Hej! Jag och min sambo har länge tittat efter en tomt. För ca: 1år sedan hitta vi den rätta. Men problem fanns med vissa lösningar som idag är lösta och vi kan lämna in ett bygglov. Älvsbyhus ska hjälpa till med bygglovs ansökan men nu säger säljaren att vi är tvungna att tecka avtal med dom om dom ska hjälpa till att söka bygglov. Vi ska köpa tomtem men vi vet ej när vi ska bygga vi har sätt en tidfirst på att bygglovet räcker i 5år och det har kännts naturligt för oss. Vi kanske kommer att bygga innan men när finnans kris och personliga saker gör att vi inte kan ta det beslutet idag. Och säljaren på Älvsbyhus menar att vi måste skriva på att vi ska köpa ett hus och det ska vara uppsatt inom ett år efter deras kölista och då som den ser ut nu hamnar vi i Juli och tyvärr så har vi inte dom möjligheterna att bygga så tidigt. Han kanske kunde dra på det nån månad. Det kosta oss 15000kr om vi inte får bygglov för deras utlaga jobb. Om vi vill dra oss ur bara ändå så kosta det 8% Ca 90000kr då.

Det jag vill veta. Vi måste ju kunna söka bygglov och vänta 3år innan vi vill bygga älvsbyhus kan väl inte tvinga oss att bygga hus inom 6mån-1år om dom hjälper till me bygglovet. Ja sa att vi kunde betala dom 15000kr för att få hjälp me bygglovs handlingarna. Men det gick inte. Men vi måste ju kunna söka bygglov själv för ett älvsbyhus utan att teckna upp oss? Jag kan inte mkt om bygglov o.s.v men känns inte som om dom kan tvinga oss att bygga före vi vill även om vi ska köpa hus av dom. För att vi ska söka bygglov nu är för att vi inte betalt nått på tomten ännu. Vi ska göra klart allt när bygglov beviljas me betalning av tomt, sen så har vi 3år på oss att starta samt 2 år att bygga. Bygglovet gäller i fem år.

Så frågerna är kan vi själva söka bygglov för ett älvsbyhus utan att skriva avtal med dom?
Vad är det vi får göra då som älvsbyhus gör annars?
Kan man anlita nån annan som gör det så vi inte behöver teckan avtal om att bygga inom 1År?


För oss står det och faller med detta. Vi skriver inget avtal för att få veta om vi får bygglov om vi får det så måste vi bygga inom 6mån. Nu är de ju försäljare vi har med att göra och dom vill naturligtvis stressa fram en underskrift.
 
Men är ni säkra på att ni vill ha ett älvsbyhus om 5 år?
Vårt första tilltänkta hus var ett älvsbyhus men kommunen schabblade så vårt bygglov blev inhiberat och vi hoppade av affären i och med vi skrivit in i kontraktet att det gäller under förutsättning att bygglovet blev giltígt, och det blev inte. Men det kostade oss 17 000kr för att de gjort bygglovsritningar åt oss... Det var 1998, men varför ska de ha pengar av er om ni inte har något kontrakt???

Idag skulle vi aldrig bygga ett älvsbyhus, främst pga krypgrund och plast under betongpannorna och att virket inte alltid är av bästa kvalitet...

Det finns så många andra firmor som kan rita upp huset åt er, utan att ni måste bygga i år. Ta någon annan firma...
 
Hej!
Vem köper ni tomten av? Älvsbyhus, kommunen eller från någon privat person?
Om ni köper den av kommunen brukar de ha vissa förbehåll att ni ska bygga inom en viss tid och det är det som man ska rätta sig efter.
Låt inte Älvsbyhus stressa er att skriva på något om ni kan vänta med bygget. Bygglov ska ni inte skicka in förrän ni är säkra på det hus ni ska ha.
 
Byggherre skrev:
Hej!
Vem köper ni tomten av? Älvsbyhus, kommunen eller från någon privat person?
Om ni köper den av kommunen brukar de ha vissa förbehåll att ni ska bygga inom en viss tid och det är det som man ska rätta sig efter.
Låt inte Älvsbyhus stressa er att skriva på något om ni kan vänta med bygget. Bygglov ska ni inte skicka in förrän ni är säkra på det hus ni ska ha.

