stoppa in lite snyggare strömbrytare och kontakter. Jag har funderat på Renova eftersom alla små bitar bygger på kostnaderna och jag tycker Renovas kontakter är helt OK. Däremot så har jag inte sett några bilder på hur de blir när man gör dem utanpåliggande.
Är det någon som har Renova utanpåliggande och i så fall skulle kunna tänka sig att ta en bild?

Eller har tips på andra snygga utanpåliggande. Jag har kollat även på de dyra hos Gysinge, men vi behöver ha strömbrytare som vi kan tända två lampor med och de har bara enkla. Samma sak med uttagen. De har snygga enkla utanpåliggande, men så fort vi pratar flera uttag är de inte utanpåliggande.
 
Jag skulle inte ta renovas utanpåliggande serie. Kanske beror det på underlaget, men kontakterna jag har som utanpåliggande blev väldigt 'rassliga' och känns plastiga. Man sätter ju bara på en förhöjningsring, men där blir det då en extra skarv och precisionen som skulle krävas för att ge ett bra uttryck tycker jag att dessa saknar. Även dimmern är aningen plastig i mitt tycke.

Manufactumserien som bl.a. Gysinge har finns som bekant på många ställen. ex. Nacka byggnadsvård, men du kan även beställa direkt från manufactum, det är delvis en postorderfirma. de har vridbrytare som tänder fler lampor, och summan av vad som diskuterats här tidigare tror jag är att de endast saknar svenskt telejack...

För utanpåliggande har jag fastnat för en italiensk porslinsserie som nacka har, de ser precis så märkliga ut som äldre svenska elprylar i porslin ser ut. Ett problem är att en svensk standardkabel är aningen för grov för införningen i vridbrytaren, så att det kan krävas lite filande där vilket kanske påverkar försäkringsbolagets attityd vid brand... Jag letar fortfarande efter en 'slank' variant av jordad kabel som är snygg i utanpåliggande sammanhang.
 
Det var ju synd på Renova! Tycker annars att själva strömbrytaren är snygg. Jag har varit på både Gysinge och Manufactum men saknar just den där dubbelbrytaren. Jag är inte så förtjust in vridkontakterna om jag skall vara ärlig.
Jag bodde en gång i en lägenhet som hade tryckknappar - det tyckte jag var lite häftigt. Inbillar mig att det var 30-tal eller så. De fanns dock inte heller med dubbelknappar.
 
Hej Asta,

Vi har också letat och letat och till slut valde vi Renovas utanpåliggande.
Jag tycker dock det blev bra, visst det ser lite klumpgit ut men ändå det bästa alternativet vi kunde hitta för det priset. Kanske är en smaksak, eller beroende på om man valt de vita eller svarta? Jag tar en bild nästa gång jag är där (helgprojekt).
 
  • Gilla
backebo6
  • Laddar…
Renova är totalt värdelösa när man skall tapetsera om. Slutar med att man tar bort hela uttaget.

Inge kul alls.
 
Gör det Fjäril, det vore snällt! Vi hade tänkt oss svarta.

Omtapetsering blir det inte tal om här eftersom det är pärslpontsväggar :) Bara ommålning
 
Hermes skrev:
Jag skulle inte ta renovas utanpåliggande serie. Kanske beror det på underlaget, men kontakterna jag har som utanpåliggande blev väldigt 'rassliga' och känns plastiga. Man sätter ju bara på en förhöjningsring, men där blir det då en extra skarv och precisionen som skulle krävas för att ge ett bra uttryck tycker jag att dessa saknar. Även dimmern är aningen plastig i mitt tycke.

Manufactumserien som bl.a. Gysinge har finns som bekant på många ställen. ex. Nacka byggnadsvård, men du kan även beställa direkt från manufactum, det är delvis en postorderfirma. de har vridbrytare som tänder fler lampor, och summan av vad som diskuterats här tidigare tror jag är att de endast saknar svenskt telejack...

För utanpåliggande har jag fastnat för en italiensk porslinsserie som nacka har, de ser precis så märkliga ut som äldre svenska elprylar i porslin ser ut. Ett problem är att en svensk standardkabel är aningen för grov för införningen i vridbrytaren, så att det kan krävas lite filande där vilket kanske påverkar försäkringsbolagets attityd vid brand... Jag letar fortfarande efter en 'slank' variant av jordad kabel som är snygg i utanpåliggande sammanhang.
Manufactum har RJ-45 uttag som man kan använda som telefonuttag utan problem. Har bara funnits ett halvår eller nåt sånt så de är ganska nya.
 
Vi har Renovas utanpå i köket, och jag tycker att det är rätt fult. I övriga huset är det innanför och det är stor skilnad. Men det är en smaksak, så klart.
 
Hm - ja jag börjar bli rädd för att det inte blir så bra med utanpåliggande Renova. Varför skall det vara så svårt att hitta strömbrytare för två lampor?? Funderade på två strömbrytare ovanför varandra, men jag tycker ärligt inte det blir så snyggt.
Verkar INTE lovande det här.
 
Angående strömbrytaren kanske du kan hitta en begagnad lite äldre bakelitbrytare för två lampor. Vi har några i vårt hus som verkar tillkommit på 50-60-talet.
 
Ja kolla tradera för de brukar ha under kategorin beslag och reservdelar. Eller allra billigast på antikbodar och loppisaffärer...

Vi använde en blandning av renova och gamla befintliga i porslin och bakelit i vårt förra hus men testade aldrig utanpåliggande renova.
 


Jag hade för mig att det fanns en bild i forumet sedan tidigare, och mycket riktigt! Jag tycker det ser helt ok ut, men jag har också hört att det blir rackligt. Vi löser problemet med flera uttag genom att placera dem på olika ställen - ett nere vid golvet och ett uttag vid fönsterbänken vid varje fönster. Då blir det inte så maffigt och iögonfallande. Men det blir ju långt ifrån lika många som man gör i ett modernt hus.
 
Vi kommer att ha ett ställe över "arbetsbordet" där jag vill ha tre kontakter. Funderar faktiskt på att sätta tre enkla bredvid varandra. Av den här modellen
84200_1.jpg
Där tror jag faktisk att det kan bli ganska snyggt. Tre i rad.
Har jag tur kanske inte strömbrytarna måste vara utanpåliggande! Och i så fall kan vi använda Renovas. Den tycker jag - som jag skrivit tidigare - faktiskt är snygg.
Renova%20kron%20d%20trapp%20svart.jpg
Och jag håller med konichiwa det såg inte SÅ illa ut med utanpåliggande. Men som sagt rackigheten ser man ju inte på bild.
Sedan kommer vi att gömma uttag under skåpen så totalt sett kommer det att bli en hel del uttag i köket. De som inte behöver synas är betydligt enklare :)

Uttag kan man ju sprida och gömma. Men strömbrytarna är svårare att sprida ut.
 
Jag tyckte inte heller det såg så illa ut med det utanpåliggande.

Men nåt som jag tycker är ännu viktigare än om man använder renova eller "äkta" i bakelit eller porslin tycker jag är var man placerar dem. Vi sätter alla våra strömbrytare på 1,40. jag personligen tycker det ser konstigt ut med lågt placerade strömbrytare till gamla tapeter och snickerier...
 
Något sådant har jag inte ens funderat på. Vi sätter våra på "normal" höjd, vad nu det kan vara. Inte lågt i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.