Försöker komma på det lämpligaste sättet att ändra planlösningen i vårt badrum inför renoveringen där. Jag skulle behöva input på lösningarna för jag vet faktiskt inte själv vad som blir bäst.

Det jag framförallt hängt upp mig på just nu är 2 st.
1. Kan man ha handfaten framför fönstret? Fönstrets underkant är ca 120 cm över golv så det får plats, men kommer det kännas konstigt?

2. Kan jag placera ett "rakt" badkar vid sidan om dörren (känns det som man slår i knäna där?) eller ska jag använda ett snett hörnbadkar istället?

Någon som har några bra ideér? Försöker bifoga ursprungsplanen och mina nuvarande 2 förslag.
Fönstret finns i ovankant av planen och dörren nere till vänster.
 
  • badrum old.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrum förslag1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrum förslag2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som kan vara en fråga är ju var du ska sätta badrumsspegeln.
Förutom det så tycker jag att alternativet uppe till höger känns bäst
 
håller med, uppe till höger känns bäst
 
P
Ha inte handfatet förnära dörren för där kommer du slå i och kommer bli irriterad på. Men varför inte ha badkaret vid fönstret?

Alltså tittat medsols från dörren
Handfat vänster nere
Toa vänster uppe
Bad vid fönster
Dusch höger nere
Hylla nederkant
 
Det är just att handfatet kommer förnära dörren jag är rädd för i den andra lösningen.

Tyvärr kan inte toan flyttas, avloppsstammen är bakom väggen till höger.
Badkaret under fönstret är en av de saker jag försökt unvika, för vi har det delvis under där idag och jag vägrar använda det vintertid pga kallras från fönstret.

/R
 
Jag misstänker att du inte ahr ett treglasfönster nu. Du borde inte ha något kraftigare kallras med ett sådant (teoretisk kunskap, har själv tvåglas med kallras)
 
Hemmakatten
jag tycker också att rlösningen längst upp till höger känns bäst. Enda nackdelen är att toaletten hamnar långt från handfatet (och vattnet).

Jag skulle bygga in badkaret hela vägen från dörren och upp till andra väggen, dvs. hela kortväggen blir ett inbyggt badkar. Du får då en hylla i badkarshöjd innaför dörren att ställa schampoo o annat på. Du slipper också allt städande i prång o under badkar samt att det hela kommer att ge ett snyggt, enhetligt intryck.

Behöver ni verkligen två handfat? Kommer ni att stå två stycken där varje dag och borsta tänderna samtidigt? Om inte, skulle jag föreslå en bänk lika lång som nu men med ett handfat på den vänstra sidan. På bänken till höger kan man då ställa tandborstar eller parfymflaskor eller blommor osv. Om handfatet är tillvänster så sätter man en liten spegel (vändbar med sminspegel gärna med belysning) på utdragbar arm på väggen till vänster om fönstret. Om man vill får det plats en helfigursspegel på väggen till vänster om handfatet.
 
Ja eller ett lite snyggare badrumsskåp/liten gaderob. Inte dumt alls brevid handfatet för på så sätt finns det plats för allt man vill ha inom räckhåll :).
 
Jo, bygga in badkaret var min första tanke, det jag hade problem med var att hitta ett tillräckligt smalt inbyggbart badkar, det är 70 cm till vänster om dörren in till väggen, de flesta "bra" badkar är 80 cm, därav problemet att slå knäna i badkaret. Men jag kanske ska leta vidare i den riktningen.
Hade en idé om att sänka taket över badkaret för att förstärka inbyggnadseffekten, osäker på hur bra det blir och har problem att rita så bra att jag kan "se" om det blir bra.

Att handfatet är långt från toa har ju snarast blir mycket bättre jämfört med hur det är idag, när det är maximalt långt borta. Duschen kommer ju dock vara bredvid och med en lång slang till duschhandtaget tror jag inte det är något problem.


I någon tidigare version av hade jag faktiskt ritat in ett grunt halvhögt spegelskåp till vänster om handfatet som kunde fungera som helspegel. Andra alternativet är att sätta en stor spegel över badkaret, om man inte ska duscha där kanske det fungerar.

Och jo, jag tror också det lutar åt någon variant av planen uppe till höger. Det svåraste är att justera sin "drömplan" till verkligheten, alla möjliga småsaker har en tendens att stjälpa ideerna.
 
Om nu dörrens placering är ett problem och ni ska bygga om hela badrummet, går det inte att flytta lite på dörren så att ni får in det badkar ni vill?
 
Hade jag kunnat flytta dörren hade jag gjort det, men ett 2,5 m fall ner i trappan stoppar mig.
Med ett badrum placerat ovanför hallen och bredvid trappan med ett lättbetong bjälklag i ett radhus är vi klart begränsade på hur vi kan flytta runt på någonting. Jag hade kunnat hitta åtskilliga bättre planlösningar på vår ovanvåning än vad vi har idag, men men, det låter sig inte göras.
 
P
Förlåt men jag tycker det verkar så att du vill ändra men inte kan pga det en och det andra..... Har ni funderat på att göra helt om? flytta badrummet till en annan plats i huset? Bygga upp badrummet tex i ett sovrum och sen flytta sovrummet till där badrummet ligger?
Vill man ändra måste man vara berädd på att jobba/betala.
ALLT går att ändra på. Allt går utom tennsoldater och små barn.........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.