Hej
Vi har precis byggt färdigt vårt drömhus och jag har äntligen tid att sätta mig ner och gå igenom alla kostnader.
Jag hade min rörmockare på löpande avtal och en överenskommelse på att jag skulle få 25% rabbat på materialet mot grundprislistan.
Nu ser jag att det skiljer ruggigt mycket på grundprislistorna hos dom stora grossisterna. Min "mockare" köper allt på Ahlsell. Hans ápriser exl. moms är lika dyra som Dahls priser ink moms. Så i själva verket har jag inte fått någonrabbat på sakerna igentligen. Jag kollade även upp alla priser mot Rinkabyrör och även här var han betydligt dyrare (20-35% dyrare)även fast jag fått 25% i rabbat.
Finns det inget i konsument-köp eller -tjänst lagen som säger vart ett rimligt pris ska ligga.
Annars skulle det ju vara frittfram att skapa en egen prislista och sedan ge alla entreprenörer en väldigt stor rabbat för att vara konkurenskaftig.

Var in och pratade med en säljare på Ahlsell som förklarade att dom hade mycket högre rabbat % till rörmockarna än vad Dahl har. Priset borde väl ändå följa en rekomenderad prislista, eller?

Hoppas på att någon kan hjälpa mig med detta.
Mvh
Stefan
 
ssjostrom skrev:
Annars skulle det ju vara frittfram att skapa en egen prislista och sedan ge alla entreprenörer en väldigt stor rabbat för att vara konkurenskaftig.
Det är precis så det är.
Det är precis så dom gör.
 
Det verkar tyvärr vara så att ingen kommer i närheten av Rinkabys priser.
Jag köpte en dubbelpanels-radiator från Rinkaby på ca 1100:- ink.moms.
Rörmokaren som bytte det svor till när jag sa vad jag betalat, han kunde inte ens få mitt pris till inköpspris...
 
Jag blev rejält trött på Ahlsell idag, Fick betala 860 ink m för två sketna fmm väggbrickor,
Handlade på kompisens konto, och han är en småkund, handlar för kanske 5000 per år,och har väl halvtaskig rabatt tänkte jag..

Så på eftermiddan var jag in och handlade på den huskoncerns konto jag jobbar åt till vardags,
Då visar det sig att dom hade mindre rabatt, trots att dom måste handla för ? 200 villor eller mer, räkna själv, per år..

Å dom där väggbrickorna hade jag nog fått för halva priset på Woody, utan rabatt...

Å dom har ju iallafall tomt på hyllorna, så man måste pula och tänka om ifall man vill få ihop det samma dag...
Å osv....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.