När hantverkarna gick loss på övervåningen i vårt hus från 1925 trillade det ner en bit av taket och medföljande stuckatur på undervåningen (i ena hörnet). I hålet som blev ser man nu den (som jag förstår det) hemska sanningen, nämligen vass. Taket är även för övrigt rätt risigt och med flagor här och var, dock inga djupare sprickor i putsen.

Hur skall jag göra för att laga hålet i taket och fixa till stuckaturbiten?
 
du ska laga hålet med kalkputs. Det är kalkputs som använder förr och det fäster bra på vassen. Vass är inget hemskt, isolerar också.
Stukatur är krångligare för det kunde varit något sorts gipsblandning som stöptes i formar. Är mönstret alltför komplicerad och du vill inte lägga tusenlappar att få det återskappat så kan du ju bygga upp en slätt fyllning av puts som bara påminner om den gamla stukaturen. Det blir inte likt originalet men skadan blir reparerat och synlig bara om man tittar efter den :).
Blanda mycket fin sand i kalkputsen ( 1mm?) för slutfinish så blir ytan slätt och fin. Har sett en dansk forma en slätt list vid tak och han slättade/formade putsen med en glasburk/ syltburk dom hade lämplig diameter för att få den perfekta fina rundningen mellan tak och vägg. Kalkputs stelnar sakta så du har gott om tid att forma och bättra på din reparation. Kalkputs uppför sej som sandspackel och är lätt att hantera om man har tålamod och vågar prova :).

Flagor skall bort innan du målar taket. Flagor uppstår oftast när man målat med modern plastfärg över den ursprungliga färgen som var kalkfärg eller limfärg. Bäst resultat får du om du skrapar all plastfärg occh målar med den ursprungliga fex limfärg. Spraya med vatten så lösnar flagor det lättare.
För att måla med dagens takfärg måste du tvätta bort all den ursprungliga limfärg. Tvättar du inte rent får du flagor igen.
Så du kan välja själv om du vill tvätta ditt tak eller skrappa och måla med gamaldags färg :).
Lycka till!
gaia
 
Kalkbruk är självklart bäst använd lika med lika kan aldrig bli fel. Jag brukar dock själv använda gipsbruk till att laga putsade tak då detta fäster lättare i kalkbruket men är samtigt ett"mjukt bruk". Lägg i, i omgångar om det är stora hål då gipsbruk expanderar något när det stelnar (tar upp CO2 från luften) .

Stuk fäster jag oftast med skruv (borra först i gipsen) du kan använda gibsbruk även för att fixa skarvarna. använd en blöt pensel för att göra det osynligt.

Fär att få bort färg i taket som tidigare varit målat med typlimfärg kan man prova att klistra upp en plastfilm. Detta fungerar som så att fukten i limmet går igenom färgen och löser den gamla limfärgen. då sitter inte plastfärgen kvar och plast och plastfärg ramlar mer man får nu en yta som är lätt att tvätta ner.

mvh plexi

mvh plexi
 
Tack för svaren! Några funderingar bara:
Pleximaster: jag förstår inte riktigt hur du menar med plastfilm i taket. Menar du att man klistrar upp plast med lim (vilken sort?) och då lossnar plastfärgen från limfärgen och sen kan man tvätta bort limfärgen?
Gaia: Skulle det räcka att skrapa bort flagorna menar du och sedan måla över med limfärg? Alltså om det är kvar plastfärg mellan den gamla gamla färgen och den nya gammeldags färgen så är det ok? Eller måste allt bort?
 
all plastfärg och limfärg skall bort innan du målar med modern takfärg ...annars får du flagor igen. Om plastfärgen är borta så behöver du inte tvätta bort limfärgen så någa om du tänker måla över med limfärg. Ska du måla med annat så skall limfärgen tvättas bort.

Limfärg är vattenlöslig och löses upp av vatten, kan tvättas av med vatten. Om du målar över med en vattenbaserat modern färg ovanpå limfärgen så löses limfärgen i den fuktiga färgen innan ytsiktet torkar. Oftast släper den nya färgen .... Samma sak om du målar över gammal plastfärg så kan vatten kryppa under till limfärgen och den släper här och där ...

Det som pleximaster beskriver är att fukta hela taket med tapettlim och sätta plastfölje ovanpå så fukten från limmet skadar/löser upp färgen och sen är det lättare att dra av allt som lösnat. Men sen ska man ändå rensa rester och limmet bort. Smidigare än att stå på en stege och fukta bit för bit med blomspruta , vänta tills det verkar , och skrapa med en spakelspade, tror jag :). Jag har bara skrapat/tvättat väggarna från tapett som satt på limfärgen så det var mycket enklare.

Har också hört att man kan spärra med lösningsmedelbaserad färg , spakla ojämnheter och måla med vanlig takfärg men är inte säker om de fungerar på limfärg.
Nog med gissningar! Fråga i färgbutiken inte i byggkädjan typ Bauhaus!!!!!.

Du vill ju få ett proffsråd så bäst är att ta en bit som ramlat av med färg på och visa den i färgbutiken. Oftast kan dom prova sej fram vad det är för sort av färg och vad som skall användas för att ommålningen blir hållbar. Du vill väl inte göra om jobbet? Lätt hänt att jag gissar fel och lurar dej i ett jobb hellt i onödan :). Du vet ju inte heller om det är limfärg du har på taket.... kan vara annat sort ....
gaia
 
Tänkte berätta hur jag till slut gjorde, efter konsultation av färghandlare mm. Takfärgen som var sprucken här och där skrapade jag ner med en spackelspade. Det mesta trillade bara ner och avslöjade en hel del läskiga sprickor i putsen bakom! Men på vissa ställen satt den gamla färgen hårt fast och där körde jag med en blomspruta och efter ca 10 minuter kunde man skrapa ner den färgen med lätthet. Det var limfärg underst och den tvättade jag bort så gott det gick, det som ändå satt fast tänkte jag att det får väl sitta. Det stora hålet och de stora sprickorna har jag lagat med en grej som heter "husfix", ett cementbaserat material som var kanonbra! I en och samma seans kunde jag bygga upp hela hålet som väl var ca 3 cm djupt. Inga problem utan det fäste bra och stannade kvar tills det härdat. Sedan skall det målas med en oljebaserad grundfärg som skall binda genom det mesta inklusive eventuell kvarvarande limfärg. Härefter spackling och slipning och målning med vanlig takfärg. Hittills verkar detta koncept fungera utmärkt!
 
Jag gjorde detsamma med mina stuckaturtak i förra villan (från 1925). Nu var stucken inte skadade utan det hade bara blivit en del större sprickor i taken. Använde vanligt spackel och målade sedan med oljebaserad vitfärg. Till slut två lager vanlig vattenbaserad takfärg.

Vid husförsäljningen 25 år senare fixade jag bara till ett par få nya sprickor, borstade taken och målade om med takfärg 2 ggr.

Skriver detta bara för att konfirmera att det russ nu gjort funkar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.