Luftspalt behövs inte om man kör spån eller cellulosaisolering, då dessa andas av sig självt. Kör man mineralull eller glasull så är luftspalten viktig för att ventilera bort ev fukt.

För övrigt anser jag att spån och cellulosa är suveräna isoleringsmaterial. Vid vattenläckage klarar dom ofta att ventilera ut all fukt utan att det uppstår skador på konstruktionen (om man märker läckaget inom rimlig tid).
 
Så även om jag ökar på spånlagret och därmed säkerligen ändrar temperaturen på vinden så klarar jag mig utan luftspalt?
 
Larsa skrev:
Luftspalt behövs inte om man kör spån eller cellulosaisolering, då dessa andas av sig självt. Kör man mineralull eller glasull så är luftspalten viktig för att ventilera bort ev fukt.

För övrigt anser jag att spån och cellulosa är suveräna isoleringsmaterial. Vid vattenläckage klarar dom ofta att ventilera ut all fukt utan att det uppstår skador på konstruktionen (om man märker läckaget inom rimlig tid).
HALLELULIA:p Håller fullständigt med , bort med glas/stenull från jordens yta!
 
Du behöver inte luftspalt...
 
Då lägger jag dit min förhydringpapp och fyller sedan på med spån
 
har för mej att förr strödde man kalkpulver i spånet för att hålla den alkalisk/basisk ifall mögel skulle få för sej att gro eller möss att bygga bo.
Ni som skyfflat gammal spån kanske sett något som bevisar detta skvaller? Vit pulver typ krita?
gaia
 
Bara spån spån spån. Inte sett något annat
 
Jag har kalk utspritt i mitt kutterspån på vinden, dammar som bara den.
Har fått höra att det är till för att hålla skadedjur borta, men det kanske fungerar mot mögel också.
 
jag skulle gissa att det gör nytta mot mögel också i alla fall när man skyfflar in kutterspån av okänd fukthalt när huset byggs upp. En del kalkpulver fastnar på fuktiga ytor och gör dom stark basiska. Det är nästan som att avluta spånytor :). Sen påverkas kalken av luft och omvandlas till krita med tiden.
Det måste ha varit någon nytta av det annars skulle man inte slösa med kalk i onödan :).
På samma sätt måste halmen blivit konserverat under kalkputsen. Halmstråna var som nyskördade där jag har slagit av för mycket puts av mina fuktskadade källarväggar. Folk som haft sågspån i fuktig puts har också berättat att dom inte hittat mögel fast man kunde vänta sej det .
gaia
 
Fanken,sitter med samma problem,ingen luftspalt,huset byggt-48,endast kuttersån ca 10cm,ventiler i gavlarna,inget mer...
Var bara ett telefonsamtal ifrån att beställa cellulosa från Isoleramera.se, men en snickare avrådde mig då han hade en bekant som varit i tre hus inom kort tid(besiktning)och det var ett "vitt" täcke över hela vinden med mögel,alla tre var det cellulosaisolering i...
Jag fick kalla fötter och vågade inte beställa och nu vete fanken hur man ska göra ,för man vill inte lägga ner ett hästjobb där uppe,det har jag varken tid eller lust med.
Är det nån annan som har haft problem med cellulosaisolering?

MVH/Roger
 
Säker på att det var mögel? Det här med en "bekant" kan man ju också ta med en nypa salt ibland.
Min vind med 10cm spån och inga luftspalter är kanon fin, perfekt klimat.
Är det inte mögel nu och du har bra vent. tycker jag du ska satsa på cellulosa.
 
Troligen så är det bristen på innomhus ventilation som gör att man får möggel på vinden. och det är Oavsett isolerings typ.

Man kan inte bara ösa på isolering på vinden o tro att allt kommer bli bra. Framförallt inte i ett hus med självdrag. I samband med att man isolerar bör man även se över sin innomhus ventilation. Fukten är ju enklast att få ut där den skapas.
 
Men det låter ju spännande. Du som skrev inlägg 25. Kan du inte ta kontakt med din bekant. Så vi får se. Jag är hemskt nyfiken på vad som har hänt och vad dom ska göra med problemet. Nyfiken
 
Jag såg ett test i en annan tråd där det påstods att cellulosa-isolering var dåligt motståndskraftig mot röta, och det stämde på 3 av 4 tillverkare, ekofiber har högst beständighet, troligen pga. borsalterna som det behandlats med.
Jag har haft ekofiber i 4 år nu och det är inge vitt mögel där på inte.

http://www.konsumentverket.se/Documents/energi/spara_energi/test_losull_feb03.pdf
 
Träig snickare skrev:
Men det låter ju spännande. Du som skrev inlägg 25. Kan du inte ta kontakt med din bekant. Så vi får se. Jag är hemskt nyfiken på vad som har hänt och vad dom ska göra med problemet. Nyfiken

jo det blir ju gärna en bekants halvbrors lillasyster när man får höra sånt här,men jag ska forska lite i det och återkomma om vad det var...
Men det är så alltså att man inte behöver luftspalt med cellulosa?
Har som sagt ventilation i gavlarn på vinden och faktiskt ventilation i nästan varje rum i huset,luftkanaler som går upp i skorsstenen,tror det var 9 kanaler som gick till ventilationen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.