Efter ha läst tråd efter tråd med utlessa folk som är trötta på sina hantverkare så vill jag väga upp lite med min erfarenhet av några snickare som hjälp mig med takrenoveringen av vårt hus. Eftersom jag själv är rejält höjdrädd var just takjobbet en av de få saker i renoveringen av huset jag gärna lejde bort även om jag visste att det skulle bli dyrt och långdraget.

Måste säga att de killarna jag fick tag i var suveräna. "Chefen" blev tvärsur när han fick veta att hans fru beställt en resa mitt under mitt uppdrag och ville inte åka alls. Dock fick han väl krypa till korset och ge sig iväg men fixade då en ersättare för sig själv som var mycket trevlig. En äldre man som älskade att spika råspont, haha. Har aldrig sett nån som JOGGAT runt på taket och spikat och sågat. Snitsig kille. Jag tillhandahöll lite fika till dem mellan varven och när jag inte kunde själv skickade jag min pensionerade far med fika och dricka så de skulle känna sig välkomna hos oss. Tror det var uppskattat för killarna hade bra tempo, det hände verkligen mycket varje dag.

De hade projekterat 3 veckor men det tog 5 vilket blev en viss skillnad på fakturan. Det blev rejält dyrare men de jobbade oförtrutet på och höll mig up to date och ringde ibland till mig på jobbet för att kolla även ganska triviala saker. Man kände sig involverad på ett vettigt sätt vilket var väldigt trevligt. Slutsumman blev som sagt väldigt mycket större än vad de från början sagt men jag hade ingen anledning till att tro att de dragit benen efter sig, de debiterade mig 280+moms/tim/person och med hänseende till vad t ex elektrikern vill ha var det rena rean i mina ögon. Materialet var redovisat från byggmarknaderna de handlat ifrån. Inga tveksamheter att räkna ihop slutsumman de kommit fram till på slutfakturan vilket kändes bra även om summan sved hårt.

Vågar inte tänka på om man fått en "strulfirma" som gjort jobbet, det förelåg en och annan överraskning då huset är rejält gammalt och hade en takkonstruktion som folk kanske inte lär sig numera. Man får dock aldrig vara helt glad för plåtfirman som lovat att komma veckan efter snickarna var klara dök aldrig upp och har nu, 4 månader senare inte visat sig trots idoga påtryckningar. Kontentan blev att jag fick kolla runt efter andra mer intresserade plåtisar och som tur är verkar jag fått tag i en kille som visserligen inte kan göra jobbet just för tillfället men iaf lovat att ta tag i det i början av mars, tills dess får vi ha plast på taket runt skorstenarna eftersom det är öppet rakt ner på vinden där.

Det verkar som folk överlag har en jädra otur med sina hantverkare. Jag har stött på problem men jag undrar om det inte ligger lite hos en själv som beställare också. Mina problem jag haft beror en hel del på att jag inte satt mig in i vad som ska göras och kunnat ställa rätt frågor. Sen har det blivit en del grinighet från min sida pga att vissa hantverkare inte angivit priser med moms samt andra saker som påverkat slutsumma på ett allvarligt sätt. Inget av dessa saker är bra. Tydlighet från bägge parter är kritiskt. Från beställarvinkel måste man vara mycket specifik och hantverkaren måste utgå ifrån att beställaren just anlitar hantverkare för att denne kanske inte har full koll på hur saker ska göras och isf göra ett upplägg utifrån den ståndpunkten.

Läste i nån (numera låst) tråd att nån trodde att det handlade om att svenska hantverkare var personer som inte kom in på nått annat än på hantverkslinjerna på gymnasiet. Tja, vet inte vad det ska betyda? Vissa är bra på arbete med händerna, andra med skallen och jag kan lova att det inte är "lätt" att vara snickare bara för att man ska slå i spik, jobbet är så mycket mer än att snickra i dagens läge. Iaf på mindre firmor där det ska vara kundkontakt, materialspecialist, beräkningskunskap mm. Räcker att man kommer till korta på EN av dessa punkter så finns det stor potential att det blir problem i slutänden - man får ha respekt för det. Sen tycker jag trots det att många i samhället har dessa arbetsuppgifter men ändå tjänar en spottstyver av vad vissa hantverkare anser sig värda men det är en HELT annan diskussion...

Kundkontakten är allt tror jag, kan man inte skapa ett förtroende sinsemellan är det dödsdömt på förhand. Som sagt, allt detta skrivet för att vara en motvikt till alla negativa åsikter om hantverkare generellt. Visst, jag skulle kunna skriva syrliga kommentarer spaltvis men kan återkomma om det lite längre fram när jag summerat hur stor galenskapen i min renovering faktiskt blev...
 
E
Bra tråd, lägg ut namnet på firman så folk vet vilka dom kan lita på.
 
Redigerat av moderator:
Det är nog snarare så att det är du som är en bra kund skulle jag tro, projekterat 3 och det blir 5 är ju ganska stor miss, men jag tror på vad du säger och gratulerar dig! Bra initiativ till tråd!
 
