Här måste jag än en gång tyvärr konstatera att Uppsalakontoret inte riktigt verkar nå ända fram. Vi byggde med Göteborgskontoret och det var mycket bra service och bemötande.

Det har konstaterats flera gånger här på forumet att det tyvärr inte är samma standard på kontoren. Götenehus och kontoret i Göteborg har jag bara gott att säga, trots en del fel och trix med bygget. Men att förvänta sig ett bygge utan några som helst problem är kanske att önska för mycket, det viktgaste är att det går att rätta till smidigt. Det har det gjort i vårt fall och med Göteborgskontoret.
 
Det är bara att glädjas med Havsutsikt o andra där Götenehus uppfyller den höga kvaliten de lovar. Lite strul på vägen får man som sagt räkna med, det viktiga är ändå hur eventuella brister åtgärdas och att man blir nöjd med slutresultatet. Sedan är det förstås lite tråkigt när ex.vis projektledare är väldigt frånvarande. Man betalar ändå dyrt för att få totalentreprenad och det verkar inte som att man alltid får valuta för det. Till oss sa projektledaren att han hade så många hus att han inte hunnit titta på ritningar och tidsplan etc (2 månader efter att huset satts på plats).

I vårt fall när det gäller själva byggsatsen så överensstämmer inte riktigt fasaden med ritningarna. "Överhänget" över entren är felaktigt konstruerad och känns påklistrat på huset, svårt att förklara men det är inte snyggt och som sagt inte enligt ritning. Den stående panelen på tvåplansdelen ligger inte i fas (brädorna på undre och övre delen av huset är inte i linje med varandra). Den liggande panelen på enplansdelen är väldigt "ur fas" med de olika sidorna på huset. Uppskattningsvis så är det en förskjutning på ca 40% av brädorna mellan enplansdelens 3 sidor. Nu skulle projektledaren kolla upp om detta var inom den tolerens man tillät enligt diverse byggregler. Så vi får se hur det går, det är i alla fall INTE snyggt, och verkligen inget som vi ens hade trott skulle kunna inträffa.. För att vi ska bli nöjda så måste nästan hela fasaden göras om, och jag undrar verkligen hur GH ställer sig till detta.
 
Ska lägga till en sak: Slutresultatet är det som räknas för mig, och än har vi en bit kvar dit. Jag ska gladeligen återkomma här på forumet om allt ordnar sig till det bästa. All cred till GH i så fall....
 
Jag kan bara säga än sak - Stå på dig! Min erfarenhet är tyvärr att de inte gör något självmant.
 
Liggande panel "ur fas" har vi med, men när knutbrädor och foder kommer upp så ser man inte det på samma sätt. Slog själv ihop en friggebod med likadan panel som på huset, det är skitsvårt att få den att inte gå ur fas på de olika sidorna. Brädorna är inte så exakt sågade och frästa. Men du kan för all del ha det värre än vad vi har.

Lycka till.
 
Redigerat:
Tack för er info och tips, vi ska definitivt stå på oss! Tror vi börjar bli rätt besvärliga kunder *s*
 
Hej Alla!

Verkar dessvärre symptomatiskt vad avser projektledaren/-arna för GH inom Stockholmsregionen.
Vi lyckades tillslut träffa vår ProjektL på besiktningsdagen för vårt hus??!!
Det var många mail samt tfn samtal, dessvärre utan någon framgång.

Med tanke på att man köper upp ett FULL paket för att till viss del slippa allt strul eller som det stod på GH hemsida,

"Bygg hus utan kallduschar!
Vi bygger hus på totalentreprenad. Det betyder fasta priser och fasta tider. Du slipper obehagliga överraskningar."

Detta var en av anledningarna till att vi valde GH, som totalentreprenör till vårt hus och tomt.
Trotts allt ligger förmodligen totalentreprenör kostnaden på ca 15% av priset.
Mycket pengar som man gärna vill ha valuta för.

Nu skal det dock påtalas att våra byggare var bra och att de t.ex. själva rättade till sådant som du skrev i ditt inlägg Electrical Storm,
"Den stående panelen på tvåplansdelen ligger inte i fas (brädorna på undre och övre delen av huset är inte i linje med varandra)."
De beställde hem ny panel och bytte ut det felaktiga på överdelen :)
 
Mikael66 skrev:
...
De beställde hem ny panel och bytte ut det felaktiga på överdelen :)
Antar att de skickade fakuran till Götenehus och de betalade den....?
 
Vi såg i alla fall ingen faktura :)
Å andra sidan tar de förmodligen ut utgiften på något sätt!?
Man får alltid betala :)
 
Mikael66 skrev:
Man får alltid betala :)
Veckans citat! :D
 
Det lät i alla fall hoppingivande, att de bytte ut en felaktigt utförd fasad!
 
Minerfarenhet är att man inte skall lyssna på den "info" som Götenehus byggledare kollar upp åt en. Kolla upp allt själv under tiden. Byggledaren försökte argumentera till Götenehus fördel i allt, helt i motsats av vad t.ex. Boverkets legionella-expert hade sagt till mig. Dessutom var det också han som inte tyckte jag skulle bry mig vad de satte in i mina badrumsväggar, trots det nya larmet om att kartongbeklädd gips var en riskkonstruktion. Inte särskilt förtroendebyggande när man själv sitter på fakta.

Nä, mitt tips är att under tiden höra med t.ex. Villaägarnas jurister. Du har ju gratis rådgivning där av experter om du är medlem. Hur mycket får ett hus avvika från gällande bygghandlingar och hur mycket har de skyldighet att åtgärda?
Tänk också på att om huset ser annorlunda ut än ritningarna så kan det bli problem med byggloven (tänker på överhänget) - t.om. foder runt ett fönster måste ju finnas med i bygglovsritningar. Alla förändringar på fasad kräver bygglov - i vissa fall t.om val av färg.
 
Hej, har samma erfartenhet som electrical storm. också uppsalakontoret
 
Trist att höra att fler har samma erfarenhet. Så här 3 år efter att vi flyttat in kan jag säga att det inte bara är Uppsalakontoret som felar. Gissar att de mer eller mindre lämnar ett påskrivet avtal bakom sig samma dag som det är påskrivet (även om det hade varit trevligt med en kontakt som önskat oss lycka till med vårt nya boende eller som frågat ngt om hu nöjda vi var - är själv säljare och det kallas KUNDVÅRD!). Nej det är Götenehus huvudkontor som misskött sig TOTALT! Orkar inte ens gå in på hela historien men kan konstatera att alla fel från besiktningsprotokollet, och senare garantibesiktningen, ännu inte är åtgärdade - efter 3 år!! Visst, det är inte fel i klass med de man kan se i program typ byggfällan, men ändå fel som står i protokoll och därmed enligt avtalet skall åtgärdas av Götenehus!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.