Hej!

Min blandare är lite bråkig, antingen så blir det för varmt eller kallt. På det varmaste läget är det skållhett.

så jag undrar om jag ska vrida ner tempen på "ratten" som styr varmvatten under min Nibe 300L eller ska man justera på blandaren?

Mvh
Bambi
 
justera på blandaren. du vill inte ha bakterier i stammarna. minst 60 grader i tanken.
 
Jag har 63 grader i tanken men på den sitter det en "mixer" där jag kan justera värmen på tappvattnet. Så har två val, juster där eller på blandaren?
 
justerar du på mixern får ju detta inverkan på hela kåkens varmvatten. har du problem med för varmt vatten på övriga tappställen också? Inte? då ska du justera på blandaren.
 
men man behöver ju inte skollhett vatten i någon kran ändå, vrid ner tills du har lagomt varmt på mitten, lagomt för att handiska eller tvätta händerna
 
Om det blir för varmt på varmaste läget, så är tipset att inte vrida dit, utan stanna vid behaglig temperatur,:)
Kan det inte vara så att det är dags att byta eller serva blandaren,

Mickla inte med blandningsventilen vid pannan, den ska vara öppen fullt, om du inte har mer än 65 grader där,

Legionella är en bra orsak till detta.

Saxat från : http://www.bollnas.se/Webred/webred...5c2d4dd08d04d3a9c1256905002010a2?OpenDocument

"Åtgärder: Om man håller en så hög vattentemperatur i varmvattenberedaren(minst +60° C) att vattentemperaturen ända ut till spolmunstycket håller minst 50° C undviks att bakterien får möjlighet att tillväxa.
Sanering sker genom att spola varmvattensystemet med hetvatten.
Tiden för att avdöda legionellabakterierna varierar med temperaturen. Vid +50° C avdödas 90 % på 5-10 timmar, vid+ 60° C på 10 min och vid +70° C på 10 sekunder."

Den långa versionen.. : http://www.vvsforetagen.se/download/3411/Legionella 06.pdf
 
Risken med att inte justera och "bara vrida till behagligt" är ju lite farligt om man har typ 3-åringar hemma som inte riktigt behärskar varmt vatten. Justera blandaren till ca 45 grader max. Jag lovar att du inte kommer att tycka det är behagligt att stå o skölja händerna i det vattnet, men ingen risk att bränna sig.:)
 
så slutsats: mixern vid varmvattenberedaren vrider jag mot plus så lång det går sen justerar jag ner värmen vid blandarna så jag har 45 grader vid max?:)
 
Ja,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.