Blir det om man snålar och stryper alla spjäll man kommer åt för när det rasslar om pelletsen och brännaren går tycker man att det går så mycket.?
Hmm, om jag minns rätt fattade pelletsförråden eld...

kunde ha varit i Gagnef ;)
 
mycke_nu skrev:
Med 5000 liter acctank skulle det även bli mer än ett par vedinlägg.

Ska du värma 5000 liter 50 grader går det åt 4.2 x 5000 x 50 = 1 050 000 kJ = 292 kWh.

Dvs en 20 kW panna får gå på maxeffekt i 15 timmar. Husets förbrukning under tiden oräknad.

I praktiken skulle du få du elda halva, om inte hela, helgen.
Skulle iofs valt en en 30-50kW panna med 5kbm acktank...Men det är bara VVS-porr-drömmar att önska sig en sån vedanläggning med de utrymmen jag har, därför pellets i kombination med kakelugn & köksspis för ved....
 
gnoll skrev:
Hmm, om jag minns rätt fattade pelletsförråden eld...

kunde ha varit i Gagnef ;)
Jo det är ju det man är rädd för, dvs bakbrand till förråd. Dessutom finns en potentiell risk för självandtändning om förrådet är stort.(risken påtaglig för flis) ..Men tror att pellets i ett veckoförråd knappast brukar självandtända. Det är för torrt & för liten volym. Har man ett veckoförråd för pellets av stål med lock (t.e.x. MAFA Midi på 730 liter) & matningsskruvar i plåtrör bör risken vara liten för brand-spridning vara liten, om man dessutom har en undermatad brännare... Sen kan kan ju ha eldsläckningsutrustning kopplad till förråd & matarskriuv bestående av en vattentank ansluten med en smältpropp....
 
(Den har ingen rökgasfläkt utan är beroende av självdrag och det har rykt in massor och varit svårt att få¨den att fungera tidigare pannrumsväggarna och taket är svarta av sot....) Förra ägaren hade satt in en oljebrännare(olja i oljefat från 30-talet hehe) för att slippa de problemen, men den är bortmonterad nu.
Kan det vara så att man har satt in en insats i skorstenen pga oljeeldningen, har samma problem :( sotar var 6-8 vecka för att inte få det att slagga igen...
 
Vänta nu.. om man får i bästa fall 290 kwh i tanken och kanske har ett uttag på 2kwh/timme i värme så skulle systemet (teoretiskt) hålla i nästan 6 dygn innan man behöver elda på igen...frågan är om man vill(klart man vill;) ) åka till Dalarna varje helg under vintern...

Jag ställer mig fortfarande skeptisk till att låta pelletsbrännaren sköta sig helt fritt utan tillsyn...aska, sekundärluftspjäll och dyligt måste kontrolleras ganska ofta...
 
gnoll skrev:
Kan det vara så att man har satt in en insats i skorstenen pga oljeeldningen, har samma problem :( sotar var 6-8 vecka för att inte få det att slagga igen...
Nix,finns inget rör men insatsör kommer jag att sätta in om jag köper pelletspanna...Det är inget fel på skorstenens diameter & höjd, bara det att det var svårt att få igång draget i en underförbränningspanna utan fläkt.... Pannan tyckte det var enklare att trycka in röken via tilluftsspjället....men nu har det som sagt varit soteld pga att problemet löstes med en rökgasfläkt på skorstenstoppen som inte stängdes av i tid utan pannan och skorstenen "toktände" så det stod en eldkvast ut från skorstenen....Så en skorstensrenovering är nödvändig.....
 
gnoll skrev:
Jag ställer mig fortfarande skeptisk till att låta pelletsbrännaren sköta sig helt fritt utan tillsyn...aska, sekundärluftspjäll och dyligt måste kontrolleras ganska ofta...
Jag kan inte hålla med. En korrekt installared pelletsanläggning ska klara av att sköta sig själv, och dessutom ha olika termovakter som slår av systemet om det blir varmt på "fel" ställe. Är man orolig för brandsäkerheten tycker jag att man ska fundera på att installera sprinkler i pannrummet och ev i ved/pelletsförrådet. Vad jag förstår är det inte jättedyrt men tämligen effektivt...
 
Tror den största risken är väl den som kört med patronen ...får nys om pelletsens förträfflighet...kopplar in drar igång...i en pipa som inte kollats och många jular har gått.....
Och till historien hör att det fattats en tomte i bygden som aldrig hittats ....Brännaren startar upp vvooof ..det är nåt som stoppar upp i skorstenspipan:eek:......:p

Har kört i 5 år själv med "pelle "och det bara tuffar på .....

