God kväll forum, (tar en liten risk att ämnet hamnade i fel kategori) Äger ett 80 år gamalt hus som är endast isolerat med kutterspån golv o tak och någon form av mossa mellan träbalkarna i en stående konstruktion. Är själv inte hemma vinter tid och då huset är ganska otätt värmemäsigt så har jag en munters sorptionsavfuktare gåendes där. (när den togs i bruk hösten 06 tog den bort 99% av all kondens på rutorna och den dåliga lukt som kom med hösten och fukten) Att ha det uppvärmt är "ekonomiskt självmord" för min del. En stor renoving är planerad men i olika etapper i så fall. Om jag nu börjar tex att göra ett helt nytt golv med bjälkar och allt som hör till så undrar jag lite om isoleringen hanterar avfuktaren. I nuvarande träväggar cutterspån och mosa så är ju det ingen större fara med fukten,och fukten sugs ju inåt huset pga av avfuktaren (teoretiskt). Med en renovering av golvet och då ny isolering i golvgjälklaget så kanske avfuktaren drar in fukt från krypgrunden in i isoleringen som då kanske inte ger något bra resultat. Vad säger forumet, vågar man sig på en etapp renovering med en avfuktare gåendes på vintern? Skulle man kunna strunta isoleringen i golvet och lämna det tomt i så fall? sena undringar från Hans O
 
Hej Hans, jag har inte något svar på dina frågor men kommer i stället med en annan fråga:

Jag har också ett gammalt hus som står utan värme på vintern eftersom det bara används som sommarhus. Har problem med fukt, men har inte råd med underhållsvärme. Brukar använda en enkel avfuktare köpt på Bauhaus för någon tusenlapp när huset står obebott höst och vår. Men den avfuktaren behöver ha 20 grader varmt för att jobba bra, så den kan jag inte ha igång vintertid.

Du har tydligen en avfuktare som funkar vintertid. Vad är det för modell, hur stort hus avfuktar den och hur mycket ström tar den?
 
Hej Sommartorparn, (samma Hans här som håller på med fönstrer projektet) Jag har en Munters Home Dry (99% säker) skall kolla upp det ordentligt så sakll du få model nummret på den då kapaciteten är av betydelse. Den dra lite ström förstås det beror helt och hållet på väderleken/årstiden. Har faktiskt en ström mätare på den men jag tror den har blivit nollstäld minst en gång på 2 år. Tippar på att vid mulet och grått väder mellan 5 och 15 grader så får den jobba en hel del, går ytertemeraturen under noll så blir effekten (tror jag) att den arbetar betydligt mindre. När jag installerade den så tog den bort all fukt/kondens som fanns på rutorna över en natt, återkommer i ämnet. Mvh Hans O
 
Har varit hemma och kollat förbrukningen på avfuktaren, ca 30kw gick åt dom 5 dagarna jag var hemma. Det var tre dagar med ruskväder och två dagar sol (kalla nätter varmare dagar) så det är klart att det kostar en del att ha den i gång. Hade huset varit tätare så hade nog kostnaden gått ner en del. Skall kolla den i slutet nov månad då blir det ett lite bättre genomsnitts värde på hela månanden nästan.
Mvh Hans O
 
Tack för dina svar!

Hur många kvadratmeter hus avfuktar du?

Vore intressant att veta hur mycket den drar på en vinter, men du kanske inte har gjort någon uträkning på det? Hur har du kommit fram till att det är billigare att hålla Munter igång än att hålla underhållsvärme över vintern?

Vad händer med Munter om det blir frysgrader? Kan den frysa sönder?

Modellnumret var jag också intresserad av.

Funderade du någonsin på att sätta in en Solarventi i stället? (Det är ett alternativ som jag funderar över)
 
Redigerat:
Hej till Sommartorparen och forumet
har klippt in minna svar i dit inlägg

Hur många kvadratmeter hus avfuktar du?

Ca 110 Det är 2 våningsplan, det var klart mycket värre med fukten på botten våningen än övervåningen.

Vore intressant att veta hur mycket den drar på en vinter, men du kanske inte har gjort någon uträkning på det? Hur har du kommit fram till att det är billigare att hålla Munter igång än att hålla underhållsvärme över vintern?

Var precis hemma, den hade dragit 225kw mellan 3/11 och den1/12, denna månad har varit rätt blöt så det är väl förhoppningsvis en ganska maxad månad vad gäller elförbrukningen. Har inte kollat Muntern/underhållsvärme faktiskt men tror inte att underhålls värmen kan komma under i elförbrukning. Detta skall undersökas lite nogranare då jag har möjligheter att jämnföra med andra utrymmen. Dock så kanske någon på forumet har underhålls värme på ett 110m2 stort hus. huset bör ligga i norra götaland så kanske det blir någelunda rättviss jämnförelse.

Vad händer med Munter om det blir frysgrader? Kan den frysa sönder?

Det tror jag inte, det blir väl aldrig någon vatten samling i den. Så här tror jag det fungerar. När vingen som fångar fukten är mättad med fukt (vingen har samma "gel" på sina blad som det finns i torrbollar och även "DO NOT EAT" påsar som följer med nyköpt elektronik) så startar en värmare som blåser varm luft på vingen, den luften leds sedan vidare ut via slang till utsidan huset. Har känt några gånger på den luften som kommer från slangen på utsidan den är verkligen fuktig (förstås) På så sätt blir det ingen direkt vatten samling som kan frysa, den har varit i gång sedan hösten 2006 och allt verkar helt ok än så länge.

Modellnumret var jag också intresserad av.

Sorry glömde

Funderade du någonsin på att sätta in en Solarventi i stället? (Det är ett alternativ som jag funderar över)

Vet ej vad det är, detta måste gogglas :)

Mvh Hans O
 
Ang kostnaden avfuktare vs underhållsvärme

Ca 3 dagar av november var jag hemma i mitt kryp in på 28m2, det utrymmet undehålls med el värme ca 10grader när jag inte är hemma. Då jag kunde läsa av elmätaren till avfuktaren som hade dragit 225kw medans hela elen uppgick i november till 442kw så är 217kw underhållsvärme plus en uppvärmning dom 3 dagarna jag var hemma. Det skillde således bara 8 kw mellan uppvärmingen av 28m2 och avfuktaren i huset på 110m2. Är nu väldigt säker på att avfuktaren drar mindre än underhållsvärmen.

Mvh Hans O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.