Skall bygga ett 10 kvm stort förråd i lösvirke.
Den skall stå där det nu är slät gräsmatta (under snön :))
Hade tänkt att gräva ut ytan där förrådet skall stå, lägga på makadam, packa den och sedan placera ut 9 st lecablock.
Är det fel tanke att använda lecablock istället för att gjuta plint? Jag vet inte om det går elledningar under gräsmattan så det känns lugnare med lecablock.
Om man gjuter plint, räcker det då med 60 cm djup?
Huvudfrågan är, hur skall jag förankra förrådet?
Kan det stå på lecablocken utan förankring eller kommer det blåsa bort?
Förrådet skall stå i Stockholm.
 
Borra hål (180mm) med ett jordborr, i skåne räknar vi frostfritt 700mm vid plintgjutning. Du bör nog borra några dm till. Antal, 6 eller 8 till den yta du nämner.
Blanda cement, gärna med sten i, och fyll hålen, väg av så att de har samma höjd, och stick ned ett järn i varje hål. Sedan är det enkelt att bulta fast en regel, 145--195 eller vad du vill, som början till ett golv. Plintarna kommer att stå där i 100 år ;).
Om Du väljer att köpa färdiga plintar, finns risk att de skjunker, om inte grusen i botten packas omsorgsfullt. Lecablock är nog att bygga in problemen, med risk som du nämner, att de blåser bort tillsammans med förrådet ;D
 
Menar du stolpsko när du skriver sätta ner ett järn?
Skall man inte gjuta i papprör? Plinten bör väl sticka upp någon decimeter ovanför marken?
Vad tror du om att först spika ihop en ram av regelvirke t.ex. 4X2,5m och skruva fast 6 st stolpskor på lämpligt ställe på regeln.
När detta är gjort ställer man ramen på gräsmattan och trycker ner den så att man får 6 st hål. Därefter borrar man hålen med hålborren och gjuter plintarna.
När plintarna är gjutna men inte brunna så placerar man ramen över plintarna och trycker ner till lämplig höjd.
Sen kan man justera så att allt kommer i våg. När cementen har brunnit färdigt så är det bara att gå vidare med resten.

Om man skall ha plankgolv, är det då smartast att spika detta innan man spikar väggreglarna? Då får man ju ett helt golv som dessutom är praktiskt att stå på under själva bygget.
 
Glöm inte att armering i plintarna. Stick ner några böjda pinnar vid sidan av järnen. Dom får inte sticka utanför plinten.
/CC
 
Bluesbrother skrev:
Menar du stolpsko när du skriver sätta ner ett järn?
Skall man inte gjuta i papprör? Plinten bör väl sticka upp någon decimeter ovanför marken?
Vad tror du om att först spika ihop en ram av regelvirke t.ex. 4X2,5m och skruva fast 6 st stolpskor på lämpligt ställe på regeln.
När detta är gjort ställer man ramen på gräsmattan och trycker ner den så att man får 6 st hål. Därefter borrar man hålen med hålborren och gjuter plintarna.
När plintarna är gjutna men inte brunna så placerar man ramen över plintarna och trycker ner till lämplig höjd.
Sen kan man justera så att allt kommer i våg. När cementen har brunnit färdigt så är det bara att gå vidare med resten.

Om man skall ha plankgolv, är det då smartast att spika detta innan man spikar väggreglarna? Då får man ju ett helt golv som dessutom är praktiskt att stå på under själva bygget.
Nej jag menade inte stolpskor, utan det finns galvade plattjärn som är klyvna nedtill att köpa, men jag brukar göra egna ca 500mm långa med ett hål till en vagnbult, låt dom stick upp över plinten så att hela regeln får sidostöd. Papprör... nej det använder inte jag, hålen blir perfekta med ett jordborr. Men om det är besvärligt, om hålen rasar samman, så får du använda någon form/papprör, och det är klart att du upptill ovan mark får använda ett rör. Man borrar hålen i samband med att man skall gjuta, och inte några veckor innan. Sträva efter att få upp bygget så där kommer luft innunder, samt att du kan hålla uppsikt över ogräs. Att göra ramen och ställa den på plintarna innan dessa har brännt, går alldeles utmärkt. Lätt att väga av och snygga till ovandelen på plintarna. Glöm sen inte grundpapp mellan plint och regel.
Enklast är att spika golvet därefter, välj 2 1/4" spont golvbräda. Enklast är nog att göra väggarna liggandes, (räknar med att du väljer 120mm eller kraftigare) sen är det "bara" att resa och sträva, och på lite avstånd begrunda verket med en nubbe ;)
Vill du göra plattjärnen själv, så välj något 40--60mmX6--8mm.
 
Tack för bra tips. En undring bara. Hur gör du när du gjuter direkt i hålet utan papprör, jag menar biten ovan mark. Fyller du hålet först med cement och trycker ner pappröret lite i det och fortsätter sedan med att fylla upp röret till ovankant?

Hur mycket cement kan det gå åt till 7 plint?

Är det realistiskt att gjuta 7 st plint och hinna få ner den färdiga ramen?
 
Blev just fullvärdig medlem :)
 
Bluesbrother skrev:
Tack för bra tips. En undring bara. Hur gör du när du gjuter direkt i hålet utan papprör, jag menar biten ovan mark. Fyller du hålet först med cement och trycker ner pappröret lite i det och fortsätter sedan med att fylla upp röret till ovankant?

Hur mycket cement kan det gå åt till 7 plint?

Är det realistiskt att gjuta 7 st plint och hinna få ner den färdiga ramen?
Tänkte inte fullt ut, när det gällde Ditt bygge, jag menar biten ovan mark. För det mesta när vi gjuter till stolpar, så slutar vi i markplan och så ett järn på vardera sidan stolpen. När det gäller ovan mark förekommer det att man formar om det skall var 4-6-kant etc. Vid ett tillfälle för många år sedan skulle en trädgårdsmästare själv gjuta ned något hundratal stolpar, och det förklarade högen med tomma mjölkkartonger han samlat på sig. Han satte mjölkkartongen över gjutningen och stack ned röret (50mm) i kartongen/gjutningen, och sedan öste han i gjutningen runt röret, kartongen trycktes ut av gjutningen och blev rund, såg bra ut när han var klar, detta som parentes och kanske tips till andra, att det behöver inte vara så omständigt.
Såga du till dina papprör till den höjd du önskar plinten ovan mark (200mm?) men de behöver inte vara fullt 180mm ovan mark, 120 i diam. borde räcka.
Om det inte är större jobb, så blir det enklast att köpa färdigblandad cement i 25 kg påsar, men jag tvivlar på att det räcker med 4 per hål! Så har du grus hemma blir det nog enklast att blanda själv. Du bör klara av att gjuta alla på en gång, men gjut i hålen först, på med ramen och stick ned järnen. Låt regeln styra järnen, sätt dessa på insidan. Men om du räknar lite på måtten, 200mm ovan mark+100 järn ovan färdig plint= 300mm, så ser du att ett järn på 500mm blir för kort. Har du inga längre järn, får du bättra på med några bitar armeringsjärn i varje plinthål.
Sist men inte minst, när du nu går omkring med dina stora stövlar på byggarbetsplatsen, så tänk på att jord eller annat får inte hamna mellan/i gjutningen när du joxar med papprören.
Lycka till ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.