Hej!

Hållar på att riva ner det gamla inrökta gipsinnerstaket (gamla husägaren) och ska sätta upp ett vitlaserat pärlsponttak. Vill nu sätta upp spotar i detta innertak. Taket ifråga är ett innertak på övervåningen i en hall. Hallen leder in till fyra sovrum plus badrum samt klädkammare.

Under det gamla gipstaket ligger ett regelsystem och isolering och detta är täckt med byggplast.

Fråga 1: Vad gäller med anledning av värmen? Kåpor? 12 v eller annan styrka? Behövs kåpor med dagens lampor?

Fråga 2: Kan jag sätta upp ett första innertak av plyfa och sedan sätta upp 2tum2 träreglar för att skaffa utrymme för spotar och därefter sätta upp paneltaket?

Fråga 3: Var sätter jag transformatorn? Ovan på den sista panelbrädan? Eller kanske inne i klädkammaren?

Fråga 4: Är ovanstående rätt utförande? Eller finns det andra bättre tillvägagångssätt?

Fråga 5: Läste som snabbast något om downlights, vad är det?

Fråga 6: Vilket avstånd bör man ha mellan spotarna? Ytan på taket är ca 3,20X3,60 meter.

Hoppas på flera bra svar!

Anders Åsberg
 
hej!på lamporna du köper, brukar det stå mått o avstånd till brännbart material.oftast som amatör gör man för små utrymme runt armaturen,även val av kablar brukar vara felaktiga.när armaturer tagits ner för lampbyte, märker man att här har det varit varmt,kablar som smällt.burkarna blir större o större för varje år nu, får knappt plats mellan glesen.
 
De flesta spottar kräver 15-18 cm fritt i höjdled. Men läs vad som står på förpackningen. Skyddsburkar brukar vara ca 30x30 cm och 15 eller 18cm höga.

Planera även för placering av transformatorn, det får (för de flesta transformatorer) inte vara mer än 2m från transformator till lampan.

Lamporna har ett säkerhetsavstånd även frammåt, ofta 50cm. Det innebär att man bör placera dem så att ex. inte en dörr kan stå öppen rakt under lampan (beror iofs. på vilken takhöjd man har).
 
Tack ALLA för utförliga svar! Än fler tips mottages tacksamt, men jag har fått stor hjälp av dessa svar.

Mvh
Anders Åsberg
 
Hallå igen!

Ny fråga: Mitt gamla gipstak, ännu ej rivet, är av modellen uppsatta skivor 30x180 cm och ca 5 mm tjocka. Kanske funkar det att ha kvar? Eller är skivorna för tunna, med tanke på brandskydd?

Fråga 2: HAr hört att man kan sätta upp aluminiumreglar avsedda för att fästa paneltak, hur funkar det? Eller kanske lättast med träreglar? Ska man då sätta upp reglar med mellanrum så att man underlättar med sladdarna, eller borra hål i reglarna för sladdarna?

Fråga 3: Kostnad för spotlights?

Mvh
Anders
 
Hej.

Som relativt nybliven husägare har jag fått lära mig själv efter hand, dock med en hel del hjälp från detta forum. Jag har rivit ned det gamla gipsinnertaket i hallen och satt upp vanlig vitmålad furupanel istället. I taket satte jag in spottar (6 st i L-formad hall). Mitt tak var "tomt" sånär som lite isolering intill ytterdörren och det var ca 30 cm fritt till golvet på övervåningen.

Jag satte in 230 v spottar. Det är 50 w-lampor med i alla paket jag sett, men vad jag hört skall det ändå vara strömsnålare än att köra 12 v, även om det brukar vara 20 w lampor med där (fast här kan jag ha fel). Fördelen med 230 v systemet - förutom att jag slipper trafo är att det är GU 10-sockel och jag kunde sätta i lågenergilampor (art.nr 36-1892 på Clas Ohlson). De är på 7 w/st. Jag har alltså 42 w istället för 300 w i hallen. Lågenergivarianten är dyr att köpa (98 kr/st) men ger lägre elförbrukning, bättre för miljön OCH VIKTIGAST - de blir inte ens ljumna - varken upp i taket eller framför lampan. Skruvade bort gamla taklampskontakten och skarvade på de trådarna till spottarna. Mina sitter på ca 90 cm avstånd från varann. Det var det enda avstånd jag kunde sätta dem på för att ha lagom långt till träreglar i innertaket (om jag nu säljer kåken och nån annan vill sätta in starka/heta lampor igen).

