Har en liten fundering ang bilningsjobb. Det är mänligen så att i mitt fritidshus (betongplatta på mark och berg) på bottenvåningen har jag vattenanslutningar och 150 liters hudrofor i ett rum utan avlopp. Funderar på att bila golvet för att få plats med en avloppsbrunn samt avloppsrör till anslutning till befintligt avlopp.

Dock, i rummet bredvid (avstånd ca 1 meter) är det klinker på golvet och det som jag är orolig för är att vibrationer vid bilningsarbete kan göra att klinker lossnar.

Finns det fog för denna oro ? Hjälper det om jag använder en klenare bilningsmaskin, t.ex bara en borrhammare med 1.8 J isf en bilingsmaskin med 12 J ?
 
Finns det fog... Haha ja... Finns det tillräckligt med fix under plattorna så ska det inte vara någon fara, utan det är om det är för dåligt med fix eller dåligt primat innan som plattorna kan lossna. Det är min åsikt, så risken finns ju ..
 
Varför ska du ha ett golvavlopp i rummet? Är det för att klara översvämning när hydroforen börjar läcka? Gäller det bekväm tömning av vattensystem för oupvärmd sommarstuga vintertid? Det verkar lite överambitiöst, tycker jag.
Träffar du på berg där du tänker bila så behövs det ju starka krafter som får stugan att skaka. Kan det inte lösas på en enklare vibrationsfritt sätt ? Kanske en dum fråga men ....
gaia
 
Svaret är både och, tömma kan jag i å för sig göra till golvbrunnen i badrummet 3 meter därifrån. Men om det skulle bli läckage, i värsta fall läckage på hydroforen eller rören, och samtidigt skulle vattempunpen pumpa, så kan det bli många hundra liter i ett rum utan avlopp...

En annan aspekt är om jag hade velat installera avluftning av hydroforen eller vattenfiler så brukar de också kräva avlopp.
I rummet bredvid, där jag har varmvattenberedaren, finns det inget avlopp heller, så avloppet i hydroforrummet skulle avleda vatten från bägge, tröskeln mellan dessa skulle tas bort.

Vet inte heller hur försäkringsbolaget skulle agera i sånt fall, har inte läst deras regler, men skulle inte förvåna mig om de kräver avlopp i rumk med VVB eller hydroforer.
 
No ja, då avloppet behövs bara i akuta fall. Jag skulle faktiskt fundera på att göra en mindre påkostat evakuering genom yttervägg ut i det gröna vid olycka. Man kan gjuta en vall rund tanken så vatten har begränsad utrymme att flytta ut och ett "avlopp" genom yttervägg som leder vatten ut på gräsmatta. Kanske kan man lösa det med ett mindre ingrepp än en vanlig avlopp kopplat till husets avloppsrör som du planerar ? Bara en idee ... att slipa bila i huset :).
Om tanken rostar genom så börjar det oftast med mindre håll som droppar för att senare bli större. Det blir inget syndaflöde i starten om ingen slang hoppar av :). Bryter du strömmen när du lämnar stugan står pumpen stilla :).
Men ska du ha vattenfilter så måste ju filtret spolas (automatiskt?) med jämna intervaller och din lösning blir mest lämplig så klart.
Vet ej om försäkringsbolaget kräver avlopp men någon sorts evakueringmöjlighet bör man ju ha, tycker jag.
gaia
 
Avlopp genom väggen låter som en intressant tanke som jag skall undersöka, måste bara kolla om golvet i hydroforrummet ligger över eller under markytan. Huset är byggt på en platta, inte på plintar eller torpargund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.