Mvh
 
Köp en Ariterm biomatic 20+ som pelletspanna, Den har STOR asklåda på 50 liter med askkomprimering som rymmer aska från 1,5-2 ton pellets utan att man packar för då rymms aska från iaf 2,5 ton pellets.. (har en kompis som inte har komprimeringen o en som har med i sina bimatic)
Den har bland den högsta årsverkningsgraden på 85% så du får ut 4100 kWh/ton pellets sett på årsbasis med enbart vv under sommaren som drar ner verkningsgraden..
Nu har den spaksotning så du behöver bara dra i spaken på sotluckan då ni är dit så är det sotat, Sotaren fixar den stora sotningen av pannan..
Rengöringen av brännaren görs vid tömmning av asklådan el vid 2-4 ton förbrukad mängd pellets = för eran del så tar sotaren hand om det då det endast går 15000 kWh/år..
Nu är drivningen ombyggd till det bättre med endast kedjedrift mot tidigare piggar som nöttes.. :)
Köp till deras shunstyrning så har du både inne/utegivare o som klarar att styra 2 shuntgrupper, Då kan du ha den på veckoprogramet så det är varmt då du kommer dit el skaffa deras fjärrstyrning så styrs pannan hemifrån.. :)
Pannan har annars inbyggd elpatron på 9 kW som går in automatiskt när panntempen sjunkit till valt värde t.ex 50°..
Om ni är många som är där o ska duscha efter varandra så mycket vv behövs så stänger shunten med deras styrning då panntempen när 55° så att all effekt går till vv..

Bara du väger pelletsen så kan jag ge dej värdena för att justera pannan rätt via mail :)
Det är vikten på pelletsen som avgör energiinnehållet o då vet man hur mycket fläkt/syre som behövs o det kan jag kolla med Co2 mätaren på min ariterm brännare el i nån av kompisarnas biomatic pannor..
Du bör iaf pluta minst 10% nu, En kompis fick 15% rabbat nu då han köpte sin biomatic..

Montera ett en 120 mm slang i skorsten så är det bara att köra sen.. :)
 
Har du gratis ved så ska du ju satsa på en rejäl vedanläggning. Om ackumulatortanken inte får plats i pannrummet, sätt den i ett annat rum. Eller ta hål i väggen och gör en liten utbyggnad, eller varför inte gräva ett hål utomhus som du isolerar och så har du den under marken?

Jag tycker det är väldigt dumt att köra på pellets när du har gratis ved. Tänk efter ordentligt innan du sätter igång och köp ordentliga grejer så kan du få en bekväm anläggning som dessutom betalar igen sig på sikt. Här har du tips för en enkel och rationell vedhantering: http://web.telia.com/~u52025626/mittpannrum/index.htm
 
H
spaedgris skrev:
Jag tycker det är väldigt dumt att köra på pellets när du har gratis ved.
Vad kostar diesel för hemtransport, diesel och el för kapning och klyvning, vad kostar alla tillbyggnader som måste göras och vad kostar ett extra sotarbesök per år?

spaedgris skrev:
bekväm anläggning som dessutom betalar igen sig på sikt.
Bekväm vet jag väl inte...
Betalar sig på sikt. Ja när kåken ska säljas en gång har den nu tillfälliga vedfrossan gått över, nästa ägares första dyra uppgift blir då att ordna uppvärmningen på ett någorlunda bekvämt sätt. Svårt få snurr på budgivningen under sådana förutsättningar.
 
holmertz skrev:
Vad kostar diesel för hemtransport, diesel och el för kapning och klyvning, vad kostar alla tillbyggnader som måste göras och vad kostar ett extra sotarbesök per år?

QUOTE]

Extra sotarbesök jämfört med pellets är det inte med en ny keramik panna, hos mig är sotaren 2ggr per år + brandtillsyn (är det 2 eller 3års intervall på detta?) summa ca 1000kr/år

Jag gör slut på ca 60L bensin och 20L diesel /år från fällning till pannan. Då kör jag ett bensinelverk till vedmaskinen i skogen och bensinbil med släp för att köra hem veden.

Så min uppvärming kostar väl ca 2000kr
 
Jag skulle ha skaffat en luft/vatten och dockat med ved pannan.När ni är i huset kan ni elda.En pellets panna i ett fritids hus skulle jag inte litat på..
 
spaedgris skrev:
Jag tycker det är väldigt dumt att köra på pellets när du har gratis ved. ]
Jodå jag våndas också över att betala för pellets när vi har skog. Men ved kommer vi i vilket fall som helst att elda, vi har idag en Viking 30 köksspis i ena huset, den tillför en hel del effekt då vi som nu när det är -10 ute eldar den kontinuerligt när vi är vakna. En äldre köksspis samt en vedkamin i "gästhuset" används också vid behov.

Sen funderar jag att även sätta in en kakelugn eller liknande tung konstruktion i "huvudbyggnaden"(Skorstenen är en rejäl sak med outnyttjade kanaler) . Skulle iofs kunna sätta in en vattenmantlad historia ("kamin") för ved eller pellets , men tycker det är orimligt dyrt då man kan få en riktig panna i pannrummet för samma pris.

Idealet vore förstås att ha en anläggning med full frihet att välja:
EL-VärmePump-Sol-Ved-Pellets efter pris och bekvämlighet..men det kostar mer än det smakar....(Ren el som backup & underhållsvärme vintertid. Värmepump som övrig "bas", ved när man orkar, pellets annars, och sol för varmvatten sommartid och uppvärmning höst & vår när den skiner....)
 
2an skrev:
Köp en Ariterm biomatic 20+
Intressant panna, men den verkar en hel del dyrare än en tex en fokus . (Även med en brännare till), pelletsbrännare i allmänhet verkar dessutom klart dyrare än vad som är rimligt, kanske skall vänta till kineserna börjar bygga sådana :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.