Jag har även satt spottar av samma typ i takfoten på kåken, även där har jag lågenergivarianten. Det har ju inte varit särskilt kallt än i år (Örebro) men runt -10 har inte påverkat lamporna vad jag märkt. Det syns heller inte att det är lysrör, och jag tycker skenet är behagligare (något mindre starkt jämfört med vanliga 50 wattarna).

Skulle man välja 12 v-systemet istället så finns istället art. nr 36-1504, men då sitter det lysdioder istället, och jag gillar inte diodljus i hembelysning. (sockel GU5.4). De bör dock hålla ned värmen iallafall.

Nu sitter säkert nån och funderar varför jag tog ned gipstaket istället för att slå furupanelen utanpå. Det var för att jag har en L/L värmepump som kräver viss fri rymd uppåt för att funka optimalt.

//Daniel

 
Kom på en sak till. Du verkade ju inte ha ett tomt innertak som jag Geilo. Då kan det kanske vara idé att sätta skyddskåpor över belysningens baksidor. Men om man ska köpa såna speciella så är de ju snordyra - för att vara en vanlig plastburk menar jag. Borde det inte gå att t e x köra med gamla sylthinkar (jag köper ju då bara lingonsylten på storpack på Willys). Annars kan man köpa tomma färgburkar i plast hos alla som säljer färg. En 3-liters borde väl räcka och den kostar ju inte mer än en fjärdedel av spotlightburkarna.

//Daniel
 
Dirre skrev:
Kom på en sak till. Du verkade ju inte ha ett tomt innertak som jag Geilo. Då kan det kanske vara idé att sätta skyddskåpor över belysningens baksidor. Men om man ska köpa såna speciella så är de ju snordyra - för att vara en vanlig plastburk menar jag. Borde det inte gå att t e x köra med gamla sylthinkar (jag köper ju då bara lingonsylten på storpack på Willys). Annars kan man köpa tomma färgburkar i plast hos alla som säljer färg. En 3-liters borde väl räcka och den kostar ju inte mer än en fjärdedel av spotlightburkarna.

//Daniel
Tyckte detta lät skeptiskt så jag kollade med min sambo som är elektriker, som svarade:

Dumt att köpa vilken plastburk som helst! Du vet inte hur mkt värme sylthinken tål, i värsta fall smälter den... Köp dom tillhörande plastburkarna (som är testade att tåla värmen) eller köp billigare plåtburkar. Men kolla upp så att burkarna är tillräckligt stora för just dom spottar du ska använda.
 
Jo visst har du rätt Maria. Jag var fortfarande lite inne på om man byter till de knappt fesljumna lågenergilamporna och bara för att hålla undan isolering och annat så man slipper en massa bôs i lamporna. Med de vanligen medföljande 20/50 w lamporna så flyter nog en syltburk bort rätt snart.

//Daniel
 
Visst är det ett gipstak jag har! Det är ca 8-10 mm tjockt med nogrannare mätning.

Talade med en sakkunnig i en elbutik. Han sade att jag klarar mig utan kåpor och att det räcker med en 45 mm regel uppsatt i gipstaket och regeln emellan och sedan paneltaket. Vad tycker ni om det?

Alltså inga kåpor, träreglar 45 mm i höjd, spotar mellan gipstak och paneltak. Gipstaket skulle klara värmen och spotarna avger ingen värme åt sidorna (Träreglarna).

Sista frågan: HUr göra med sladdarna? Dra dom över reglarna? De kläms då ihop av panelen. Eller göra hål i reglarna?


Skälet till att jag inte vill använda kåpor är att takhöjden inte håller för det.

Anders
 
45 mm låter som det är klart för lite för de flesta armaturer. Om du väljer 20w lampor så finns det armaturer som klarar sig med så lite som ca 20mm. Men då kommer du att behöva många.

lamporna har säkerhetsavstånd även i sidled men det brukar vara lite mer blygsamt, typ 5cm.

För att få klarhet så måste du följa tillverkarens angivelser, jag skulle inte lita på en försäljare i en butik, såvida han inte kan visa detta i skrift från tillverkaren.

Huruvida man väljer 12V eller 230V har debatterats flitigt på elsidan här. 12V är betydligt mer energieffektiva än motsvarande 230V lampor. Men kör man med lågenergilampor så är det ju en helt annan sak. Dessa brukar dock vara problem att dimma (finns utrustning för det också men då åker man upp rejält i kostnad).

 
Du får absolut inte klämma kablarna.

Borra hål, och kör helst med VP rör, kabeln skall vara värmetålig (finns ex. att köpa på elbutik.se). Kör du med 230V lampor så måste den kabeln läggas i VP rör, den får inte gå lös inne i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.