Hej!

Jag har ett hus från 1943 och inte så tjocka ytterväggar. Vi har satt ny fasadpanel och byggt in ett elskåp i fasaden (infällt).....

Mitt problem är att ytterväggen är lika tjock som elskåpet vilket resulterar i att baksidan på elskåpet livar men insidan på ytterväggen. Alltså baksidan på elskåpet syns innifrån.

Det enda som skiljer inne från ute är alltså en tunn plåt. Där blir det rätt så kallt på vintern.

Elskåpet är placerat i trapphuset i källaren och jag skulle vilja bygga igen och isolera.
Min fråga är hur ska jag göra detta. Hur ska jag fixa luftspalt.....osv.....osv.

Skickar med en bild.

MVH Snakevillekid
 
  • Elskåp.jpg
hade samma problem fast på mitt garage. Löste problemet genom att slå på en "ram" runt elskåpet, som ett extra foder. En fyrkantsram helt enkelt. på så sätt fick jag ut skåpet 28 mm ytterligare. sen valde jag att fogskumma hela baksidan av skåpet, blev jättebra och ja känner inget kalldrag eller liknande därifrån...
 
Om jag flyttar ut skåpet och fogskummar hela plåten på insidan, kan jag då slå på en byggskiva för att dölja allt. Då har jag ju ingen luftspalt. Hur blir det då med kondens. Som det är nu så har jag bara ställt en lös isoleringsskiva för plåten och det blir jättemycket kondens på plåten.. Vill ju inte bygga in fukten...............
 
förmodligen har vi helt olika skåp, men jag gjorde som så att jag satte en ångspärr i form av plast mot själva skåpsryggen sedan hade jag "gummipluggar" som man kunde rycka ur skåpets rygg så det blev hål genom ryggen (går säkert att borra upp?) efter detta så fogskummade jag hela baksidan. Var lite svårt att få plasten (ångspärren) att bli helt sluten i hålet men jag tillverkade smygar som håller den helt fixerad.
 
Ursäkta en glad amatör. Menar du att du satt plasten direkt emot plåten, eller är det en luftspalt mellan plåten och plasten? Skulle du kunna göra en enkel skiss? Skulle bli glad :)

Tack på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.