Bra tråd ja
Är själv egenföretagare och jobbar och sliter och har så vitt jag vet bara nöjda kunder. Det är så tråkigt att läsa alla trådar här hela tiden om hur otroligt dåliga och bortskämda alla hantverkare är m.m m.m

Alla kan göra någon miss nån gång har även hänt mig men då har jag givetvis åtgärdat problem omedelbart utan tjafs, en självklarhet för mig.
en nöjd kund sprider rycktet sakta vidare men en missnöjd kund sprider det som en löpeld.

Detta var roligt att höra flite positivt för en gång skull
 
Redigerat:
Håller med de andra, bra tråd!
Jag vet att jag brukar driva väldigt hårt mot hantverkare och dess utförande av jobb.
Men även jag har inte bara drabbats av DÅLIGA för att inte tala om HELT JÄ**A kass hantverkare.
Jag köpte för ett antal år sedan när jag hade hus nya fönster och då skulle det ingå montage. Tyvärr så kan man kort säga att det ENDA detta montage team gjorde rätt och då menar jag också det ENDA, var att de var där på RÄTT dag...
Efter en del diskusioner med fönster lev. tog dom tillbaka alla fönster och ersatte dessa med nya och ett nytt montageteam.
Vilka fantastiska killar och jobba!!!
Där jag tex tid hade varit tvungen att fylla latex för att dölja de dåliga gieringarna, inte EN latexfog på en enda list, städade snyggt efter sig etc
Allt var HELT PERFEKT!!

Så visst finns det toppen hantverkare!!
Där tänker jag stanna, i possitiv anda... :)
 
Manberg skrev:
Det är nog snarare så att det är du som är en bra kund skulle jag tro, projekterat 3 och det blir 5 är ju ganska stor miss, men jag tror på vad du säger och gratulerar dig! Bra initiativ till tråd!
Ja, jo, det ligger något i vad du säger. Det blev väldigt mycket dyrare än vad de sa men å andra sidan får man ha respekt för att gamla hus (liksom gamla bilar?) har sina överraskningar. Hade jag stått och gjort det själv hade jag ju åkt på samma problem som dem fast de löste det fort och bra. Vi har en monstruöst pressad budget och när kostnaden gick upp så drastiskt fick vi problem med betalningen men det har löst sig på bästa sätt nu och det är skönt med hantverkare som inser att man inte snyter 25 tusen ur näsan. Vissa andra som jag varit i kontakt med tycks nämligen tro det.

Mina problem med plåtslageriet verkar kunna lösa sig. Fick tips av min förövrigt eminenta murare (han satte om skorstenarna åt oss i samband med takjobben) om en plåtis som hade lite koll på hantverk och även var intresserad av gamla hus. Visserligen blev han inte billigare än de andra som "hade fullt upp" (som jag tackade nej till) men det ser ut att kunna bli mycket handgjorda detaljer för samma penger så i det avseendet blir det nog betydligt mer prisvärt vilket alltid känns trevligt. Hoppas denna plåtis har tid och ork för mitt hus, jag tror det kan bli väldigt bra. En sak att saker blir dyra men blir det bra och hållbart är det oftast tillräckliga plåster på "såren" för att man ska kunna ta kostnaden med jämnmod.

Ang att jag är "bra kund". Tja, det har kanske lite med människointresse att göra. När jag kontaktar en hantverkare så väntar jag mig ett seriöst intresse från vederbörande. Det är helt ok med mig att de säger som det är, att de inte kan eller VILL ta mitt jobb men jag vill ha ett besked. Det är varje hantverkares rätt att tacka nej till jobb de inte vill ta i men det är fan i mig deras skyldighet att säga det så man kan leta vidare istället för att vänta på en person som aldrig kan säga vad de egentligen menar - dvs NEJ. De jag anlitar är folk jag får förtroende för och för att försvara mitt val av första plåtslagaren (som aldrig kom) så var det en som jag själv inte talat med utan som kopplades in via taksnickarfirman. Så kan det ofta gå när man inte har tagit kontakten själv antar jag. Som "arbetsgivare" tycker jag man ska sätta realistiska mål, vettiga förväntningar och hålla en god ton mot de som anlitas för jobben. Kan man ha hövlighet, lyhördhet och respekt som honörsord kombinerat med en god pålästhet och klara papper på uppgiften så finns nog förutsättningarna för ett gott samarbete - tror ni inte det?
 
bra tråd...efter som jag själv har gnällt på några av våra hantverkare i ett par trådare kanske jag i denna kan HYLLA de so hyllas skall.

Hittade via Bello en SUVERÄN målare som verkligen var en räddade ängel i vårt projekt då vi trodde vi skulle kollapsa av alla röra, enkel att ha att göra med, föreslog själv avtal (skriftligt) i avtalet skrev han t o m frivilligt in tid när han skulle vara klar och tydligt att ALLT ingick i det fasta låga pris han gav. Vi hade tidigare fått (ocker) offerter på 25 000 på samma jobba som han tillslut gjorde för 10 000. (ett vardagsrum med kök + massa spackel) Han höll på att bli lite försenad men kämpade på som attans för att bli klar (sena kvällar höll han på).

När han var färdigt kändes det märkligt att skaka hand med honom och tacka för ett bra jobb för helst av allt ville jag bara ge honom en stor kram.

Tre av mina kompisar har redan efter min lovord anlitat honom...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.