Tomten köper vi privat. Han har inget förbehåll när vi ska bygga. Men vi måste söka bygglov för han vill ha betalt för tomten och vi ska betala när bygglovet är godkänt o klart. Därför söker vi bygglov nu och gör klart det sen kan vi börja bygga när allt är klart och det känns rätt.

Men ja menar vi måste ju kunna söka bygglov själva för ett älvsbyhus utan deras hjälp.. Vi vet att vi inte kommer bygga nu i sommar men ev nästa men vi vill ha klart detta med bygglovet nu så vi kan köpa tomten.

Vi har valt att bygga med älvsbyhus p.g.a av deras priser. Visst känns lite fel att det inte står på platta men nu när dom beter sej så här börja jag och tveka. Vi har bestämt oss för vilket hus vi ska ha. Sen därför vi vill vänta är för att jag nyligen varit med om en bilolycka och är sjukskriven samt att min fru är gravid. Och vi se vart allt slutar innan vi betämmer oss när vi ska bygga. Vi ska köpa tomten ovsett vad som händer. Men för vi ska kunna betala den måste vi ha en klart bygglov. Visst det är en sak vi skulle kunna ordna ändå kanske genom att skriva ett avtal me tomt ägarn. Men efter som det varit grannar o.s.v som haft problem med ang bygglov vill vi inte betala innan bygglovet är klart.

Liten knivig situation. Men vi har haft kontakt en längre tid men älvsbyhus och dom har aldrig nämt detta utan det sa han nu först. Och dom vet att vi haft en plan på att bygga om först några år. Det är så viktigt med att man ska skriva på för dom vill sälja hus.

Men som sagt kan vi inte söka bygglov privat på ett älvsbyhus utan deras hjälp?
 
Redigerat:
maggan9 skrev:
Men är ni säkra på att ni vill ha ett älvsbyhus om 5 år?
Vårt första tilltänkta hus var ett älvsbyhus men kommunen schabblade så vårt bygglov blev inhiberat och vi hoppade av affären i och med vi skrivit in i kontraktet att det gäller under förutsättning att bygglovet blev giltígt, och det blev inte. Men det kostade oss 17 000kr för att de gjort bygglovsritningar åt oss... Det var 1998, men varför ska de ha pengar av er om ni inte har något kontrakt???

Idag skulle vi aldrig bygga ett älvsbyhus, främst pga krypgrund och plast under betongpannorna och att virket inte alltid är av bästa kvalitet...

Det finns så många andra firmor som kan rita upp huset åt er, utan att ni måste bygga i år. Ta någon annan firma...
Vi måste skriva kontrakt för att få hjälp med bygglovet och genom kontrakten måste vi bygga efter deras kö som hamnar i Juli 2009 el innan ett år. Nä inte säker på älvsbyhus om fem år. Men vi tänkte kanske bygga 2010. Men vad hamnar vi på för pris om vi tar nån annan?
 
Det var bra att ni inte köpt tomten av Älvsbyhus. Nu är ni helt fria att göra som ni vill men måste ta i beaktning av kommunens regler för att bygga.
Vad jag vet , men jag kan ha fel, så krävs inget bygglov bara för att ni köper en tomt.
Sen förstår jag att ni vill med säkerhet veta att ni kommer att få bygga sen när ni vill.

Därför - ta kontakt med Statsbyggnadskontoret och kolla vad som gäller. Får ni äga tomten utan att bygga? Kommer ni att få bygglov på tomten? Hur stort/högt får ni bygga? osv. Det kan ni säkert få förhandsbesked på.

Tips! Kolla Björklidenhus om ni vill bygga billigt med platta.
(Priser finns på hemsidan och platta ingår)

http://www.bjorklidenhus.se/
 
Ett annat alternativ för er är att ansöka om förhandsbesked till bygglovet så vet ni ju om ni får bygga. Förhandsbeskedet brukar inte innehålla lika detaljad info så det kanske räcker med att ange ett 1½ plans hus på ungefärlig plats...

Ett förhandsbesked är billigare än det riktiga bygglovet, och gäller för ca 2 år(?) framåt. Sedan när ni vet exakt vilket hus ni vill ha, lämna in det riktiga bygglovet...
 
Jag fattar inte riktigt varför ni vill söka bygglov nu om ni inte tänker bygga förrän om 5 år. Till att börja med så gäller ett bygglov inte 5 år utan 2 år. Ni måste påbörja bygget inom den tiden. Dvs. skall ni bygga med en husfirma så är det ungefär 2 år som ni kan ha som frist. Bygget skall vara klart ionom 5 år.

Men om ni binder er till en viss husfirma nu, så även om de skulle låta er vänta 2år eller 5 år. Så får ni problem med priset. Byggkostnaden kommer att indexregleras, så att den går upp hela tiden medans ni väntar.

Ordna ett förhandsbesked från kommunen, se till att söka bygglov och bygg medans beskedet är giltigt (det har inträffat att folk köpt tomt med för gammalt förhandsbesked, sedan har det varit omöjligt att få bygglov).
 
Jag antar att det saknas detaljplan för området.
Jag tror också på att ett förhandsbesked kan vara något. För betydligt mindre än 15' kan ni få bygglovsritningar utförda av någon konsult. Särskilt som ert egentliga krav bara är att ritningarna ska fungera till ert förhandsbesked.
 
Redigerat:
fialottabus skrev:
Jag antar att det saknas detaljplan för området.
Jag tror också på att ett förhandsbesked kan vara något. För betydligt mindre än 15' kan ni få bygglovsritningar utförda av någon konsult. Särskilt som ert egentliga krav bara är att ritningarna ska fungera till ert förhandsbesked.


Det saknas detaljplan för området. Det finns redan ett posetivt förhandsbesked som är posetivt. Men överklagat. P.g.a dagvattnet. Det problemet är löst nu med, av en geotekniker. Men förhandsbeskedet har gått ut och det var inte vi som sökte det el utan personen som skulle bygga innan på tomten.

Ja har tittat på alla andra alternativ, Det är statsbyggnadskontoret som sagt att vi ska söka bygglov direkt för att då kan först dagvattnet frågan lösas och godkännas. Det kan den inte göra i ett förhansbesked. Och gällande avtal med tomten så måste vi söka bygglov och när det är klart ska den betalas och är sedan våran. Vi vill söka bygglov nu med. Men vi vill inte vara tvungna att bygga inom 6mån p.g.a vi vill inte låsa upp allt så fort.


Det jag undra är kan vi anlita t.e.x en konsult som nån nämnde som rita upp älvsbyhus ritningar på nybyggnaskartan samt det andra till bygglovet så vi slipper binda oss till husköpet?

Dom var väldigt snabba med att skicka ett avtal det låg ett avtal i brevlådan nu i mellan dagarna. Jag sa att vi inte ville skriva på nått. Men han sa att vi måste om vi ska köpa av dom.
 
Ni kan inte kopiera Älvsbyhus ritningar rakt av. Förändra litet här och där i t ex planlösningen - rita huset en aning större t ex 7.35 brett istället för 7.30 osv Annars kan Älvsbyhus gå på er. (Jag vet att det hänt med andra småhustillverkare) När det är dags för er att börja bygga kan ni sedan revidera era bygglovsritningar. Det krävs inte att ni söker ett nytt bygglov för en revidering. En revidering brukar vara betydligt billigare ev gratis. Tala med er bygglovshandläggare om vad de godkänner som en revidering och modifiera sedan ritningarna utifrån det.

De klart att ni inte ska skriva på hos Älvsbyhus innan ni är redo. Verkar otroligt kortsiktigt av dem att vara så påstridiga. De tappar i trovärdighet tycker jag.
 
Tack för svaret... Var precis det rätta svaret för mej.


Mvh T
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.